DOI QR코드

DOI QR Code

Influential Factors for Continued Attendance at the World Knowledge Forum: Applying the Goal Framing Theory

지식포럼 참가동기 요인과 재참가 의도에 미치는 영향: 골프레이밍 이론을 적용하여

  • 김종철 (경희대학교 호텔관광대학) ;
  • 구철모 (경희대학교 호텔관광대학)
  • Received : 2016.11.17
  • Accepted : 2016.12.19
  • Published : 2016.12.31

Abstract

The objective of this study is to explore attendees' motivation, satisfaction, and intention to revisit the World Knowledge Forum (WKF). The importance of this study is that it is the first to examine the WKF, which is a renowned, prestigious global forum in Korea. In this study, the goal framing theory is adopted to hypothesize a theoretical model to explain and predict attendees' motivation, satisfaction, and intention to revisit the forum. The hypothesized model is validated empirically using a sample of 305 attendees of the WKF in 2015. Ultimately, of eight hypotheses, seven are verified and one is rejected. According to the results of an empirical analysis, our study validates the usefulness of the goal framing theory and suggests an examination of its theoretical and practical implications.

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단

References

  1. 강아영 2015,05,26. "언론사 행사 한달 평균 15개...협찬.섭외 기자에 떠넘겨," 한국기자협회보
  2. 구철모, 이선영, 김종철, 정남호 2015. "온.오프라인 정보원천이 전시, 컨벤션에서 지각된 유용성과 만족에 미치는 영향: 감정적 관여의 매개효과," 지식경영연구 (16:2), pp. 47-66. https://doi.org/10.15813/kmr.2015.16.2.003
  3. 김관식, 김도영, 이순구, 서정원, 성현선 2007. 관광사업론. 서울: 현학사.
  4. 김대관, 조연, 김학준 2010. "컨벤션 참가자 참가동기와 컨벤션 서비스 중요도 만족도에 관한 연구," 관광. 레저연구 (22:5), pp. 263-281.
  5. 김영구, 김준국 2004. "고객재방문의도 결정요인에 관한 연구".
  6. 김창남 2011,06,01. "언론사마다 포럼 '붐'... 왜 하나," 한국기자협회보
  7. 김혜린, 김주연 2010. "컨벤션 참가동기와 문화.관광프로그램 선호가 컨벤션 재참가 의도에 미치는 영향," 관광. 레저연구 (22:6), pp. 25-43.
  8. 박의서, 장태순, 이창현 2011. Mice 산업론, 학현사.
  9. 박종철, 안대희 2011. "전시컨벤션 방문객의 참가동기가 만족도, 재방문의도 및 추천의도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지 (11:12), pp. 893-908. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.12.893
  10. 박진영, 윤세환 2006. "국내관광객의 관광동기와 관광지 선호 속성의 관계에 관한 연구," 이벤트학연구 (5:2), pp. 55-70.
  11. 서헌, 윤보라 2010. "Coex 의 물리적 여건이 고객만족 및 재방문의도에 미치는 영향에 관한 연구," 관광. 레저연구 (22:1), pp. 381-399.
  12. 송수엽, 김대관 2014. "국제회의 참가자 만족과 지출비용 상호관계연구," 관광. 레저연구 (26:3), pp. 283-299.
  13. 송용주 2016. Mice산업 인프라 구축의 문제점과 개선과제. 한국경제연구원:
  14. 이선영, 전유희, 구철모 2015. "진로교육을 위한 교육체험 전시에서 진학의도에 미치는 영향요인 연구," 관광. 레저연구 (27:5), pp. 295-316.
  15. 이유재 1994. 서비스마케팅: 경쟁우위를위한고객 지향적사고 學現社.
  16. 이은숙, 김대관 참가자 만족도 분석을 통한 국제회의도시 경쟁력 비교.
  17. 이혜란, 한학진, 이해영 2007. "컨벤션 주최자와 Pco 의 대리 관계," 제 61 차 2007 학술연구논문발표대회, pp. 171-183.
  18. 정강환 1999. "문화관광축제로의 이천도자기축제의 국내외 방문객시장 분석, 방문동기 및 축제평가에 관한 연구," 관광연구 (13:1), pp. 57-13.
  19. 정미혜 2012. "포럼의 참가동기와 전반적 만족도, 행동의도에 관한 연구," 관광연구 (27:1), pp. 293-311.
  20. 조미현, 김철원 2008. "연구논문: 컨벤션 참가동기와 개최지의 브랜드 개성이 만족도와 사후반응에 미치는 영향-pull/push 요인을 중심으로," 컨벤션연구 (18) pp. 61-77.
  21. 주현식 2002. "컨벤션 참가동기, 개최지속성, 만족 및 재참가 의도간의 영향관계," 관광. 레저연구 (13:2), pp. 193-210.
  22. 주현식, 김화경 2005. "전시회 참가자의 참가동기와 성과에 관한 연구; 서울. 부산 전시 컨벤션 센터를 중심으로".
  23. 최정자, 주현식 2003. "전시참가자의 동기와 만족에 관한 연구," 관광연구 (18:2), pp. 235-256.
  24. 허중욱 2007. "문화관광축제 방문동기와 경험후 행동관계에서 지역주민의 정주의식 영향 분석," 관광연구 (22:3), pp. 301-322.
  25. 황희곤, 김성섭 2003. 미래형 컨벤션 산업론, 서울: 백산출판사.
  26. Beatty, S. E., and Ferrell, M. E. 1998. "Impulse buying: Modeling its precursors," Journal of Retailing (74:2), pp. 169-191. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(99)80092-X
  27. Bhattacherjee, A., and Sanford, C. 2006. "Influence processes for information technology acceptance: An elaboration likelihood model," MIS Quarterly, pp. 805-825.
  28. Chung, N., Koo, C., and Kim, J. K. 2013. "Unplanned behaviour of exhibition attendees and the booth recommender system: The goal framing theory perspective," Information and communication technologies in tourism 2013, pp. 460-471.
  29. Clee, M. A., and Wicklund, R. A. 1980. "Consumer behavior and psychological reactance," Journal of Consumer Research (6:4), pp. 389-405. https://doi.org/10.1086/208782
  30. Dijkstra, J. K., Kretschmer, T., Lindenberg, S., and Veenstra, R. 2015. "Hedonic, instrumental, and normative motives differentiating patterns for popular, accepted, and rejected adolescents," The Journal of Early Adolescence (35:3), pp. 308-328. https://doi.org/10.1177/0272431614535092
  31. Etienne, J. 2011. "Compliance theory: A goal framing approach," Law & Policy (33:3), pp. 305-333. https://doi.org/10.1111/j.1467-9930.2011.00340.x
  32. Frazier, G. L., Gill, J. D., and Kale, S. H. 1989. "Dealer dependence levels and reciprocal actions in a channel of distribution in a developing country," The Journal of Marketing, pp. 50-69.
  33. Gefen, D., Straub, D., and Boudreau, M. 2000. "Structural equation modeling and regression: Guidelines for research practice," Communications of the Association for Information Systems (4:1), pp. 7.
  34. J-S, Lee, and C-K, Min 2013. "Examining the role of multidimentional value in convention attendee behavior," Journal of Hospitality & Tourism Research (37:3), pp. 402-425. https://doi.org/10.1177/1096348012436383
  35. K-S, Ryu, and J-S, Lee 2013. "Understanding convention attendee behavior from the perspective f self-congruity: The case of academic associat ion convention," International Journal of Hospitality Management (33), pp. 29-40.
  36. Kolm, S. 1994. "Rational normative economics vs'social welfare'and 'social choice'." European Economic Review (38:3-4), pp. 721-730. https://doi.org/10.1016/0014-2921(94)90107-4
  37. Lindenberg, S. 2001. Social rationality versus rational egoism. Handbook of sociological theory Springer, pp. 635-668.
  38. Lindenberg, S., and Steg, L. 2007. "Normative, gain and hedonic goal frames guiding environmental behavior," Journal of Social Issues (63:1), pp. 117-137. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.2007.00499.x
  39. Lindenberg, S., and Steg, L. 2013. "Goal-framing theory and norm-guided environmental behavior," Encouraging Sustainable Behaviour, pp. 37-54.
  40. Liobikiene, G., and Juknys, R. 2016. "The role of values, environmental risk perception, awareness of consequences, and willingness to assume responsibility for environmentally-friendly behaviour: The lithuanian case," Journal of Cleaner Production (112), pp. 3413-3422. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.10.049
  41. Mair, J., and Thompson, K. 2009. "The UK association conference attendance decisionmaking process," Tourism Management (30:3), pp. 400-409. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.08.002
  42. Migal, D. 1990. "Make room for the boomers," Meeting & Conventions, pp. 26-32.
  43. Mun, Y. Y., and Hwang, Y. 2003. "Predicting the use of web-based information systems: Self-eff icacy, enjoyment, learning goal orientation, and the technology acceptance model," International Journal of Human-Computer Studies (59:4), pp. 431-449. https://doi.org/10.1016/S1071-5819(03)00114-9
  44. Oppermann, M., and Chon, K. 1997. "Convention participation decision-making process," Annals of Tourism Research (24:1), pp. 178-191. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(96)00049-7
  45. Prentice, R. 1993. "Motivations of the heritage consumer in the leisure market: An application of the Manning-Haas demand hierarchy," Leisure Sciences (15:4), pp. 273-290. https://doi.org/10.1080/01490409309513207
  46. Ramirez, D., Laing, J., and Mair, J. 2013. "Exploring intentions to attend a convention: A gender perspective," Event Management (17:2), pp. 165-178. https://doi.org/10.3727/152599513X13668224082503
  47. Thomas, E. D. 2015. "Goalframing and intrinsic motivation: Impacton underperforming students," MICHIGAN STATE UNIVERSITY.
  48. Wood, R., and Bandura, A. 1989. "Impact of conceptions of ability on self-regulatory mechanisms and complex decision making," Journal of Personality and Social Psychology (56:3), pp. 407. https://doi.org/10.1037/0022-3514.56.3.407
  49. Yoo, J. J., and Zhao, X. 2010. "Revisiting determinants of convention participation decision making," Journal of Travel & Tourism Marketing (27:2), pp. 179-192. https://doi.org/10.1080/10548401003590369
  50. Zhang, H. Q., Leung, V., and Qu, H. 2007. "A refined model of factors affecting convention participation decision-making," Tourism Management (28:4), pp. 1123-1127. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2006.07.008