DOI QR코드

DOI QR Code

Study on the Perception of Workers and Supervisors about AI Assistants

AI 비서에 대한 직무 종사자와 관리자의 인식 유형 연구

  • 이선미 (이화여자대학교 일반대학원 국제사무학과) ;
  • 윤혜정 (이화여자대학교 신산업융합대학 국제사무학과)
  • Received : 2018.05.28
  • Accepted : 2018.06.08
  • Published : 2018.06.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the perception about AI assistants and the differences between two groups, workers(secretaries) and supervisors(bosses), using the Q-methodology which has an advantage in understanding the types of subjective perceptions. Through literature reviews and interviews, 34 Q-samples were extracted, and then Q-sorting was conducted by P-samples(20 workers and 15 supervisors). As a result of Q-sorting, the types and characteristics of AI assistants perceived by each P-sample were explained. The perception of the workers divided into five distinct types, and the perception of the supervisors was divided into three distinct types. The most crucial factors in distinguishing between workers and supervisors' perceptions depend on whether they are capable of performing certain tasks and whether they can replace existing secretarial jobs. This study, as the primary research on AI assistants, can help to redefine the work that can be replaced by AI and the work that only people can do, and thus to establish education, recruitment, and training plans.

References

  1. 김난도, 전미영, 이향은, 이준영, 김서영, 최지혜 2016. 트렌드코리아 2017: 서울대 소비자트렌드분석센터의 미래 시장 전망. 미래의 창.
  2. 김영석, 윤종원, 임성수, 조성배 2010. "효과적인 개인 관리 서비스를 위한 대화 기반 감정형 인공비서의 구현," 한국정보과학회 학술발표논문집 (27:2C), pp. 288-292.
  3. 김택겸, 윤혜정, 이중정 2012. ""QR 코드 가상매장" 의 이용 동기에 따른 소비자 유형 분류: Q 방법론의 적용," Entrue Journal of Information Technology (11:2), pp. 73-86.
  4. 김회민 2016. "인공지능 기술의 발달과 가상 개인비서 서비스의 진화," KB 금융지주경영연구소 (16:53), pp. 1-9.
  5. 김흥규 2008. Q방법론 과학철학, 이론, 분석, 그리고 적용. 커뮤니케이션북스.
  6. 김흥규, 홍장선 2009. "해외여행자의 여행 동기와 태도 유형 연구 : Q 방법론적 접근," 관광경영연구 (13:4), pp. 51-75.
  7. 박기석 2016. "인공지능, 3 0년 내 일자리 5 0% 뺏는다...로봇과의 공생 배워야," 서울일보. http://www.seoul.co.kr/news/newsView.php?id=20160216002008
  8. 박은경, 선혜연 2017. "교사의 소명의식 유형에 대한 Q 방법론적 접근," 교육연구논총 (38:1), pp. 55-78.
  9. 배한희, 김영민, 오경주 2018 "로보 어드바이저를 활용한 B2C 투자자문 서비스 연구: 앤드비욘드 투자자문 사례," 지식경영연구 (19:1): pp. 79-95 https://doi.org/10.15813/kmr.2018.19.1.005
  10. 선대인 2017. 일의 미래: 무엇이 바뀌고 무엇이 오는가. 인플루앤셜.
  11. 송인선 2013. "Q-방법론을 적용한 비서이미지와 이미지 결정 요인에 관한 연구," 이화여자대학교 석사학위논문.
  12. 송현정 2015. "언론에 투영된 '비서'의 은유적 해석," 비서.사무경영연구 (24:1), pp. 149-172.
  13. 양재규, 이창현 2016. "범죄기사에 대한 언론인과 법조인의 인식 유형 및 그 특징에 대한 연구," 언론과법 (15:3), pp. 251-287.
  14. 양희태, 김단비 2017. "지능형 개인비서 시장 동향과 국내 산업 영향 전망," 동향과 이슈 (35), pp. 1-30.
  15. 윤수진 2016. "뉴 실버세대의 감성 커뮤니케이션과 맞춤형 가상비서(Virtual Assistant) 콘텐츠 연구," 경희대학교 박사학위논문.
  16. 윤용필, 김흥규 2012. "모바일 N 스크린 수용자 연구," 주관성 연구 (25:1), pp. 95-119.
  17. 윤은자, 김현정, 전미순, 윤정아 2012. "연명치료에 대한 일반인과 의료인의 인식 비교," 주관성연구(25), pp. 21-34.
  18. 윤정은, 김현석 2017. "모바일 메신저 어플리케이션의 개인화 공간에 대한 사용자 인식 유형," 디자인융복합연구 (16:1), pp. 15-36.
  19. 이팜, 김철원 2016. "Guesthouse-based Backpackers in Seoul: Destination Image, Knowledge Management and Q Method," 지식경영연구 (17:3): pp. 1-21. https://doi.org/10.15813/kmr.2016.17.3.001
  20. 이현정 2015. "아나운서에 대한 인식 비교 연구: 시청자와 아나운서를 중심으로," 이화여자대학교 석사학위논문.
  21. 정보통신기술진흥센터 산업정보팀 2017. "인공지능 음성비서 동향 및 인식조사결과," 주간기술동향, 1789, pp. 24-33.
  22. 홍병선, 고준 2018. "고객센터를 통한 고객지식 확보 전략: 음성인식기술의 적용 사례," 지식경영연구 (19:1), pp. 147-174. https://doi.org/10.15813/kmr.2018.19.1.009
  23. Bocionek, S. 1994. "Software Secretaries: Learning and Negotiating Personal Assistants for the Daily Office Work," IEEE International Conference on Systems, Man, and Cybernetics (1), pp. 7-12.
  24. Brynjolfsson, E. and McAfee, A. 2015. "The Jobs that AI Can't Replace," BBC. http://www.bbc.com/news/technology-34175290
  25. Dawar, N. 2018. "Marketing in the Age of Alexa," Harvard Business Review (May-June, 2018) https://hbr.org/2018/05/marketing-inthe-age-of-alexa
  26. Gartner 2016."Gartner Predicts our Digital Future," http://www.gartner.com/smarterwithgartner/gartner-predicts-ourdigital-future/
  27. Schwab, K. 2016. "Preparing for the Workforce of the Fourth Industrial Revolution," The Future of Jobs: World Economic Forum, pp. 1-57.