DOI QR코드

DOI QR Code

Case study of webtoon specialist education course for creating youth jobs - focusing on importance and achievement factor

청년 일자리 창출을 위한 웹툰전문가 양성 과정 사례연구 -중요도와 성취도 분석을 중심으로

  • 김현지 (상명대학교 만화애니메이션학과) ;
  • 이해광 (상명대학교 만화애니메이션학과)
  • Received : 2018.05.01
  • Accepted : 2018.06.14
  • Published : 2018.06.30

Abstract

Through importance and achievement analysis of participating students in Youth employment academy, 'webtoon specialist education course', the purpose of this study is to derive implications for invigorating webtoon specialist education course. The result of importance and achievement analysis is as follows. First, participating students consider that education course is important for them, express high satisfaction. Second, participating students consider that education infrastructure is important, so need to upgrade. Third, Communication is not important factor, participating students are satisfied with communication. Fourth, employment rate is not important factor, participating students are lowly satisfied with employment rate. Because major participating students are sophomore & junior in university and will choose their own business instead of getting the job, they express low satisfaction of importance and achievement. Through this study, I would like to suggest implications and advanced strategies for invigorating webtoon specialist education course for creating youth jobs.

References

  1. 이훈영, 연구조사방법론, 청람, 2008, p.313, p.531-532, p.556-557.
  2. 성승창, 김재필, 웹툰, 1조원 시장을 꿈꾸다, KT경제경영연구소, 2015.01.07, p.3
  3. 정부통신산업진흥원, 2016년도 국외디지털콘텐츠 시장조사 2016.12, p.64
  4. 정부통신산업진흥원, 웹툰플랫폼 글로벌화 전략 연구, 2017.12, p.2
  5. 한국콘텐츠진흥원 정책본부, 2017만화산업백서, 한국콘텐츠진흥원, 2017.09, p.127
  6. 한국콘텐츠진흥원 정책본부, 2016콘텐츠산업백서, 한국콘텐츠진흥원, 2017.09, p.67, p.74, p.100
  7. 이가희, 조리교육기관의 교육서비스 품질이 교육성과에 미치는 영향에 관한 연구, 경희대학교 석사논문, 2013. 08
  8. 이은주, 대학원 교육서비스품질과 학생만족, 행동의도와의 관계, 세종대학교 석사논문, 2011. 08
  9. 조원영, 방송아카데미 위상 제고 및 발전 방안에 관한 연구-MBC 아카데미 수강생 인식조사를 중심으로, 중학대학교 석사논문, 2004.08, p.47
  10. 채민정, 취업 연계 교육 서비스 품질이 학생 충성도에 미치는 영향에 관한 연구, 한국통신대학교 석사논문, 2018
  11. 김국원, 강봉준, 이우영 청년층 고용증진을 위한 직업능력개발 사례연구, 한국실천공학교육학회, 2013, 통권 5호, p.127
  12. 윤기헌, 정규하, 최인수, 최해솔, 웹툰 통계 분석을 통한 한국 웹툰의 특징, 만화애니메이션연구, 2015.03, pp.190-191
  13. 기획재정부 종합재정과, e나라지표 취업자 수/실업률추이, 통계청 경제활동인구조사, http://www.index.go.kr/potal/main/EachDtlPageDetail.do?idx_cd=1063, 2017
  14. 문재인정부 국정운영 5개년 계획, 국정기획자문위원회, 2017.07
  15. 사회적경제 활성화 방안, 일자리위원회 관계부처 합동, 2017.10, p.28
  16. 전자신문, 생활이 된 웹툰, 인력 양성에도 힘써야, http://www.etnews.com/20160720000403, 2016. 07, 20.
  17. Deng WeiJaw, Using a Resised Importance-performance Analysis Appr oach : The Case of Taiwanese Hot Springs Torism. Tourism M anagement, 2007, Vol.28, No.5, pp.1274-1284 https://doi.org/10.1016/j.tourman.2006.07.010
  18. Martilla & James. Impoartance Performace Analysis. Journal of Marketing, 1997, Vol.41, No.1, pp.77-79 https://doi.org/10.2307/1250495
  19. Scott E. Sampson & Michael J. Showalter, The Performance-importanc e Response Function : Observation and Implications, The Service Industries Journal, 1999, Vol.19, No.3, pp.1-25 https://doi.org/10.1080/02642069900000027