소셜 카지노의 슬롯 해부하기: Slotomania를 중심으로

DOI QR코드

DOI QR Code

한석희
Han, Sukhee

  • 투고 : 2018.03.01
  • 심사 : 2018.04.20
  • 발행 : 2018.04.20

초록

본 연구는 전 세계적으로 가장 인기 있는 온라인 슬롯 게임 Slotomania에 존재하는 슬롯들의 다양한 특징들을 해부한다. Playtika사(社)에서 개발된 Slotomania는 Facebook을 통해 서비스가 되고 있는 소셜 카지노 장르의 게임이다. Slotomania는 소셜 카지노 장르에서 개별 타이틀로 1위에 위치하였으며, 본 연구는 게임에 존재하는 슬롯들의 다양한 특징들을 입체적으로 분석한다. 구체적으로, 1) UI(User Interface) 2) 테마 3) 페이라인 & 베팅 4) 구조 & 심볼 5) 보너스 6) 부가적 특징의 요소들을 탐구한다. 그 결과, "다양성"이 존재하는 것으로 조사 되었다. 이에 따라, 어떻게 그리고 왜 그러한 슬롯들이 사람들에게 매력을 주는지에 대해 조사할 뿐만 아니라, 페이스북 기반의 소셜 카지노 장르의 시장을 탐구한다.

키워드

슬로토매니아;소셜 카지노;슬롯;페이스북;온라인 게임

참고문헌

  1. Pini Yakuel, "Online casinos vs. Social casino Games", Optimove, 2013.
  2. American Psychiatric Association, "Diagnostic and statistical manual of mental disorders(5th ed.)". Washington, DC, 2013.
  3. Yoonhee Lee, "CEO of Sea Story(Bada Iyagi) get arrested, and it has numerous manipulation", KBS, 2006.
  4. Tae-Soon Park, "A study on the internal characters of gambling games", Journal of Korean Game Society, Vol. 7, No. 3, 2007.
  5. Tonya Hollows, "What edge does the casino have generally on a slot machine?", Palace Chance, 2013.
  6. Dean Takahashi, "World Series of Poker: How Playtika's Montreal team has kept me the mobile game on top", Venture Beat, 2017.
  7. Kim Morrison, "Sega's new slot app brings Sonic to social casino", World Casino News, 2018.
  8. Carolyn Koh, "Slotomania sees traffic resurgence on Facebook following Playtika acquisition", Adweek, 2011.
  9. Newzoo, "Top iOS games in US, EU, & China: Supercell for world domination with successful in China", Newzoo, 2015.
  10. Card Player News Team, "Top 5 Free-Play casino apps for 2017", Card Player, 2017.
  11. Adam Krejcik, "Social casino gaming tracker - 4Q16 and CY16", Eilers & Krejcik Gaming, LLC, 2017.
  12. eMarketer, "Younger users spend more daily time on social networks", eMarketer, 2014.
  13. Brett Abarbanel & Ardeshir Rahman, "eCommerce market convergence in action: Social casinos and real money gambling", UNLV Gaming Research & Review Journal, Vol. 19, No. 1, 2015.
  14. Daniel Sahl, "A comparative analysis of design and motivation in slot machines and video games", Digital Scholarship UNLV, 2013.
  15. Seung Heum Hwang, "Prohibition clauses of business of money changing on the game industry promotion act of 2007", Journal of Korean Game Society, Vol. 7, No. 2, 2007.
  16. https://www.facebook.com/slotomania/
  17. https://www.playtika.com/