그림 1. 보육교사가 지각하는 학부모와 의사소통의 어려움이 자아존중감을 매개로 영유아와 상호작용에 영향을 미치는 경로
그림 2. 보육교사의 학부모와 의사소통의 어려움과 자아존중감이 영유아와 상호작용에 영향을 미치는 경로
표 1. 보육교사의 학부모와 의사소통의 어려움, 자아존중감 및 영유아와 상호작용 간의 관계
표 2. 연구모형의 경로계수
표 3. 연구모형에서의 직접효과, 간접효과 및 총효과
DOI QR Code
Objective: This study examined the mediating effects of child care teachers' self-esteem in the relationship between teachers' difficulties communicating with parents and teacher-child interactions. Methods: A total of 450 child care teachers answered questionnaires based on three research variables. Data were analyzed using SEM. Results: First, child care teachers' difficulties communicating with parents had a direct effect on teacher-child interactions. That is, child care teachers who experienced more difficulties communicating with parents showed more negative teacher-child interactions. Second, child care teachers' difficulties communicating with parents had an indirect effect on teacher-child interactions through teachers' self-esteem. In other words, when child care teachers experienced more difficulties communicating with parents, their self-esteem was lower, which led to increased negative teacher-child interactions. Conclusion/Implications: This study highlights the importance of effective communication between child care teachers and parents. In addition, these findings contribute to a better understanding of the mechanism by which child care teachers' difficulties communicating with parents influence teacher-child interactions.
그림 1. 보육교사가 지각하는 학부모와 의사소통의 어려움이 자아존중감을 매개로 영유아와 상호작용에 영향을 미치는 경로
그림 2. 보육교사의 학부모와 의사소통의 어려움과 자아존중감이 영유아와 상호작용에 영향을 미치는 경로
표 1. 보육교사의 학부모와 의사소통의 어려움, 자아존중감 및 영유아와 상호작용 간의 관계
표 2. 연구모형의 경로계수
표 3. 연구모형에서의 직접효과, 간접효과 및 총효과
Supported by : 한국연구재단