DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Influence of the Motivation of the Reality Travel Program on the Viewing Satisfaction and Visiting Intention

리얼리티 여행 프로그램의 시청 동기가 시청 만족도와 방문 의도에 미치는 영향 연구

  • 김성훈 (한국외국어대학교 글로벌문화콘텐츠학과) ;
  • 오도윤 (한국외국어대학교 글로벌문화콘텐츠학과) ;
  • 신하연 (한국외국어대학교 글로벌문화콘텐츠학과/제주국제대학교 항공서비스 경영학과)
  • Received : 2019.07.22
  • Accepted : 2019.09.14
  • Published : 2019.09.28

Abstract

In line with the increasing demand for domestic travel, Reality Travel Programs(hereinafter referred to as RTP) in which actors don't have the script in program are increasing. We explored the impact of RTP "Viewing Satisfaction" and "Revisit Intentions". Firstly, factors of "entertainment", "sympathy", "aesthetic", "information", "interaction" and "Indirect Experience" were confirmed. Secondly, common factors that have a positive impact on Dependent variables in RPT were "esthetics" and "IE". By empathizing with the beauty of the environment and actor's emotions, the RTP had a positive influence to "VS" and wanting to visit the area. Provided a theoretical basis by verifying that viewing motives for RTP have a positive impact on VS and RI.

Keywords

Reality Tour Program;Hyori's Guesthouse;Viewing Motivation;Viewing Satisfaction;Visit Intention

References

  1. 정병묵, 1Q 항공이용객수 단일분기 최초 3000만명 돌파, 이데일리, 2019. 04. 30. https://www.edaily.co.kr/news/read?newsId=02725686622461368&mediaCodeNo=257&OutLnkChk=Y
  2. 한국경제, 빅데이터로 본 2017-2018 여행 트렌드, 2017. 12. 25. https://www.hankyung.com/life/article/2017122538831
  3. R. Kilborn, "'How Real Can You Get?': Recent Developments in 'Reality' Television," European journal of communication, Vol.9, No.4, pp.421-439, 1994. https://doi.org/10.1177/0267323194009004003
  4. 반옥숙, 박주연, "리얼리티 데이트 프로그램의 시청동기 및 시청효과에 관한 연구," 사회과학연구, 제29권, 제1호, pp.47-70, 2013.
  5. 조경섭, 신기혁, "리얼리티 해외 여행프로그램이 여행지 선택에 미치는 영향: 꽃보다 할배(대만 편)을 중심으로," 동북아관광연구, 제12권, 제2호, pp.21-39, 2016.
  6. 이영아, "자유 여행 시대 개막과 여행 소재 TV 프로그램의 흥행분석," 글로컬 창의 문화연구, 제6권, 제1호, pp.61-72, 2017.
  7. E. Katz, "Mass communication research and the study of culture," Studies in Public Communication, Vol.2, pp.1-6, 1959.
  8. 김정기, 수용자의 반란에 대한 인식: 이용과 충족 연구의 관점, 매스미디어와 수용자, 서울: 커뮤니케이션북스, pp.51-82, 1999.
  9. 차배근, 매스커뮤니케이션 효과이론, 서울: 나남, 1999.
  10. G. M. Dann, "Tourist motivation an appraisal," Annals of tourism research, Vol.8, No.2, pp.187-219, 1981. https://doi.org/10.1016/0160-7383(81)90082-7
  11. 김정기, "텔레비전 등장인물과 청소년 시청자 의사인간관계," 한국방송학보, 제19권, 제1호, pp.255-285, 1995.
  12. 김정기, "텔레비전 선거관련 정치뉴스의 이용과 효과 연구: 1996년 15대 국회의원 선거와 관련하여," 의정연구, 제3호, pp.155-190, 1996.
  13. 정재민, 김영주, "노인층의 텔레비전 이용행태와 충족에 관한 연구," 한국언론학보, 제51권, 제3호, pp.172-200, 2007.
  14. 김봉철, 문주원, 최명일, "TV 홈쇼핑 방송의 시청동기가 시청만족 및 구매의도에 미치는 영향," 한국광고홍보학회, 제100권, pp.264-291, 2014.
  15. A. M. Rubin, "An examination of television viewing motivations," Communication Research, pp.141-165, 1981.
  16. P. Palmgreen, L. A. Wenner, and J. D. Rayburn II, "Relations between gratifications sought and obtained: A study of television news," Communication Research, Vol.7, No.2, pp.161-192, 1980. https://doi.org/10.1177/009365028000700202
  17. 김정기, 지현정, "날씨 프로그램의 시청동기, 시청경험, 시청효과," 한국방송학보, 제17권, 제2호, pp.81-110, 2003.
  18. 이병혜, "텔레비전 드라마의 시청동기와 시청행태에 관한 연구: '아내의 유혹'을 중심으로," 한국언론학보, 제54권, 제2호, pp.138-162, 2010.
  19. S. Finn and M. B. Gorr, "Social isolation and social support as correlates of television viewing motivations," Communication research, Vol.15, No.2, pp.135-158, 1988. https://doi.org/10.1177/009365088015002002
  20. S. Ebersole and R. Woods, "Motivatins for viewing reality television : A uses And Gratifications Analysis," Southwestern Mass Communication Journal, Vol.23, No.1, 2007.
  21. 한순상, 유홍식, 신동희, "수용자의 몰아보기 이용동기와 지속적 이용의도에 영향을 미치는 영향 요인에 대한 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제2호, pp.521-534, 2017.
  22. R. J. Gerrig, P. G. Zimbardo, A. J. Campbell, S. R. Cumming, and F. J. Wilkes, Psychology and life, Pearson Higher Education AU, 2015.
  23. 황하성, 박성복, "텔레비전 시청 만족도 형성에 관한 재고찰: 시청동기, 의사, 인간관계, 실재감의 상호작용을 중심으로," 한국방송학보, 제21권, 제5호, pp.339-379, 2007.
  24. 지용주, 공성배, "아마추어 골퍼들의 골프방송 시청동기와 시청만족도 및 재시청 의도의 관계," 한국체육과학회지, 제20권, 제5호, pp.235-245, 2011.
  25. C. Oliver, "Sustainable competitive advantage: Combining institutional and resource-based views," Strategic management journal, pp.697-713, 1997.
  26. 이현영, 박윤미, 김진옥, "리얼리티 프로그램 시청 동기가 아웃도어레크리에이션 행동의도에 미치는 영향," 한국관광연구학회 2017 춘계 정기학술대회 발표논문집, pp.199-208, 2017.
  27. 안소영, 한진수, "TV 인포테인먼트 여행 프로그램의 시청동기가 태도와 방문의도에 미치는 영향 연구," 관광레저연구, 제30권, 제4호, pp.249-266, 2018.
  28. 김건휘, 김동준, "TV요리프로그램의 시청동기, 시청태도, 시청만족도간의 관계에 관한 연구," 한국엔터테인먼트 산업학회 학술대회 논문집, pp.28-39, 2016.
  29. 이준웅, 김은미, 심미선, "시청자 프로그램 품질 평가가 채널 브랜드 자산에 미치는 영향: 경쟁적 방송환경에서 공영방송 편성전략을 위한 이론적 모형 검증," 방송통신연구, pp.273-304, 2003.
  30. 신선호, 최양호, "시청자 참여프로그램의 제작 동기와 계획행동모형 변인이 충족 및 재제작의도에 미치는 영향," 언론과학연구, 제16권, 제4호, pp.83-127, 2016.
  31. 김옥선, "쿡방프로그램의 시청동기가 시청 후 행동에 미치는 영향," 한국식품조리과학회지, 제32권, 제6호, pp.773-781, 2016.
  32. 송지준, 논문 작성에 필요한 SPSS/AMOS 통계분석방법, p.83, 2015.