DOI QR코드

DOI QR Code

AHP Analysis Model for drawing Importance Priorities of IT Service developments for Smart Tourism

스마트관광을 위한 IT서비스 개발의 우선순위 도출을 위한 AHP 분석모델

  • 김근형 (제주대학교 경영정보학과)
  • Received : 2019.07.19
  • Accepted : 2019.10.23
  • Published : 2019.12.31

Abstract

Purpose The purpose of this paper is to observe the relative priorities of importances among IT services for Smart tourism as well as the relative priorities of importances among ways for developing the IT Services. Design/methodology/approach AHP analysis model was designed with 3 layers in order to recognize the relative importances priorities of IT services and the ways developing the IT services in Smart tourism. The factors in the top layer consist of Pre-trip IT services, During-trip IT services and Post-trip IT services. The lower factors in second layer of the Pre-trip IT services consists of Tourism information search, Online reservation and Price comparison. The lower factors of the During-trip IT services consists of Context recognition, Virtual Reality and Drone Application. The lower factors of the Post-trip IT services consists of Interactive Sharing and Tagging. The factor of third layer, the ways of developing the IT services consist of Company leading, University leading and Industry-University Collaboration. The structural questionnaire based on the AHP analysis model was designed and used to survey experts in IT and tourism areas. The collected data by the question investigation was analyzed by AHP analysis technique. Findings The importance priority of During-trip IT service was highest among in the three type IT services of tourism life cycle. The importance priority of Price comparison service was highest among IT services for Pre-trip. The importance priority of the Context recognition service was highest among IT services for During-trip. The Interactive sharing service was highest among IT services for Post-trip. It would be confirmed for the IT service development ways of Company leading to be suitable for most of the It services, such as Tourism information search, Online reservation, Price comparison, Context recognition, Virtual reality, Drone application, Interactive sharing.

References

  1. 구철모, 김정현, 정남호, "스마트 관광 생태계의 이론화와 활용", Information Systems Review, 제16권, 제3호, 2014, pp.69-85. https://doi.org/10.14329/isr.2014.16.3.069
  2. 구철모, 신승훈, 김기헌, 정남호, "스마트 관광 발전을 위한 사례분석 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 15권 8호, 2015, pp.519-531. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.08.519
  3. 김병욱, 의사결정계층 분석방법, 킴스정보전략연구소, 2015.
  4. 김한준, 장재영, 서용건, 현정석, 김근형, "스마트관광을 위한 통합관광플랫폼 연구", 관광산업연구(JTIR), 제37권, 제3호, 2017, pp.5-11.
  5. 남수태, 진찬용, 김도관, "AHP기법을 이용한 스마트폰 환경에서 위치기반 서비스에 대한 선호도 분석", 한국정보통신학회논문지, 18권, 6호, 2014, pp.1337-1342. https://doi.org/10.6109/jkiice.2014.18.6.1337
  6. 남윤정, "관광단계별 관광가치와 행복의 관계 연구: 만족과 기억의 매개효과 분석", 박사학위논문, 한양대학교 대학원, 2017.
  7. 박도형, "여행자 관심 기반 스마트 여행 수요예측모형 개발 : 웹검색 트래픽 정보를 중심으로", 정보시스템연구, 제26권, 제3호, 2017, pp.171-185.
  8. 박수지, 신진옥, 송상헌, 정철, "텍스트마이닝을 통한 관광지 수요예측", 관광학연구, 제41권, 제1호, 2017, pp.13-27.
  9. 박영석, "소셜네트워크서비스 관광정보 특성이 관광지 선호도 및 만족도에 미치는 영향 연구", 인터넷전자상거래연구, 17권, 6호, 2017, pp.199-215.
  10. 심영석, 김홍범, "텍스트마이닝을 이용한 관광지 이미지 구성요인 및 측정에 관한 연구.관광학연구", 제40권, 제7호, 2016, pp.221-245.
  11. 안소현, 김남현, 이충기, "AHP를 활용한 한류관광 활성화 요인도출과 우선순위 분석", 관광학연구, 제39권, 7호, 2015, pp.107-122
  12. 오태헌, "스마트관광산업에서의 스마트폰 사용 태도에 대한 영향 요인 연구", 석사학위논문, 제주대학교 경영대학원, 2017.
  13. 이창용, 김근형, "온라인리뷰의 랭킹모델링을 위한 양과 질의 인과모형 분석", 정보시스템연구, 제28권, 제1호, 2019, pp.1-16.
  14. 이학인, 정기한, "관광지 정보원천이 관광지 이미지에 미치는 영향", 인터넷전자상거래연구, 제16권, 제1호, 2016, pp.179-194.
  15. 이현종, 유은경, "스마트폰활용 관광정보탐색이 관광자만족과 지속사용의도에 미치는 영향", e-비즈니스연구, 제15권, 제6호, 2014, pp.315-334.
  16. 정병옥, "ICT 신기술을 활용한 스마트관광의 추진사례 분석 및 활성화 방안", 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제11호, 2015, pp.509-523. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.11.509
  17. 정병희, 김근형, "스마트관광 IT서비스의 중요도와 만족도에 대한 관광생명주기 단계별 분석", 인터넷전자상거래연구, 9권, 1호, 2019, pp.289-306.
  18. 최은희, "국내 스마트관광 사례분석과 시사점", KIET 산업경제, 2017년, pp.49-57.
  19. 최자은, 스마트 관광의 추진현황 및 향후과제, 연구보고서, 한국문화관광연구원, 2013.
  20. 한비사나, 윤지환, 김정만, "확장된 기술수용모델을 통한 스마트폰 관광어플리케이션이용(의도)에 관한 연구", 호텔경영학연구, 제23권, 제3호, 2014, pp.9-40.
  21. 후엔티투타오, "한국인 관광객이 지각하는 관광목적지로서의 베트남 이미지와 태도변화 - 관광 전.중.후 세 시점 비교", 박사학위논문, 세종대학교 대학원, 2010.
  22. Saaty, T.L., The Analytic Hierarchy Process, New York: McGraw Hill, 1980.
  23. Wang, D., Park, S. W., & Fesenmaier, D. R., "The role of Smartphones in Mediating the Touristic Experience", Journal of Travel Research, Vol.51, No.4, 2012, pp.371-387. https://doi.org/10.1177/0047287511426341
  24. https://www.gartner.com/it-glossary/it-services.