DOI QR코드

DOI QR Code

공공도서관의 주제전문서비스와 주제전문사서에 대한 문헌정보학과 재학생 인식 조사

A Study on the Recognition of LIS Students about Public Library's Subject Special Services and Subject Special Librarian

  • 노영희 (건국대학교 문헌정보학과) ;
  • 오의경 (상명대학교 인문콘텐츠학부 문헌정보학전공)
  • 투고 : 2018.04.16
  • 심사 : 2018.05.21
  • 발행 : 2018.05.31

초록

본 연구는 공공도서관의 주제전문서비스와 주제전문사서에 대한 문헌정보학과 재학생의 인식에 대한 광범위한 조사연구이다. 전국의 문헌정보학과 학생들을 대상으로 주제전문서비스와 주제전문사서에 대한 인지 수준, 필요성 인식 수준, 주제전문사서의 역량과 현재 학생들의 역량, 주제전문사서의 자격제도 등에 대한 의견을 조사하였다. 그 결과 학생들의 주제전문서비스와 주제전문사서에 대한 이해와 필요성 수준, 주제전문사서로 일하고자 하는 의사, 주제전문사서 역량을 구비하기 위한 추가적인 노력을 기울인 의사가 높은 것으로 나타났다. 주제전문사서의 역량은 학사제도와 문헌정보학의 교과과정을 통해서 구비하고 있지만 아무것도 하지 않는 응답자 비율도 높았다. 주제전문사서 자격제도화 필요성이 있다고 하였고, 주제전문서비스를 하기 위해서는 주제전문성이 가장 중요한데, 현재 학생들은 스스로 주제전문성 부분이 가장 부족하다고 생각하였다. 이 연구의 결과들을 바탕으로 문헌정보학과 재학생들의 현재의 어려움을 개선하고 유능한 주제전문사서로 성장하는데 도움을 줄 수 있는 교육방안 개발에 관심을 두어야 한다고 제언하였다.

키워드

주제전문서비스;주제전문사서;문헌정보학과 재학생;주제전문사서 역량;공공도서관

참고문헌

  1. Kang, mia-hye. 2002. "A Study on the Assignment of the Subject Bibliography Course for the Education of the Subject Specialist Librarian." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 36(3): 49-68. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2002.36.3.049
  2. Nam, Young-Joon and Heo, Oun-Soon. 2005. "A Study on the Curriculums of Library and Information Science for Subject Specialist." Journal of Korean Library and Information Science Society, 36(3): 39-64.
  3. Noh, Younghee. 2005. "A Study on Development and Utilization of Specialized Programs in Curriculum of Library and Information Science." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 39(1): 59-80. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2005.39.1.059
  4. Park, Soo-Hee and Jeong, Dong-Youl. 2012. "A Study on Developing a Model of a Liaison Training Program for Academic Librarians in Korea." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 46(4): 311-339. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.4.311
  5. Shim, Wonsik. 2009. "Curriculum Development of Training Librarians for Subject Liaison Service." Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(1): 541-560. https://doi.org/10.16981/kliss.40.1.200903.541
  6. Ahn, In-Ja et al. 2009. "Competency Based Curriculum Development of Subject Specialist Librarians." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 43(1): 333-361. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.1.333
  7. Oh, Eui-Kyung. 2016. "A Study on Improving Perception of Subject-Special Librarian and Subject-Special Services: Focusing on Survey Targeting Students Who Take 'Medical Terms and MeSH' and 'Health & Medical Information Sources'." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 50(1): 437-456. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2016.50.1.437
  8. Yoon, Yung-Dai. 2003. "A Study of Education for Medical Librarianship." Journal of Korean Library and Information Science Society, 34(1): 131-146.
  9. Jeong, Dong-Youl. 2002. "A Study on the Role Model of Subject Specialization in Academic Libraries." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 36(3): 5-23. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2002.36.3.005
  10. Korean Library Association. 2010. The Glossary of Library and Informationn Science. Seoul: Korean Library Association.
  11. Hong, myung-ja. 2001. "A Study on the Education of Specialized Law Librarian." Journal of Korean Library and Information Science Society, 32(3): 249-274.
  12. Hong, hee-kyeong. 2008. A Study on the Present Status and the Developmental Plans of the Specialization of the Public Libraries. M.A. thesis, Korea National University of Education.
  13. Michael Levine-Clark and Toni, M. C. 2014. ALA Glossary of Library and Information Science. Chicago, IL: American Library Association