DOI QR코드

DOI QR Code

The Implications of the Case of Medical Education in North America on Korean Medicine Education

북미 의학교육 사례가 한의학 교육에 주는 시사점

  • Hong, Jiseong (Dept. of Medical History, College of Korean Medicine, Wonkwang University) ;
  • Kang, Yeonseok (Dept. of Medical History, College of Korean Medicine, Wonkwang University)
  • 홍지성 (원광대학교 한의과대학 의사학교실) ;
  • 강연석 (원광대학교 한의과대학 의사학교실)
  • Received : 2018.11.15
  • Accepted : 2018.11.23
  • Published : 2018.11.30

Abstract

Over the past 100 years, since the establishment of the modern medical education system in the early 1900s, the results of extensive field research and practice in North American medical schools and professional education have led the flow of medical education around the world. In this study, the direction of medical education in North America over the past 100 years were examined through major literature review, leading to implications and suggestions for Korean medicine education. The "Medical Education in the United States and Canada" published by the Carnegie Educational Foundation in 1910, which is considered to have laid the foundation for modern health care education, was reviewed. Next, "Educating physician: A Call for Reform of Medical School and Residency", published in 2010, which is known to have proposed a future-oriented goal for the training of medical professionals has been analyzed. The results of this study are as follows: 1) Acquisition and utilization of biomedical knowledge which is the basis of clinical competence, is a basic competency that should be provided to future medical professionals. 2) Beyond education to cultivate clinical competence of individuals directly affecting the medical treatment, various professionalism education programs that capture the specificity of Korean Medicine doctors should be established and strengthened.

OSHSB8_2018_v31n2_91_f0001.png 이미지

그림 1. 전문직업성을 강조한 변형된 밀러의 피라미드(2016)27)

표 1. 의학교육 개선을 위한 권고사항30)

OSHSB8_2018_v31n2_91_t0001.png 이미지

Acknowledgement

Supported by : 원광대학교

References

  1. 강연석, 권영규, 전찬용, 이은용, 김근우, 서형식, 외. 한의사 역량 중심 평가를 위한 국가시험 개선안 연구. 한국보건의료인국가시험. 2015.
  2. 강연석, 이은용, 김근우, 장보형, 조희근, 장욱승, 외. 우수한 보건의료인력 양성 및 배출을 위한 정책제안 연구. 한국보건의료인국가시험원. 2016.
  3. 강연석, 채윤병, 고호연, 김현호, 김형석, 홍지성, 외. 한의사 국가시험 제도 개선 연구. 한국보건의료인국가시험원. 2017.
  4. 김기봉, 김장현, 임병묵, 신병철, 신상우, 김근우, 외. 한의사 2차 직무분석 연구. 한국보건의료인국가시험원. 2013.
  5. 김선. 플렉스너 보고서-미국과 캐나다의 의학교육. 서울:한길사. 2005.
  6. 김지연. 인도 아유르베다 교육 및 면허발급 체계에 대한 연구. 원광대학교 석사학위 청구논문. 2016.
  7. 박민정, 임병묵, 차웅석, 유명순. 보건의료 제도환경에 따른 한방병원의 변화. 대한한의학회지. 2014;35(1):145-156. https://doi.org/10.13048/jkm.14014
  8. 보건복지부. 한의사의 미국진출 가이드북. 대전:신진기획. 2015
  9. 보건복지부. 한의사의 호주진출 가이드북. 대전:신진기획. 2016.
  10. 보건복지부. 한의사의 유럽진출 가이드북. 대전:신진기획. 2017.
  11. 손인철. 한의학교육의 노력과 그 개선방안. 제 3차 한의학교육심포지엄 자료집. 2017.
  12. 신상우. 한의인력 양성의 질 향상 방안. 우수 한의인력 육성 및 활용방안 모색을 위한 정책토론회-한의계 적정 인력 수급방안 중심으로- 자료집. 11. 2015.
  13. 신익균, 정욱진, 박이병, 박귀화, 유찬종, 박정율, 외. 의학교육의 개혁과 미래. 서울:학지사. 2014.
  14. 안덕선. 의학교육의 역사적 인식. Korean J Med Educ 2011 Jun;23(2):79-81. https://doi.org/10.3946/kjme.2011.23.2.79
  15. 안덕선. 의사의 사회적 역량이란 무엇인가?. Journal of the Korean Medical Association. 2014;57(2):96-103. https://doi.org/10.5124/jkma.2014.57.2.96
  16. 안덕선. 한국의 의사상: 좋은 의사양성. Korean Medical Education Review. 2014;16(3):119-125. https://doi.org/10.17496/kmer.2014.16.3.119
  17. 이병두, 박훈기. 임상표현 교육과정개발. Hanyang Medical Reviews. 2012;32(1):8-16. https://doi.org/10.7599/hmr.2012.32.1.8
  18. 이충열. 현대 한의학의 이해-한의학의 정체성 문제 고찰을 위한 예비 연구. 동의생리병리학회지. 2010;24(5):758-769.
  19. 이형기. 의과대학 기초의학 교육, 이대로 좋은가? 청년의사 2014. 11. 23일자 [칼럼] http://www.docdocdoc.co.kr/news/articleView.html?idxno=164111
  20. 임철일, 한형종, 홍지성, 강연석. 2016 한의사 역량모델 정립 및 활용 방안. 대한한의학회지. 2016;37(1):101-113. https://doi.org/10.13048/jkm.16010
  21. 최보문. 현대 의학전문직업성: 역사적 배경, 개념변화, 선언문 비판. J Korean Med Assoc. 2011;54(11):1124-1136. https://doi.org/10.5124/jkma.2011.54.11.1124
  22. 최익선, 윤보영. 한국의학교육의 새로운 과제: 불확실성이 큰 문제상황에 대처하는 능력의 강화. Korean Medical Education Review. 2014;16(3):111-118. https://doi.org/10.17496/kmer.2014.16.3.111
  23. 한국한의학교육평가원. 한의과대학.한의학전문대학원 제 2주기 한의학교육 평가인증 편람. 2018.
  24. 한재진. 글로벌 의사의 역할과 성과바탕 의학교육. Ewha Med J. 2013;36(1):3-8. https://doi.org/10.12771/emj.2013.36.1.3
  25. 홍지성. 재구조화 관점에서 본 역량중심 한의학교육: 의생명과학과 전문직업성 교육의 강화. 원광대학교 박사학위 청구논문. 2018.
  26. 홍지성, 한창현, 강연석. 캐나다의 침구 및 동양의학 교육과 평가 현황. 한국의사학회지. 2016;29(2):107-115. https://doi.org/10.15521/jkmh.2016.29.2.107
  27. 홍지성, 한라은, 한창현, 강연석. 캘리포니아 침구 동양의학 교육과 면허 체계 연구. 한국의사학회지. 2017;30(1), 43-50. https://doi.org/10.15521/JKMH.2017.30.1.043
  28. Cooke Molly, Irby David M, O'Brien Bridget C. Educating physicians: A call for reform of medical school and residency. San Francisco, CA:Jossey-Bass. 2010;1.
  29. Cruess Richard L, Cruess Sylvia R, Steinert Yvonne. Amending Miller's pyramid to include professional identity formation. Academic Medicine. 2016;91(2):180-185. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000000913
  30. Tim Dornan, Karen Mann, Albert Scherpbier, John Spencer. Medical education: theory and practice. Edinburgh: Churchill Livingstone. 2011;12.
  31. Flexner Abraham. Medical education in the United States and Canada bulletin number four (The Flexner Report). New York:The Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. 1910(reprinted in 1972).
  32. Royal College of Physicians and Surgeons of Canada, CanMEDS 2015Physician CompetencyFramework. 2015.
  33. Sheane Kim, Bierlein Louann. Barriers to School Restructuring. 1992. http://www.eric.ed.gov/contentdelivery/servlet/ERICServlet?accno=ED359663.
  34. Susan R. Swing. The ACGME outcome project: retrospective and prospective. Med Teach. 2007;29(7):648-654. https://doi.org/10.1080/01421590701392903