DOI QR코드

DOI QR Code

Knowledge Sharing Model in Virtual Communities Considering Personal and Social Factors

개인적·사회적 요인을 고려한 가상 공동체에서의 지식 공유 모형

Choi, Kyungsun;Ahn, Hyunchul
최경선;안현철

  • Received : 2018.12.20
  • Accepted : 2019.03.26
  • Published : 2019.03.31

Abstract

Purpose Virtual communities (VCs) are becoming ever more important in these days, sometimes more than offline communities. Notably, they have become significant sources of knowledge sharing. Therefore, in order to foster a VC, it is very important to understand why people share their knowledge in the VC. Under this background, this paper aims at proposing the behavioral model best explains knowledge sharing activities in VCs. Design/methodology/approach We basically design our behavioral model for knowledge sharing in VCs based on theory of reasoned action (TRA). However, to understand knowledge sharing in VCs better, we specify knowledge sharing by dividing it into knowledge contribution and knowledge use. Also, instead of 'subjective norm', we adopt 'sense of virtual community (SOVC)' as a main social factor, which has been found to be important in the literature. We also include the antecedents such as 'quality of the shared knowledge', 'trust in community members', 'passion of the community leader', 'reciprocity', and 'self efficacy', which affect VC users' attitude towards knowledge sharing and SOVC. To test the hypotheses in our proposed model, we collected 253 valid surveys from the VC users. Structural equation modeling (SEM) using AMOS 23 is employed to assess the relationships proposed as the hypotheses. Findings Major findings are as follows. SOVC positively affects both intention to contribute knowledge and intention to use knowledge. And, trust in community members positively affects the attitude towards knowledge use and SOVC. The attitude towards knowledge use is also affected by the quality of the shared knowledge. Reciprocity is found to strongly positively affect the attitude towards knowledge contribution. However, passion of the community leader and self efficacy are found to have insignificant effect on SOVC and the attitude towards knowledge contribution respectively. Our study sheds a light on how to foster VCs from the perspective of knowledge management.

Keywords

Knowledge sharing;Virtual community;Sense of virtual community;Trust in members;Theory of reasoned action

References

  1. 강상욱, "가상 공동체 의식이 사이트 충성도에 미치는 영향 - Flow 개념을 중심으로," 서강대학교 석사학위논문, 2001.
  2. 강수정, "조직문화가 지식 공유에 미치는 영향에 관한 연구 - 부천시 공무원의 인식을 중심으로," 중앙대학교 석사학위논문, 2009.
  3. 김도현, "교사들의 지식 공유 및 전문성 향상을 위한 네트워크 기반 실천공동체의 발달과정 : 인디스쿨 사례연구," 교육공학연구, 제24권, 제2호, 2008, pp. 1-30.
  4. 김상훈, 조승철, "가상커뮤니티 성과의 영향요인에 관한 연구," 한국전자거래학회지, 제11권, 제2호, 2006, pp. 49-69.
  5. 김유경, 서문식, "온라인 커뮤니티 애피커시와 공동구매 태도와의 관계에서 커뮤니티 유형의 조절효과," 소비문화연구, 제8권, 제4호, 2005, pp. 61-92.
  6. 김재경, "가상실행공동체에서의 지식공유촉진에 대한 협력 형태와 사회적 관계 크기의 효과," 한국IT서비스학회지, 제12권, 제12호, 2013, pp. 119-129.
  7. 김종애, "온라인 지식 커뮤니티에서의 지식 기여 의도의 동기요인," 한국문헌정보학회지, 제43권, 제3호, 2009, pp. 297-312.
  8. 김진화, 권두순, "온라인 커뮤니티에서 자기결정성이 현실감과 몰입에 미치는 영향," 정보시스템연구, 제 20권, 제2호, pp. 177-206.
  9. 김형준, "음식모형 속성에 따른 감정반응과 태도가 행동의도에 미치는 영향에 관한 연구," 호텔경영학연구, 제21권, 제6호, 2012, pp. 185-198.
  10. 김홍규, "온라인 가상커뮤니티 내에서 지식의 제공과 활용에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 충남대학교 석사학위논문, 2012.
  11. 박경수, 임용환, "가상커뮤니티에서 지식 공유행동에 영향을 미치는 요인 분석," 한국산업정보학회논문지, 제13권, 제3호, 2008, pp. 38-53.
  12. 박문수, 문형구, "집단간 지식 공유의 영향요인에 관한 연구," 지식경영연구, 제5권, 제2호, 2004, pp. 1-23.
  13. 박태환, 김수환, 장재영, "SNS(Social Network Services) 내에서 정보보안 지식 공유의도에 미치는 영향 요인," 한국전자거래학회지, 제20권, 제1호, 2015, pp. 1-22.
  14. 박희성, "가상 공동체 의식이 전자 상거래 소비자의 충성도에 미치는 영향," 연세대학교 석사학위논문, 1999.
  15. 방형욱, 최용석, "구전정보 특성이 태도 및 행동 의도에 미치는 영향 - 소셜미디어 외식 정보이용자를 중심으로 -," 관광연구, 제30권, 제4호, 2015, pp. 73-92.
  16. 양미영, "호텔 접객 종사자의 조직 내 지식 공유의 유형과 서비스 품질 자기효능감에 관한 연구," 가천대학교 박사학위논문, 2014.
  17. 엄묘섭, "시민사회의 문화와 사회적 신뢰," 문화와 사회, 제3권, 2007, pp. 7-45.
  18. 엠브레인 트랜드모니터, '취향'과 '관심사'를 따라, 다시 '인터넷 커뮤니티'에 모이는 사람들, 2017. URL: https://www.trendmonitor.co.kr/tmweb/trend/allTrend/detail.do?bIdx=1608&code=0101&trendType=CKOREA (Accessed on Feb. 28, 2018).
  19. 오승원, 박경수, "온라인 실행공동체에서 구성원 간 지식 공유에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 한국경영교육학회, 제27권, 제3호, 2012, pp. 147-170.
  20. 유영만, 이선, "실천공동체 성과 평가기준 개발," 교육정보미디어연구, 제10권, 제1호, 2004, pp. 5-34.
  21. 유원석, "가상 공동체에서 구성원의 행동과 공동체 의식에 영향을 미치는 요인들에 관한 탐험적 연구," 연세대학교 석사학위논문, 2001.
  22. 유일, 최혁라, "온라인커뮤니티, 사회적영향, 플로우, 지각된 유용성, 이용의도에 미치는 영향: 싸이월드를 중심으로," 정보시스템연구, 제17권, 제2호, 2008. pp. 113-135.
  23. 이건창, 신성우, 정남호, 조남용, 이현정, 이재하, "가상 공동체에서 리더십 스타일과 팀 성과에 관한 실증연구," 지식경영연구, 제9권, 제4호, 2008, pp. 127-142.
  24. 이국용, "가상커뮤니티에서의 구성원 소속감에 영향을 미치는 요인," 한국경영과학회지, 제35권, 제1호, 2010, pp. 19-45.
  25. 이문봉, 김은정, "온라인 커뮤니티에서 개인의 참여 동기와 사회적 영향 요인이 몰입에 미치는 영향," 정보시스템연구, 제14권, 제2호, 2005, pp. 191-214.
  26. 이재홍, 김은정, 안중호, "가상 지식실행공동체에서 개인요인과 사회관계요인이 지식 공유 활동에 미치는 영향," 한국전자거래학회지, 제17권, 제2호, 2012, pp. 23-38.
  27. 이상호, 이원우, "변형적 리더십의 동기부여적 효과-셀프에피커시이론을 중심으로-," 조직과 인사관리연구, 1995, pp. 53-72.
  28. 이형용, 안현철, "대중 집단지성의 사용자 수용 모형에 관한 연구," Journal of Information Technology Applications & Management, 제17권, 제4호, 2010, pp. 1-17.
  29. 이향수, "공공기관의 인적자원관리가 지식 공유 및 지식 활용에 미치는 영향," 정보관리학회지, 제28권, 제3호, 2011, pp. 239-256.
  30. 장승훈, 노명화, 안상철, 손승연, "조직동일시가 지식 공유행동에 미치는 영향 : 직업적 자기효능감의 매개효과를 중심으로," 인적자원관리연구, 제21권, 제3호, 2014, pp. 217-239.
  31. 전주한, "지식공유 가상커뮤니티에서 지식기여 의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 연세대학교, 석사학위논문, 2010.
  32. 전현규, 김민용, "온라인 채용시험정보 커뮤니티 내에서 지식 공유의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 지식경영연구, 제14권, 제2호, 2013, pp. 72-89.
  33. 전현규, 이건창, "온라인 커뮤니티에서 개인의 감정과 공동체 의식(SOVC)이 사용자의 지식 공유의도에 미치는 영향에 관한 실증연구," 경영학연구, 제44권, 제6호, 2015, pp. 1473-1510.
  34. 정범구, "가상조직에서의 신뢰 구축방안," 경영경제연구, 제28권, 제1호, 2005, pp. 137-158.
  35. 정은지, 김성용, 안성익, "자기효능감 및 주도적 성격이 지식 공유의도에 미치는 영향: 교환이데올로기 조절효과 중심," 대한경영학회 2016년 추계학술대회 발표논문 10월, 2016, pp. 441-457.
  36. 전성률, 김경호, "온라인에서 양면구전이 소비자의 브랜드 태도에 미치는 영향," 마케팅연구, 제27권, 제1호, 2012, pp. 45-66.
  37. 정재훤, 양성병, 김영걸, "온라인 지식네트워크 내에서의 지식 기여 및 지식 활용 활동에 영향을 미치는 요인," 한국경영과학회지, 제34권, 제3호, 2009, pp. 1-27.
  38. 천덕희, 이현주, "여행업의 온라인 구전정보 특성이 신뢰와 구전수용 및 확산, 구매의도에 미치는 영향," 고객만족경영연구, 제14권, 제1호, 2012, pp. 83-100.
  39. 하동희, 이형룡, "온라인 관광 커뮤니티 특성이 정보 유용성, 긍정적 감정, 지속적 이용 의도에 미치는 영향: 정교화 가능성 모델을 중심으로," 관광연구, 제33권, 제1호, 2018, pp. 163-183.
  40. 홍종필, "팬 커뮤니티의 공동체 의식이 동일시, 신뢰, 그리고 자발적 행위에 미치는 영향: 소녀시대 팬 커뮤니티를 중심으로," 세종대학교 석사학위논문, 2011.
  41. Abdelkader, S., and Bouslama, N., "Adolescents Sense of Community: A New Measurement Scale," Journal of Marketing Research & Case Studies, Vol. 2014, Article ID 255150, pp. 1-10.
  42. Abfalter, D., Zaglia, M. E., and Mueller, J., "Sense of Virtual Community: A Follow up on its Measurement," Computers in Human Behavior, Vol. 28, No. 2, 2012, pp. 400-404. https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.10.010
  43. Ajzen, I. and Fishbein, M., Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior, Prentice-Hall, 1980.
  44. Bock, G. W., Zmud, R. W., Kim, Y. G., and Lee, J. N, "Behavioral Intention Formation in Knowledge Sharing: Examining the Roles of Extrinsic Motivators, Social-psychological Forces, and Organizational Climate," MIS Quarterly, Vol. 29, No. 1, 2005, pp. 87-111. https://doi.org/10.2307/25148669
  45. Buckner, J. C., "The Development Of An Instrument To Measure Neighborhood Cohesion," American Journal of Community Psychology, Vol. 16, No. 6, 1988, pp. 771-791. https://doi.org/10.1007/BF00930892
  46. Chakravarty, A., Liu, Y., & Mazumdar, T., "The differential effects of online Word-of-Mouth and critics' reviews on pre-release movie evaluation", Journal of Interactive Marketing, 2010, Vol. 24, No. 1, pp. 185-197. https://doi.org/10.1016/j.intmar.2010.04.001
  47. Compeau, D. R. and Higgins, C. A., "Computer Self-Efficacy: Development of a Measure and Initial Test," MIS Quarterly, Vol. 19, No. 2, 1995, pp. 189-211. https://doi.org/10.2307/249688
  48. Constant, D., Sproull, L. and Kiesler, S., "The Kindness of Strangers: The usefulness of Electronic Weak Ties for Technical Advice," Organization Science, Vol. 7, No. 2, 1996, pp. 119-135. https://doi.org/10.1287/orsc.7.2.119
  49. Crosby, L. L., Evans, R. E. and Cowles, D., "Relationship Quality in Services Selling An Interpersonal Influence Perspective," Journal of Marketing, Vol. 54, 1990, pp. 68-81. https://doi.org/10.1177/002224299005400306
  50. Davenport, T.H. and Prusak, L., Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press, Boston, MA, 1998.
  51. Davidson, W. B., and Cotter, P. R., "Measurement of sense of community within the sphere of city," Journal of Applied Social Psychology, Vol. 16, No. 7, 1986, pp. 608-619. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1986.tb01162.x
  52. DeLone, W. H., and McLean. E. R., "Information Systems Success: The Quest for the Dependent Variable," Information Systems Research, Vol. 3, No. 1, 1992, pp. 60-95. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  53. Dutta, A., Kankanhalli, A., and Roy, R, "The Dynamics of Substantiality of Electronic Knowledge Repositories," ICIS 2007 Proceedings, 2007, Paper 52 http://aisel.aisnet.org/icis2007/52.
  54. Doolittle, R. J., and Macdonald, D., "Communication and a sense of community in a metropolitan neighborhood: A factor analytic examination," Communication Quarterly, Vol. 26, No. 3, 1978, pp. 2-7.
  55. Fishbein, M., and Ajzen, I., Belief, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research, Addison-Wesley, 1975.
  56. Glynn, T. J, "Psychological Sense of Community: Measurement and Application," Human Relations, Vol. 34, 1981, pp. 789-818. https://doi.org/10.1177/001872678103400904
  57. He, W., and Wei, K. K., "What Drives Continued Knowledge Sharing? An Investigation of Knowledgecontribution and-seeking Beliefs," Decision Support Systems, Vol. 46, No. 4, 2009, pp. 826-838. https://doi.org/10.1016/j.dss.2008.11.007
  58. Hanna, N., and Wozniak, R., Consumer Behavior: An Applied Approach, Prentice-Hall, 2001.
  59. Jones, Q., "Virtual Communities, Virtual Settlements & Cyber-Archaeology: A Theoretical Outline," Journal of Computer Medicated Communication, Vol. 3, No. 3, 1997.
  60. Kankanhalli, A., Tan, B. C., and Wei, K. K, "Contributing Knowledge to Electronic Knowledge Repositories: An Empirical Investigation," MIS Quarterly, Vol. 29, No. 1, 2005, pp. 113-114. https://doi.org/10.2307/25148670
  61. Kim, A. J., Community Building on the Web, Peachpit Press, 2000.
  62. Kogut, B., and Zander U., "Knowledge of the Firm and the Evolutionary Theory of the Multinational Corporation," Journal of International Business Studies, Vol. 24, No. 4, 1993, pp. 625-645. https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490248
  63. Koh, J. and Kim, Y. G., "Sense of Virtual Community: A Conceptual Framework and Empirical Validation," International Journal of Electronic Commerce, Vol. 8, No. 2, 2003, pp. 75-94. https://doi.org/10.1080/10864415.2003.11044295
  64. Lin, H. F., "The Role of Online and Offline Features in Sustaining Virtual Communities: An Empirical Study," Internet Research, Vol. 17, No. 2., 2007, pp. 119-138. https://doi.org/10.1108/10662240710736997
  65. Ma, M., and Agarwal, R., "Through a Glass Darkly : Information Technology Design, Identity Verification, and Knowledge Contribution in Online Communities," Information Systems Research, Vol. 18, No. 1, 2007, pp. 42-67. https://doi.org/10.1287/isre.1070.0113
  66. McDermott, R, "Knowing in community: 10 critical success factors in building communities of practice," IHRIM Journal, Vol. 4, No. 1, 2000, pp. 19-26.
  67. McMillan, D. W. and Chavis, D. M, "Sense of Community: A Definition and Theory," Journal of Community Psychology, Vol. 14, 1986, pp. 6-23. https://doi.org/10.1002/1520-6629(198601)14:1<6::AID-JCOP2290140103>3.0.CO;2-I
  68. Nahapiet A., and Ghoshal S., "Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage," Academy of Management, Vol. 23, No. 2, 1998, pp. 242-266.
  69. Oh, H. J., Ozkaya, E., and LaRose, R., "How does Online Social Networking Enhance Life Satisfaction? The Relationships Among Online Supportive Interaction, Affect, Perceived Social Support, Sense of Community, and Life Satisfaction," Computers in Human Behavior, Vol. 30, 2014, pp. 69-78. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.07.053
  70. Purvis R., Sambamurthy, V., and Zmud, R., "The assimilation of knowledge platforms in organizations : an empirical investigation," Organization Science, Vol. 12, No. 2, 2001, pp. 117-135. https://doi.org/10.1287/orsc.12.2.117.10115
  71. Poplin, D. E, Communities: A Survey of Theories and Methods of Research, MacMillan Publishing Company, 1979.
  72. Preece, J., "Sociability and Usability in Online Communities: Determining and Measuring Success," Behaviour and Information Technology, Vol. 20, No. 5, 2001, pp. 347-356. https://doi.org/10.1080/01449290110084683
  73. Rheingold, H. L., "Virtual Communities and the Well," GNN Magazine, No. 1, 1993.
  74. Sharratt, M., and Usoro, A, "Understanding Knowledge-sharing in Online Communities of Practice," Electronic Journal on Knowledge Management, Vol. 1, No. 2, 2003, pp. 187-196.
  75. Steckler, N., and Fondas, N., "Building team leader effectiveness: A diagnostic tool," Organizational Dynamics, Vol. 23, No. 3, 1995, pp. 20-35. https://doi.org/10.1016/0090-2616(95)90023-3
  76. Wang, S., and Noe, R, "A Review and Directions for Future Research June", Human Resource Management Review, Vol. 20, No. 2, 2010, pp. 115-131. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2009.10.001
  77. Wasko, M., and Faraj, S, "It is What One Does: Why People Participate and Help Others in Electronic Communities of Practice," The Journal of Strategic Information Systems, Vol. 9, No. 2, 2000, pp. 155-173. https://doi.org/10.1016/S0963-8687(00)00045-7
  78. Wasko, M., and Faraj, S., "Why should I share? Examining Social Capital and Knowledge Contribution in Electronic Networks of Practice", MIS Quarterly, Vol. 29, No. 1, 2005, pp. 35-57. https://doi.org/10.2307/25148667
  79. Wixom, B. H., and Todd, P. A., "A Theoretical Integration of User Satisfaction and Technology Acceptance," Information Systems Research, Vol. 16, No. 1, 2005, pp. 85-102. https://doi.org/10.1287/isre.1050.0042
  80. Williams, R. L. and Cothrel, J., "Four Smart Ways to Run Online Communities," Sloan Management Review, Vol. 41, No. 4, 2000, pp. 81-91.
  81. Zhao L. Lu, Y., Wang, B., Chau, P. Y. K., and Zhang, L. "Cultivating the sense of belonging and motivating user participation in virtual communities," International Journal of Information Management, Vol. 32, No. 1, 2012, pp. 574-588. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2012.02.006