DOI QR코드

DOI QR Code

대학 이러닝 환경에서 실시간과 비실시간 소셜미디어 활용유형 차이분석

Analyses of the Patterns of the Synchronous and Asynchronous Social Media Usage in College e-Learning Settings

  • 투고 : 2017.02.15
  • 심사 : 2017.04.20
  • 발행 : 2017.04.28

초록

IT의 급격한 발전과 더불어 소셜미디어가 많은 사용자들에게 보급되었으며, 교육적 활용가능성에 대한 논의도 지속적으로 확장되고 있다. 학습의 관점에서 소셜미디어는 학습공동체를 형성하여 집단지성을 발현하는데 기여할 수 있는 도구로 평가받는다. 본 연구에서는 대학 이러닝 환경에서 학습자들이 실시간 소셜미디어와 비실시간 소셜미디어를 활용하는 양태를 비교분석하였다. 내용분석 결과 소셜미디어의 활용유형은 크게 '학습내용', '학습지원', '형용적 표현', '잡담'으로 나뉘어졌다. 실시간과 비실시간 소셜미디어 활용결과는 학습내용, 형용적 표현, 잡담 요인에서 통계적으로 유의미하게 실시간 소셜미디어의 활용성이 높은 것으로 나타났다. 질적 인터뷰에서는 학습자들이 실시간 및 소셜미디어의 특징에 대한 다양한 의견을 제시하였다. 결론적으로, 학습자들은 대체적으로 실시간 소셜미디어를 선호하는 경향이 있었으며, 비실시간 소셜미디어는 숙고와 정리를 위해 체계적으로 활용되었다. 마지막으로 디지털 및 소셜미디어 세대에 대응하는 교육적 지원방안이 제언으로 논의되었다.

키워드

소셜미디어;실시간;비실시간;내용분석;의사소통

참고문헌

  1. C. B. Eric. "Pharmacists' perception of synchronous versus asynchronous distance learning for continuing education problem" Applied American Journal of Pharmaceutical Education 2014, Vol. 78, No. 1, 2014.
  2. D. H. Yang, "Educational problems with MOOC, suggestions, and convergence of MOOC and universities" Applied Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 7, No. 3, pp. 121-129, 2016. https://doi.org/10.15207/JKCS.2016.7.3.121
  3. D. R. Garrison, "E-Learning in the 21st century" hbk, Routledge. 2011.
  4. H. S. Woo, M. R. Yeom, & D. Y. Jung, "An analysis on the UCC media for STEAM integrated education" Applied Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 7, No. 1, pp. 43-48, 2016.
  5. J. I. Yi & J. S. Han, "A study on developing a Learning material Screening system for improving foreign language learning efficiency" Applied Journal of IT Convergence Society for SMB, Vol. 7, No. 1, pp. 87-92, 2017. https://doi.org/10.22156/CS4SMB.2017.7.1.087
  6. J. R. Young, "10 high fliers on twitter" Applied The Chronicle of Higher Education. Vol. 55, No. 31, 2009.
  7. K. Krippendorff, "Third edition content analysis :an introduction to its methodology" Sage Publication, 2013.
  8. K. Lim, "A case study on a learning with social network services on smartphones: communication contents and characteristics analyses of the applications" Applied The Korean Association for Educational Methodology Studies, Vol. 22, No. 4, pp. 91-114, 2010.
  9. K. Lim, "A case study on the effect of real-time microblogging activities in offline lecture environments" Applied Digital Contents Society, Vol. 12, No. 2, pp. 195-203, 2011. https://doi.org/10.9728/dcs.2011.12.2.195
  10. K. Lim, "The study on experts' perceptions on usage elements of SNSs and the investigation on the priority of the elements for SNSs' educational use through importance-performance analysis" Applied Journal of Educational Technology, Vol. 28, No. 4, pp. 925-952, 2012. https://doi.org/10.17232/KSET.28.4.925
  11. L. M. Harasim, "Global network: computers and international communication : Cambridge. ma: MIT Press", 2003.
  12. L. S. Vygotsky, "Mind and society: the development of higher mental processes: Harvard University Press", 1978.
  13. M. Allen, J. Bourhis, N. Burrell & E. Mabry, "Comparing student satisfaction with distance education to traditional classrooms in higher education: a meta-analysis" Applied Am J Distance Educ, Vol. 16, No. 2, pp. 83-97, 2002. https://doi.org/10.1207/S15389286AJDE1602_3
  14. O. H. Lee, E. Y. Kwak & Y. W. Lim, "Contents analysis of asynchronous discussion in the online learning" Applied The Schoolnet Korea, No. 8, pp.38-46, 2003.
  15. S. Glenn, "Asynchronous communication as a stimulus for synchronous speaking and listening" Applied English, Vol. 4, no. 11, 2012.
  16. S. H. Choi, "A study on smart campus information services" Applied Journal of IT Convergence Society for SMB, Vol. 6, No. 3, pp. 79-83, 2016.
  17. S. J. Taylor & R. Bogdan, "International to qualitative research methods(2nd ed.)" new york wiley, 1984.
  18. S. S. Lee, " An analysis of interaction patterns in face-to-face and online synchronous/asynchronous learning environments" Applied The Korean Society for Educational Technology, Vol. 20, No. 1, pp. 63-88, 2004.
  19. X. S. Huang & E. L. Hsiao, "Synchronous and asynchronous communication in an online environment: faculty experiences and perceptions" Applied The Quarterly Review of Distance Education, Vol. 13, No. 1, 2012.