DOI QR코드

DOI QR Code

A Study Based on Quantifying Theory for a Non-fiction Creation Tool : Focus on Comparative Analysis of and

정량화 이론을 활용한 논픽션 창작도구 모델 연구 : <소트 오피스> 및 <스토리헬퍼> 비교분석 중심으로

  • 류철균 (이화여자대학교 융합콘텐츠학과) ;
  • 박은경 (이화여자대학교 융합콘텐츠학과)
  • Received : 2015.09.24
  • Accepted : 2015.12.17
  • Published : 2016.03.28

Abstract

This paper points out that the existing digital story creation tools are biased in the field of entertainment storytelling, so it proposes a specialized tool for non-fiction creation. This paper selects Quantifying Theory to design this tool. When creating nonfiction storyline, it is important to have the appropriate combination between the actual events and fictional elements. A Gossip System, based on Quantifying Theory, is suitable for that work. Before designing a Gossip System as a nonfiction creation tool, this analysis evaluated that the Gossip System in and . As a result, the linked structure in is useful in searching for material for non-fiction creation, and the separated structure in is ideal for arranging dramatic events. This paper proposed a method of switching the fact to fiction through a combination of this two Gossip System structure. I conclude that this is the best method for non-fiction creation tool.

Keywords

Digital Storytelling;Non-fiction;Creation Tool;Thought Office;Storyhelper

Acknowledgement

Supported by : 한국콘텐츠진흥원

References

  1. 레프 마노비치 저, 이재현 역, 소프트웨어가 명령한다, 커뮤니케이션북스, p.435, 2014.
  2. 류철균, 정유진, "디지털 서사도구의 인과율 개념 연구," 인문콘텐츠, 제22호, pp.183-207, 2011.
  3. 고욱, 이인화, 전봉관, 강심호, 전경란, 배주영, 디지털 스토리텔링, 황금가지, p.44, 2003.
  4. 김영한, 넛지 마케팅, 한국경제신문, p.36, 2010.
  5. 김성곤, 하이브리드 시대의 문학, 서울대학교출판 문화원, pp.111-113, 2009.
  6. Chris Crawford, Chris Crawford On Interactive Storytelling, New Riders, pp.181-244, 2004.
  7. 이인화, 스토리텔링 진화론, 해냄, p.83, 2005.
  8. 류철균, 서성은, "디지털 서사 창작 도구의 서사 알고리즘 연구 : <드라마티카 프로>를 중심으로," 현대소설연구, 제38호, pp.117-152, 2008.
  9. 류철균, 정유진, "디지털 서사도구의 인과율 개념 연구," 인문콘텐츠, 제22호, pp.183-207, 2011.
  10. 류철균, 윤혜영, "디지털 서사 창작도구의 CBR 모델 비교 연구 : <민스트럴>과 <스토리헬퍼>를 중심으로," 디지털콘텐츠학회지, 제13권, 제2호, pp.213-224, 2012.
  11. 이인화, 스토리텔링 진화론, 해냄, pp.227-280, 2005.
  12. 한국평론가협회, 문학비평용어사전, 국학자료원, pp.410-411, 2006.
  13. 헤이즈 B 제이콥스 저, 김병원 역, 논픽션 쓰는 법, 보성사, pp.113-114, 1987.
  14. 앤서니 에스게이트, 데이비드 그룸 저, 이영애, 이나경 역, 응용인지심리학, 시그마프레스, pp.442-443, 2008.
  15. 윌리엄 진서 저, 이한중 역, 글쓰기 생각쓰기, 돌베개, pp.77-199, 2007.
  16. 구인환, 구창환, 문학개론, 삼영사, pp.442-443, 2003.
  17. 마이클 래비거 적, 양기석 역, 작가의 탄생, 커뮤니케이션북스, p,19, 2006.
  18. 셰일라 커런 버나드 저, 양기석, 신순옥 역, 다큐멘터리 스토리텔링, 커뮤니케이션북스, p.184, 2013.
  19. 로날드 B 토비아스 저, 김석만 역, 인간의 마음을 사로잡는 스무 가지 플롯, pp.34-41, 풀빛, 2007.
  20. 나병철, 소설과 서사문화, 소명출판, pp.535-537, 2006.