DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Social Rapport Phenomenon of Social Network Services Users

SNS 사용자들의 사회적 라포 현상 연구

  • Received : 2018.02.19
  • Accepted : 2018.03.02
  • Published : 2018.03.31

Abstract

While there are lots of studies on examining the effects of social rapport in many research areas, however, there is a little work in examining the effect of the social rapport in social network service (SNS) contexts. Thus, this study attempts to examine the effect of social rapport in SNS settings. To address the research questions, this study has presented its hypotheses and conducted three experimental approaches by collecting 180 data from student subjects who have prior experiences on using SNSs to verify the hypotheses. This study has examined three experiments the effects of characteristics of Facebook(i.e. the number of mutual friends, the number of post likes, and the post personalities) on the social rapport and user responses. This study has conducted two-way ANOVA to verity its proposed research hypotheses. Based on three experiments, this study found that both the effects of the number of post likes and the number of post likes on the social rapport were not significant. Based upon empirical findings, this study has demonstrated how the effects of social rapports in SNSs were different from those of previous studies, and brought more attentions to the relevant literature.

References

  1. 국립특수교육원 2009. 특수교육학 용어사전, (주) 하우.
  2. 권세정, 최애경 2014. "상사의 커뮤니케이션 스타일이 비서의 레포, 신뢰 및 상사충성도에 미치는 영향," 상업교육연구 (28:2), pp. 1-24.
  3. 김기중 2014. "생활체육 참여자의 참여 동기와 대인관계성향 및 운동지속의 관계," 한국체육학회지 (53:1), pp. 289-297.
  4. 김대진, 김진수 2015. "SNS (Social Network Service) 의 사용자 만족과 지속적사용 향상을 위한 방안," Information Systems Review (17:1), pp. 171-197. https://doi.org/10.14329/isr.2015.17.1.171
  5. 김선정, 김태용 2012. "SNS 콘텐츠의 감성이 사용자의 감정상태에 미치는 영향 : 페이스북 뉴스피드를 중심으로," 사이버커뮤니케이션 학보 (29:1), pp. 5-47.
  6. 김인희, 심민선 2014. "페이스북 프로필 사진의 유무와 매력도가 친구 맺기 의도에 미치는 영향에 관한 실험연구 : 대학생 이용자를 중심으로," 사이버커뮤니케이션 학보 (31:1), pp. 95-123.
  7. 김희연, 오주현 2012. "국내외 SNS의 현황과 사회적 의미," 방송통신정책연구 (24:12), pp. 19-42.
  8. 박경자, 유일, 이윤희 2014. "소셜네트워크서비스 (SNS) 사용의 부정적 감정과 사용중단의도에 관한 연구," 지식경영연구 (15:2), pp. 89-106.
  9. 서우종, 홍진원 2010. "고등교육기관에 대한 BSC 참조 모형 개발," 경상논집 (24:1), pp. 39-58.
  10. 송윤희, 지성구 2012 "학교 수업에서 교수자의 유머러스함, 래포, 몰입 및 만족도와의 관계," 교육과학연구 (43:4), pp. 245-269.
  11. 안범희 1985. "대인관계 적절성과 성향검사의 타당도 연구," 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  12. 안진우, 천명환 2013. "사회적 라포와 프랜드십의 관계마케팅 성과에의 영향," 한국콘텐츠학회 (13:1), pp. 354-365. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.01.354
  13. 양혜승, 김진희, 서미혜 2012. "페이스북은 우리의 관계를 윤택하게 하는가? - 페이스북 이용자의 사회심리학적 동기, 이용 행위, 사회적 지지 인식의 관계 고찰," 한국언론학회 (56:5), pp. 270-297.
  14. 연광호, 박영근, 김영화 2011. "의사의 커뮤니케이션 스타일이 레포, 신뢰, 충성도에 미치는 영향에 관한 연구," 한국전략마케팅학회 (19:2), pp. 41-57.
  15. 유재호, 이애리, 김경규 2016. "페이스북에서의 프라이버시 패러독스 현상 연구: 듀얼팩터이론을 중심으로," 지식경영연구 (17:1), pp. 17-47.
  16. 윤혜정, 전택준, 이중정 2014. "SNS 소외감과 애착이 능동적 사용에 미치는 영향: 페이스북 사용자를 중심으로," 지식경영연구 (15:4) pp. 171-187. https://doi.org/10.15813/kmr.2014.15.4.009
  17. 이윤정, 박미화 2014. "초등학생의 대인관계성향 과 학교생활적응 간의 관계에서 귀인성향의 매개효과," 발달지원연구 (3:2), pp. 121-140.
  18. 이호영, 김희연, 정부연, 장덕진, 김지훈 2011. 소셜미디어의 성장과 온라인 사회간계의 진화, 정보통신정책연구원.
  19. 조성은, 한은영 2013. SNS의 이용과 개인의 사회 관계 변화 분석 : SNS 연결관계를 통한 신뢰 사회 구현에 대한 전망, 정보통신정책연구원.
  20. 하병국, 이덕규, 조재희 2011. "소셜네트워크서비스 사용자 패턴 발견에 관한 연구 : 페이스북 사용자의 소셜네트워크분석을 중심으로," 2011 추계학술대회 한국IT서비스학회 논문집, 2011, pp. 165-174.
  21. Bondar, RJ., and Mead D.C. 1974. "Evaluation of glucose-6-phosphate dehydrogenase from leuconostoc mesenteroides in the hexokinase method for determining glucose in serum," Clinical chemistry (20:5), pp. 586-590. https://doi.org/10.1093/clinchem/20.5.586
  22. Dan, Z., and Alison, Z. 2010. The facebook marketing book, O'Reilly Media.
  23. Dell, S. A. 1991. Relational communication and organizational customer loyalty(customer loyalty), University of Denver.
  24. Gerlitz, C., and Helmond, A. 2013. "The like economy : social buttons and the dataintensive web," New Media & Society (15:8), pp. 1348-1365. https://doi.org/10.1177/1461444812472322
  25. Goodwin, C. 1996. "Communality as a dimension of service relationship," Journal of Consumer Psychology (5:4), pp. 387-425. https://doi.org/10.1207/s15327663jcp0504_04
  26. Gremler, D. D., and Gwinner, K. P. 2008. "Rapport-building behaviors used by retail employees," Journal of Retailing (84: 3), pp. 308-324. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2008.07.001
  27. Leary. T. F. 1957. Interpersonal diagnosis of personality, New York: Ronald Press.
  28. Roosendaal, A. 2010. Facebook Tracks and Traces Everyone: Like This!, Tilburg Law School Legal Studies Research Paper Series Vol 3.
  29. Weitz, B. 1981. "Effectiveness in sales interactions : A contingency framework," The Journal of marketing (45:1), pp. 85-103. https://doi.org/10.1177/002224298104500109