DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Emotions Elicited by Images in SNS on Online Behaviors

SNS 상 이미지에 대한 감정이 온라인 행위에 미치는 영향

  • 김지선 (홍익대학교 대학원 문화예술경영) ;
  • 강현정 (홍익대학교 경영대학)
  • Received : 2019.12.01
  • Accepted : 2019.12.17
  • Published : 2019.12.31

Abstract

Purpose The research investigated on what motivates the consumers to use the SNS, what qualities of images are preferred and how the pleasure and arousal derived from looking at the images have moderating effects on sharing images, following accounts, clicking profile links of accounts and accessing the link on profiles to purchase products. Design A survey was conducted by using actual images published on the Instagram profiles of an online shopping mall. Findings As a result, their emotional responses such as pleasure or arousal on the four of behavioral intentions changed the impact of SNS use motivation on the behavioral intentions. When one felt pleasure, the behavioral intentions of sharing activities and clicking links is further triggered.

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단

References

  1. 강혜영. "'1인 미디어' 이용과 충족에 관한 연구: 블로그와 미니홈피 비교를 중심으로," 성균관대학교 석사학위논문, 2005.
  2. 공순구, 정아영, "플래그쉽스토어의 VMD 감성평가에 관한 연구," 한국실내디자인학회논문집, 제22권, 제6호, 2013, pp. 119-129. https://doi.org/10.14774/JKIID.2013.22.6.119
  3. 김린아, 한은경, "인스타그램 브랜드 계정 이용 동기가 이용 만족과 지속적 이용 의도에 미치는 영향 - 플로우의 매개 효과를 중심으로," 광고연구, 제111호, 2016, pp. 5-39.
  4. 김명준, "디지털 네트워크 시대의 '전시주의(exhibitionism)'적 역감시현상에 관한 고찰: <지선이의 주바라기>사례를 통해서," 한국언론학보, 제49권, 제5호, 2005, pp. 228-253.
  5. 김윤화, "SNS(소셜네트워크서비스) 이용추이 및 이용행태 분석," 정보통신정책연구원(KISDI), 2016.
  6. 노영, "SNS 이용동기가 몰입과 중독이 미치는 영향 연구: 페이스북 이용자들을 중심으로," e-비즈니스연구, 제17권, 제3호, 2016, pp. 301-320.
  7. 문하나, 박승호, "소셜네트워크 서비스 기반 게이미피케이션 마케팅 연구," 디자인융복합연구. 제15권, 제2호, 2016, pp. 17-35.
  8. 배재권, 권두순, "소셜 게임 이용자의 자기결정성요인, 감정반응요인 및 만족도와의 구조적 관계," 로고스경연구, 제11권, 제2호, 2013, pp. 55-80.
  9. 서진완, 박희봉, "인터넷 활용과 사회자본 - 사이버 공동체의 사회자본 형성 가능성을 중심으로 -," 한국정책학회보, 제12권, 제1호, 2003, pp. 27-50.
  10. 손달호, "SNS의 개인행위 특성요인이 사용의도에 미치는 영향," 정보시스템연구지, 제22권, 제3호, 2013, pp. 1-24.
  11. 송기석, "무선인터넷 이용 동기에 따른 행태와 만족에 관한 연구: 이동통신 소비자를 중심으로," 청주대학교 석사학위논문, 2002.
  12. 심선희, 문재영, "모바일 SNS속성이 관계형성과 정보공유를 매개로 사용자 만족도에 미치는 영향," 품질경영학회지, 제40권, 제1호, 2012, pp.60-72. https://doi.org/10.7469/JKSQM.2012.40.1.060
  13. 심혜영, 임걸, "SNS 이용동기가 참여활동에 미치는 영향 연구," 한국디지털콘텐츠학회논문지, 제12권, 제3호, 2011, pp. 383-390.
  14. 안지현, 김승인, "비모수적 통계방법을 이용한 모바일 페이스북과 인스타그램의 사용자 경험 차이 비교 -감성인터페이스 모형을 중심으로-," 디지털융복합연구, 14(11), 2016, pp.481-488. https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.11.481
  15. 안현진, "Blog 이용자 유형별 이용동기와 활동성 연구," 고려대학교 석사학위논문, 2003.
  16. 양혜승, 김진희, 서미혜, "페이스북은 우리의 관계를 윤택하게 하는가? - 페이스북 이용자의 사회심리학적 동기, 이용 행위, 사회적 지지 인식의 관계 고찰," 한국언론학보, 제56권, 제5호, 2012, pp. 270-297.
  17. 엄명용, "상호작용성이 사용자의 인지-정의-행위적 반응에 미치는 영향 - 한국과 중국 모바일 사용자를 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제6호, 2016, pp. 135-150. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.06.135
  18. 염군, 김인재, "유튜브 뷰티 채널의 선호도와 이미지에 미치는 영향 요인," 한국정보시스템학회지, 제28권, 제3호, 2019, pp. 25-38. https://doi.org/10.5859/KAIS.2019.28.3.25
  19. 윤재현, 김한구, "SNS 광고특성이 이용자의 심리적 요인을 통해 광고태도 및 구전의도에 미치는 영향," 제27권, 제2호, 2018, pp. 29-52.
  20. 이방형, 한상린, 이성근, 이성훈, "소셜미디어 이용 동기의 차원 분석과 마케팅 시사점에 관한 탐색적 연구," 마케팅연구, 제28권, 제2호, 2013, pp. 87-108.
  21. 이창호, 정낙원, "소셜미디어 이용정도 및 이용 동기가 사회자본에 미치는 영향 - 개방형/폐쇄형 소셜미디어 비교," 한국언론정보학보, 제65권, 2014, pp. 5-26.
  22. 이학식, 임지훈, 구조방정식모형분석과 amos 18.0/19.0, 집현재, 2011.
  23. 제일기획, 대한민국 소비자의 SNS 이용형태조사, 제일기획 커뮤니케이션연구소, 2010.
  24. 최영, 박성현, "소셜 미디어 이용 동기가 사회자본에 미치는 영향," 한국방송학보, 제25권, 제2호, 2011, pp. 241-276.
  25. 플랫폼전문가그룹, 플랫폼을 말하다, 클라우드북스, 2013.
  26. 한국정보화진흥원 - 빅데이터전략연구센터, "빅데이터 시대! SNS의 진화와 공공정책," IT & Future Strategy, 제13권, 제3호, 2012, pp. 9-16.
  27. 함재민, "SNS에 나타나는 이미지 표현에 대한 연구: 미투데이(me2day)와 페이스북(facebook)을 중심으로," 한국만화애니메이션학회 학술대회자료집, 제2011권, 제5호, 2011, pp. 23-30.
  28. Ab Hamid, M. R., Sami, W., and Sidek, M. M., "Discriminant Validity Assessment: Use of Fornell & Larcker Criterion versus HTMT Criterion," Journal of Physics: Conference Series, Vol. 890, No. 1, 2017, p. 012163. https://doi.org/10.1088/1742-6596/890/1/012163
  29. Bloch, P. H., Sherrell, D. L., and Ridgway, N. M., "Consumer Search: An Extended Framework," Journal of Consumer Research, Vol. 13, No. 1, 1986, pp. 119-126. https://doi.org/10.1086/209052
  30. Cheung, G. W., and Wang, C., "Current Approaches for Assessing Convergent and Discriminant Validity with SEM: Issues and Solutions," Academy of Management Proceedings, Vol. 2017, No. 1, 2017, p. 12706. https://doi.org/10.5465/AMBPP.2017.12706abstract
  31. Donovan, R. J., and Rossiter, J. R., "Store Atmosphere: An Environmental Psychology Approach," Journal of Retailing, Vol. 58, No. 1, 1982, pp. 34-57.
  32. Dominick, J. R., "Who Do You Think You Are? Personal Home Pages and Self-Presentation on the World Wide Web," Journalism & Mass Communication Quarterly, Vol. 76, No. 4, 1999, pp. 646-658. https://doi.org/10.1177/107769909907600403
  33. Ferguson, D. A., and Perse, E. M., "The World Wide Web as a Functional Alternative to Television," Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol. 44, No. 2, 2000, pp. 155-174. https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4402_1
  34. Fornell, C., and Larcker, D. F., "Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error," Journal of Marketing Research, Vol. 18, No. 1, 1981, pp. 39-50. https://doi.org/10.1177/002224378101800104
  35. Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R., and Tathum, R., Multivariate Data Analysis(6th ed), Prentice Hall, New Jersey, 2006.
  36. Kim, A. J., and Ko, E., "Impacts of luxury fashion brand's social media marketing on customer relationship and purchase intention," Journal of Global Fashion Marketing, Vol. 1, No. 3, 2010, pp. 164-171. https://doi.org/10.1080/20932685.2010.10593068
  37. Katz, E., "Mass Communication Research and the Study of Daily Serial Listeners: An Editorial Note on a Possible Future for this Journal," Studies in Public Communication, Vol. 2, 1959, pp. 1-6.
  38. Katz, E., Blumler, J. G., and Gurevitch, M., "Uses and Gratifications Research," The Public Opinion Quarterly, Vol. 37, No. 4, 1973, pp. 509-523. https://doi.org/10.1086/268109
  39. McQuail, D., Blumler, J. G., and Brown, J. R., "The Television Audience: A Revised Perspective," in McQuail, D. (eds.), Sociology of Mass Communication. 1972, pp. 135-165. Penguin, Middlesex, England, 1972.
  40. Mehrabian, A., and Russell, J. A., An Approach to Environmental Psychology. MIT Press, Cambrige, MA, 1974.
  41. Menon, S., and Kahn, B., "Consumer Variety Seeking among Goods and Services: An Integrative Review," Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 2, No. 3, 1995, pp. 139-148. https://doi.org/10.1016/0969-6989(95)00038-0
  42. Park, N., Kee, K. F., and Valenzuela, S., "Being Immersed in Social Networking Environment: Facebook Groups, Uses and Gratifications, and Social Outcomes," CyberPsychology & Behavior, Vol. 12, No. 6, 2009, pp. 729-733. https://doi.org/10.1089/cpb.2009.0003
  43. Raacke, J., and Bonds-Raacke, J., "MySpace and Facebook: Applying the Uses and Gratifications Theory to Exploring Friend-Networking Sites," Cyberpsychology & Behavior, Vol. 11, No. 2, 2008, pp. 169-174. https://doi.org/10.1089/cpb.2007.0056
  44. Russell, J. A., and Mehrabian, A., (1977), "Evidence for a Three-Factor Theory of Emotions," Journal of research in Personality, Vol. 11, No. 3, 1977, pp. 273-294. https://doi.org/10.1016/0092-6566(77)90037-X
  45. Russell, J. A., Weiss, A., and Mendelsohn, G. A., "Affect Grid: A Single-Item Scale of Pleasure and Arousal," Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 57, No. 3, 1989, pp. 493-502. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.3.493
  46. Sheldon, P., and Bryant, K., "Instagram: Motives for Its Use and Relationship to Narcissism and Contextual Age," Computers in Human Behavior, Vol. 58, 2016, pp. 89-97. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.12.059
  47. Stelzner, M., "2014 Social Media Marketing Industry Report," Social Media Examine, 2014, pp. 1-52.
  48. Taylor, D. G., Strutton, D., and Thompson, K., "Self-Enhancement as a Motivation for Sharing Online Advertising," Journal of Interactive Advertising, Vol. 12, No. 2, 2012, pp. 13-28. https://doi.org/10.1080/15252019.2012.10722193
  49. Wang, Y., and Fesenmaier, D. R., "Modeling Participation in an Online Travel Community," Journal of Travel Research, Vol. 42, No. 3, 2004, pp. 261-270. https://doi.org/10.1177/0047287503258824
  50. Wu, J. H., Wang, S. C., and Tsai, H. H., "Falling in Love with Online Games: The Uses and Gratifications Perspective," Computers in Human Behavior, Vol. 26, No. 6, 2010, pp. 1862-1871. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.07.033
  51. Instagram Business, Shopping Coming to Instagram, Retrieved November 1, 2016, Available: https://business.instagram.com/blog/shopping-on-instagram.
  52. Instagram Info Center, Celebrating a Community of 25 Million Businesses, Retrieved November 30, 2017, Available: https://instagram-press.com/blog/2017/11/30/celebrating-a-community-of-25-million-businesses/.
  53. Instagram Info Center, Celebrating a Community of 400 Million, Retrieved September 22, 2015, Available: https://instagram-press.com/kr/blog/2015/09/22/celebrating-a-community-of-400-million/.
  54. Instagram Info Center, Instagram Today: 500 Million Windows to the World, Retrieved June 21, 2016, Available: https://instagram-press.com/kr/blog/2016/06/21/instagram-today-500-million-windows-to-the-world/.
  55. Instagram Info Center, 600 Million and Counting, Retrieved December 21, 2016, Available: https://instagrampress.com/blog/2016/12/21/600-million-and-counting/.
  56. Niu, E., Facebook's Instagram Is Turning Into an E-Commerce Platform, The Motley Fool, Retrieved October 3, 2017, Available:https://www.fool.com/investing/2017/10/03/facebooks-instagram-is-turning-into-an-e-commerce.aspx.
  57. Osman, M., 18 Instagram Stats Every Marketer Should Know for 2018, Sprout Social, Retrieved February 12, 2018, Available: https://sproutsocial.com/insights/instagram-stats/.
  58. Piper Jaffray, Taking Stock With Teens - A Collaborative Consumer Insights Project (Spring 2017), Retrieved 2017, Available: http://www.piperjaffray.com/private/pdf/TSWT_Presentation_Spring_2017_V3.pdf.
  59. Statista, Number of Instagram users worldwide from 2016 to 2022 (in millions), Retrieved Febraury 15, 2019, Available: https://www.statista.com/statistics/183585/instagram-number-of-global-users/.
  60. Statista, Number of Instagram users in the United States from 2017 to 2023 (in millions), Retrieved July 2, 2019, Available: https://www.statista.com/statistics/293771/number-of-us-instagram-users/.
  61. Statista, Number of monthly active Instagram users from January 2013 to June 2018 (in millions), Retrieved June, 2018, Available: https://www.statista.com/statistics/253577/number-of-monthly-active-instagram-users/.
  62. Wagner, K., Instagram is the fastest growing major social network, Recode, Retrieved January 9, 2015, Available: 3http://recode.net/2015/01/09/Instagram-is-the-fastest-growing-major-social-network/.
  63. Weise, S., Instagram's potential for brands, We Are Social, Retrieved September 10, 2015, Available: http://wearesocial.net/blog/2015/10/instagrams-potential-brands/.