DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Verifying e-Portfolio System Success Model in a College Education

대학 e포트폴리오 성공모형의 검증에 관한 연구

  • Received : 2019.08.22
  • Accepted : 2019.09.26
  • Published : 2019.09.30

Abstract

Purpose The purpose of this study is to empirically verify an ePortfolio success model which shows the structural causal relationships among the basic modeling constructs. We developed the success model based on DeLone and Mclean(2003) from IS perspective and on Balaban et al(2013) from ePortfolio perspective. And we are focused on the success of ePortfolio system designed for college students and professors. Design/methodology/approach Structural equation modeling techniques were applied to data collected 375 users of the ePortfolio system, K-Folio, at least one semester during one academic year. The structural model was analyzed using a Lisrel 8.54 statistical program. Findings The followings are the findings of the study. First, the constructs of IS success model are well applied to ePortfolio for college education. Second, the proposed model which has direct causal relationships from ePortfolio's quality to performance is more significant than the D&M and Balaban's model(2013). Third, the information quality among ePortfolio quality constructs does not have effect on system usability and performance. It means that information contents' quality issued by professor or system manager is not satisfied with the students yet. Finally, by using indirect analysis of structural equation model, we found that the ePortfolio operation manager should focus on ensuring system maintenance activities and providing fast and accurate services for improving ePortfolio performance.

Keywords

ePortfolio;information success model;IS quality;usability;perceived performance

References

  1. 강문식, 김영길,, "상황요인과 IS 특성이 병원정보시스템의 수용수준 및 성과에 미치는 영향", 경영연구, 제23권, 제4호, 2008, pp. 307-339.
  2. 강인애, 유승현, 강연경, "학습성찰도구로서 e-포트폴리오 활성화를 위한 연구: 경희대학교 사례를 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제2호, 2011, pp. 495-506. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.2.495
  3. 공두진, "ERP 시스템의 성공요인이 재무적 성과에 미치는 영향", 전산회계연구, 제2호, 제1권, 2004, pp. 135-161.
  4. 김경일, "정보시스템 성공 모델 모형을 이용한 IMS 성과측정 모형의 탐색적 연구", 디지털정책연구, 제12권, 제3호, 2012, pp. 127-140.
  5. 김재경, "웹기반 자기주도성 e-포트폴리오가 영어쓰기 능력에 미치는 영향," Multimedia-Assisted Language Learning, 제15권 제1호, 2012, pp. 115-134.
  6. 문수민, 최명숙, "대학 교수자가 지각하는 수업 설계지원 e-티칭포트폴리오 시스템 활용 효과 차이 분석," 교육정보미디어연구, 제22권 제2호, 2016, pp. 223-247.
  7. 박무현, 임상종, "BSC를 활용한 IT기업의 사업단위 성과 관계분석", 국제회계연구, 제16집, 2006, pp. 109-129.
  8. 박철형, 김하균, "정보시스템 사용자 만족도의 영향요인 및 성과요인에 대한 실증연구," 정보시스템연구, 제9권 제1호, 2000, pp. 45-59.
  9. 서은희, "학습포트폴리오 프로그램에서 학습포트폴리오의 완성도가 대학생의 학업 성취도 및 프로그램 만족도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제19호 제1권, 2019, pp. 16-23. https://doi.org/10.5392/JKCA.2019.19.01.016
  10. 손맥.조은영.김희융, "e러닝 성공 평가에 관한 연구," 지식경영연구, 제15권 제2호, 2014, pp. 67-81.
  11. 안정민, "소셜미디어 기반 e-포트폴리오 활용 수업에 대한 학습경험분석," 교육문화연구, 제25권 제1호, 2019, pp. 129-154.
  12. 이나현, 송해덕, "메타인지 활동 촉진을 위한 어포던스 기반 e-포트폴리오 설계 전략 개발," 교육정보미디어연구, 제21권 제2호, 2015, pp. 165-184.
  13. 이동국, 김현진, "자기조절학습능력 수준에 따라 e-포트폴리오 문제의 구조화 유형이 학업성취도의 과제수행능력에 미치는 영향," 교육정보미디어연구, 제19권, 제3호, 2013, pp. 523-545.
  14. 이동만, 안현숙, 추성윤, "e-Learning에서 정보시스템 특성과 사용자의 자기조적특성이 학습성과에 미치는 영향," 정보시스템연구, 제17권 제1호, 2008, pp. 83-111.
  15. 이재진, 김성욱, 이가영, "역량 진로교육 지원을 위한 대학생 e포트폴리오 시스템 설계와 프로토타입 개발," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권 제5호, 2017, pp. 552-564. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.05.552
  16. 천덕희, 홍경완, "여행사의 ERP시스템 품질요인이 사용자만족과 사용 및 성과에 미치는 영향 - D&M 모델의 적용", 호텔리조트연구, 제12권, 제1호, 2013, pp. 315-332.
  17. 최미나, 노혜란, 김명숙, "대학교육에서의 e-교수학습 포트폴리오 개념적 프레임웍 개발", 교육정보미디어연구, 제11권, 제2호, 2005, pp. 147-165.
  18. 한안나, "학습 포트폴리오를 통한 '학습전략과 진로탐색' 교과목의 개선 효과: A대학교 교양필수과목 사례를 중심으로," 교양교육연구, 제6권 제1호, 2012, pp. 241-267.
  19. Balaban, I., Mu, E., and Divjak, B., "Development of an electronic Portfolio system success model: An information systems approach," Computers & Education, Vol. 60, 2013, pp. 396-411. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.06.013
  20. Barret, H. C., "Researching Electronic Portolios and Learner Engagement: The REFLECT Initiative," Journal of Adolescent & Adult Literacy, Vol. 50, No. 6, 2007, pp. 436-449. https://doi.org/10.1598/JAAL.50.6.2
  21. DeLone, W. H. and McLean, E. R., "information Systems Success: The quest for the Dependent Variable," Information System Research, Vol. 3, No. 1, 1992, pp. 60-95. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  22. DeLone, W. H. and McLean, E. R., "The DeLone and McLean Model of Information systems Success: A Ten-Year Update," Journal of Management Information systems, Vol. 19, No. 4, 2003, pp. 9-30. https://doi.org/10.1080/07421222.2003.11045748
  23. Doing, B., Ilisley, B., McLuckie, J., and Parsons, R., "Using ePortfolios to enhance reflective learning and development," In a. Jafari, & C. kaufman(Eds.), Handbook of research on ePortfolios, London, 2006, pp. 158-167.
  24. Hair, J. S. Jr., W. C. Black, B. Babin, R. E. Anderson, and R. L. Tatham (2005), Multivariate Data Analysis, 6th Edi., Upper Saddle River, NJ: Pearson/Prentice Hall.
  25. Hartnell-Young E., and Morris, M., "Digital professional portfolios for student teachers," Kappa Delta Pi Recode, Vol.36, No.3, 1999, pp. 121-123.
  26. Hickerson, C., and Preston, M., "Transition to ePortfolios: a case study of student attitudes," In A. Jafari, & C. kaufman(Eds.), Handbook of research on ePortfolios, London, 2006, pp. 460-473.
  27. Oliver, R. L., "A Cognitive Model of the Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions," Journal of Marketing Research, 17(November), 1980, pp. 460-469. https://doi.org/10.1177/002224378001700405
  28. Raymond, L., "Organizational Characteristics and MIS-Success in the Context of Small Business," MIS Quarterly, vol. 9, 1985, pp. 37-52. https://doi.org/10.2307/249272
  29. Reichheld, F. F. and Teal, T., "The Loyalty Effect: The Hidden Force Behind Growth, Profits and Lasting Value," Harvard business School Press, Boston. 1996.
  30. Sandjojo, N., and Wahyuninggrum, T., "Measuring E-Learning System Success: Implementing D&M IS Success Model," 2015 4th International Conference on Interactive Digital Media(ICIDM), Indonesia. 2015.
  31. Teo, S. T and Wong, P. K., "An Empirical Study of the Performance Impact of Computerization in the Retail Industry," Omega International Journal of Management Science, Vol. 26, 1998, pp. 611-621. https://doi.org/10.1016/S0305-0483(98)00007-3
  32. Wang, W., and Wang, C., "An empirical study of instructor adoption of web-based learning systems," Computers & Education, Vol. 53, 2009, pp. 761-774. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.02.021