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Subjectivity Study for Digital Game Players: Based on Game Classification Factors

디지털 게임 플레이어의 주관성 연구: 게임 분류 속성을 중심으로

  • Received : 2019.01.11
  • Accepted : 2019.03.01
  • Published : 2019.03.28

Abstract

As game players have been more diverse and new features of digital games have been emerged in recent days, it is important to find out and understand how recent game players recognize and classify digital games. Thirty game players conducted Q-analysis of twenty-nine Q-statements extracted from previous studies on game typology. By using a QUANL program, three different types were revealed. For game classification, 'Physical Environment Centric Players' type highly values external game elements from the outside perspectives. 'Contents Centric Players' type considers internal game elements as the most important criterion. 'Emotional Experience Centric Players' type values his/her subjective feeling and thoughts. Based on this study, it is expected to make a contribution in developing a framework of game players with their perspectives on game classification.

Keywords

Game;Game Players;Game Classification;Player Type;Q-method

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그림 1. Q 소팅 분포도

표 1. Q 표본

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표 2. 유형별 아이겐값과 변량

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표 3. 유형별 상관계수

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표 4. 유형별 인구학적 특성 및 인자 가중치

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표 5. 제1유형의 대표 진술문 및 표준 점수(±1.00 이상)

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표 6. 제1유형과 다른 유형과의 차이가 큰 진술문

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표 7. 제2유형의 대표 진술문 및 표준 점수(±1.00 이상)

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표 8. 제2유형과 다른 유형과의 차이가 큰 진술문

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표 9. 제3유형의 대표 진술문 및 표준 점수(±1.00 이상)

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표 10. 제3유형과 다른 유형과의 차이가 큰 진술문

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