DOI QR코드

DOI QR Code

Value Articulation Strategy of Media and Content Company: Mainly Focused on Iconix's Animation 'Pororo' Case

미디어 콘텐츠 기업의 무형자산 중심 지식재산 가치 연결 전략: 아이코닉스 애니메이션 뽀로로에 대한 탐색적 사례연구

  • Published : 2016.09.30

Abstract

Under the influence of growing popularity of "hallyu" (Korean wave), corporates that have copyrights such as music, movie, drama as their core competitiveness are showing continuing growth. In Addition, they built on contents are rapidly growing, interests in protection and management of intellectual property rights linked to contents are growing. Global contents development corporates are making great efforts to create profits out of copyrights. They could utilize original contents to strengthen brand value use it to produce additional contents in current market. Also they take advantage of existing storyline of the contents and strong brand to explore new markets. This paper looks into Value articulation model by Professor James Conley and analyzed the firms that utilized intellectual property rights to extend the period of protection, strengthen their competitiveness and succeeded in breaking into new market by using the rights they possess. Also, this paper examines the usage of intellectual property rights and business expansion strategy of of Iconix, the Korean entertainment company, which gained tremendous popularity in last ten years using this model. In Value articulation model, Conley classifies the process of exploiting the portfolio of the single product's(or service's) intellectual property right for a period of time into three stages ; value transference, value translation, value transportation. Pororo's strategy of utilizing intellectual property right is suggestive to domestic entertainment companies. Under the influence of hallyu" (Korean wave), domestic contents such as movies, dramas and music are enjoying the high level of popularity recently not to mention animations. In reality, Korean entertainment companies who have no background or experience of Intellectual property rights are not creating enough added values compared to fast growing market. It is believed Iconix's intellectual property rights management strategy will suggest positive aspects to domestic companies. Moreover, I hope various intellectual property rights management strategies including Conley's value articulation are studied and they can make contributions to managing domestic entertainment companies.

References

  1. 고영희 (2013), 트레이드 드레스로의 지식재산 가치이전 전략에 관한 연구, KAIST 지식재산대학원, 석사학위논문
  2. 고영희, 이미현(2013), 기업의 보유 특허 특성과 경제적 활용 가능성에 대한 연구-의료화학산업 특허를 중심으로, 지식경영연구, 제14권 제1호
  3. 고정식(2011), "지식재산 경영의 미래", 서울, 한국경제신문
  4. 김경묵(2008), 공감 얻으면 문화산업서도 대박, 동아비즈니스리뷰, 제17호, 28-31.
  5. 김도연(2011), 애니메이션의 성공 조건: <뽀롱뽀롱 뽀로로> 사례를 중심으로, 한국콘텐츠학회논문지, 제 11권 제8호, 170-176 https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.8.170
  6. 김민주(2011), 미국에는 디즈니랜드, 핀란드엔 '무민월드'가 있다, 동아비즈니스리뷰, 제77호, 66-69.
  7. 김유영,여준상(2010), '마케팅 날개'를 달고 세계로 날아간 뽀로로, 동아비즈니스리뷰, 제56호, 64-70
  8. 김인,이성욱(2009) 마케팅의 '렌즈'로 본 디즈니 공주들, 동아비즈니스리뷰, 제46호, 50-53
  9. 김정완, 김원준(2013), "지식재산권법", 광주, 전남대학교출판부
  10. 김지영(2009), "월트 디즈니", 서울, 살림지식총서
  11. 김지영(2010), "헬로키티 성공신화", 서울, 살림 Biz
  12. 김철호, 박성필, 고영희(2011), "지식재산전략", 서울, 한국발명진흥회
  13. 김환표(2013), 한국의 디즈니를 꿈꾼다 <아이코닉스 최종일 대표>, 인물과 사상, 7, 130-153
  14. 노준석(2008), OSMU 전략을 통한 한국문화콘텐츠의 선순환구조 확립방안-드라마 애니메이션 분야 국내외 성공사례를 중심으로, 디지털콘텐츠와 문화정책, 제3권, 119-150
  15. 동아일보, 2012년 8월 3일자, 퓨전으로 포장한 짝퉁 범람... 캐릭터 산업 말라 죽는다
  16. 동아일보, 2015년 9월 23일자, 뽀로로 파크, 둘리 뮤지엄, 소규모 테마파크는 '날개'
  17. 박성호(2006), "캐릭터 상품화의 법적 보"호, 서울, 현암사
  18. 박정수(2010), "콘텐츠산업의 글로벌 경쟁 환경과 한국의 대응 전략", 서울, 산업연구원
  19. 백서인, 권상집(2015), 지속성장을 위한 사회적 책임의 전략적 활용: 중국 내 자동차 기업에 대한 탐색적 사례연구, 지식경영연구, 제16권 제3호
  20. 서병문(2005), "만화콘텐츠비즈니스", 한국문화콘텐츠진흥원
  21. 손익수, 고영희(2013), 핵심표준기술의 기술이전 사업화를 통한 기업성장 및 신산업 창출 사례연구, 지식경영연구, 제14권 제5호
  22. 세계일보, 2015년 8월 5일자, 토종 캐릭터 '뽀로로', 중국 본토에서도 인기
  23. 아이티데일리, 2015년 9월 8일자, 뽀로로파크, 키즈 테마파크 최초 홈쇼핑 단독 론칭
  24. 윤영수, 조성종(2007), 브랜드 경영과 상표권, 법학연구, 제25권, 451-476
  25. 전자신문, 2015년 6월 11일자, CJ오쇼핑, 뽀로로 파크 온라인 총판권 계약...입장권 판매 대행
  26. 조성룡, 신호, 장예빛, 이성업, 한민우, 구본철 (2007), 사례분석을 통한 방송콘텐츠 OSMU의 고찰-OSMU 이론적 정립 및 비즈니스 분류를 중심으로, 방송공학회논문지,제12권 제5호, 423-434 https://doi.org/10.5909/JBE.2007.12.5.423
  27. 조용순(2008), "문화콘텐츠와 저작권", 서울, 전략과 문화
  28. 한국콘텐츠진흥원(2011), "캐릭터 산업백서", 한국콘텐츠진흥원
  29. 한국콘텐츠진흥원(2013), "캐릭터 산업백서", 한국콘텐츠진흥원
  30. Alexander I. Poltorak, Paul Lerner (2007), 알기쉬운 지식재산권 라이선스 전략, 대광서림
  31. Bonita Russel, Cory Issac(2014), the future of moomin characters ltd, Ivey, 1-13
  32. James Conley, Peter Bican, Holger Ernst(2013), Value Articulation: A framework for the strategic management of intellectual property, 55(4), University of California Berkeley.
  33. John Palfrey(2012), Intellectual property strategy, the MIT press
  34. Lester Thurow (2001), 지식의 지배, 생각의 나무
  35. Michael Gollin(2012), 글로벌 지식재산 전략, 한티미디어
  36. Suzanne S. Harrison, Patrick H. Sullivan(2012), Edison in the boardroomrevisited, Wiley