DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Hospital Choice Factors on Customer Satisfaction and Revisiting Intention in General Hospitals

병원선택 요인이 고객만족과 재이용의도에 미치는 영향

  • Received : 2015.04.08
  • Accepted : 2015.05.21
  • Published : 2015.08.28

Abstract

This study verified empirically and analyzed systematically how the hospital choice factors of visitors in general hospitals influence customer satisfaction and revisiting intention. As a survey way for hypothesis verification of this study, we took a direct survey for 4 weeks(June 1 to June 28, 2014) to the outpatients and their guardians visiting the three general hospitals in Busan, Ulsan, Gyeong-nam. For the survey we distributed a total of 550 questionnaire and used the final 519 of them in verifying this research model except unreliable 31 data. The result showed that human element, accessibility element and public image of hospital choice factors effected on the customer satisfaction, but physical and effectiveness factors did not effect on it. And, the only public image factor of hospital choice factors have a good effect on the revisiting intention. Also, it influenced between customer satisfaction and revisiting intention, so it is proved that the customer satisfaction is a important factor to revisiting intention. The hospitals should promote a hospital policy to connect with customer satisfaction and income growth and provide a high-quality medical service by making effectively use of planning priority strategies of hospital management with a variety of factors.

Keywords

Hospital Choice Factors;Customer Satisfaction;Revisiting Intention

References

  1. 이은자, 의료기관 외래환자의 의료기관 재이용 영향 요인에 관한 연구, 카톨릭대학교 행정대학원, 2012.
  2. 강춘한, 의료서비스 품질 핵심 요인이 고객의 재이용 의도에 미치는 영향에 관한 연구, 인제대학교 대학원, 박사학위논문, 2012.
  3. 김미교, 병원선택요인에 따른 의료서비스 만족도에 관한 연구, 동아대학교 대학원, 박사학위논문, 2007.
  4. 정해미, 지각된 대기시간과 고객만족도 및 재이용의도와의 관계, 서울대학교 대학원, 석사학위논문, 2014.
  5. 한아름, 병원이미지가 고객만족도와 재이용 의도에 미치는 영향, 순천향대학교 건강과학 대학원, 석사학위논문, 2013.
  6. Oliver, Satisfaction A Behavior all perspective on the Consumer, McGraw-Hill, International Editions, 1997.
  7. 김성수, 서비스관계에 따라 서비스품질, 서비스가치, 감정반응 및 명성이 고객 만족과 재이용의도에 미치는 영향에 관한 연구, 한양대학교 대학원, 박사학위논문, 2010.
  8. J. F. Engel, R. D. BlackWell, and P. W. Miniard, Consumer behavior, 8th edition, Chicago: The Dryden Press, 1995.
  9. 양종현 외, 요양병원의 서비스품질이 고객만족과 재이용의도에 미치는 영향, 병원경영학회지, 제17권, 제3호, pp.37-56, 2012.
  10. 정혜인, 외래환자의 병원선택요인과 만족도에 관한 연구, 중앙대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2009.
  11. 이동걸, 중소병원의 의료서비스 품질이 고객가치, 고객만족 및 재이용 의도에 미치는 영향, 울산대학교 경영대학원, 석사학위논문, 2012.
  12. 최영선, 노인병원 선택요인과 만족도가 재이용의사에 미치는 영향, 고신대학교 대학원, 석사학위논문, 2007.
  13. 박옥순, 의료기관 선택기준에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 인제대학교 대학원, 박사학위논문, 2013.
  14. 이경아, 병원선택요인 및 만족도 제고, 가천의과대학교 병원경영대학원, 석사학위논문, 2006.
  15. 김영일, 병원서비스품질이 고객만족 및 재이용의도에 미치는 영향에 관한 연구, 원광대학교 산업.경영대학원, 석사학위논문, 2010.
  16. 이웅재, 노인전문병원의 의료서비스 품질이 고객 만족과 재이용의도에 미치는 영향, 공주대학교 경영행정대학원, 석사학위논문, 2009.
  17. 박민향, 병원선택요인이 고객만족과 고객충성도에 미치는 영향 분석, 충북대학교 대학원, 박사학위논문, 2010.
  18. 정지영, 의료서비스 품질이 고객만족도와 타인추 천의사에 미치는 영향에 관한 연구, 경희대학교 경영대학원, 석사학위논문, 2012.
  19. 최순혁, 치과 의료서비스의 환자만족도와 병원재 이용 의사에 관한 연구, 한양대학교 기업경영대학원, 석사학위논문, 2012.
  20. 고유경, "일 종합병원 외래환자의 진료대기시간 및 환자만족도, 재이용의도와의 관계", 간호행정학회지, 제16권, 제3호, pp.219-228, 2010.
  21. E. W. Anderson, C. Fornell, and D. R. Lehmann, "Customer Satisfaction, Market share, and Profitability," Journal of Marketing, Vol.13, pp.53-66, 1994.
  22. K. Megivern and Margo Haim, G. Jones. "Measuring patient satisfaction as an outcome of nursing care," Journal of Nursing Quality, Vol.6, No.4, pp.9-24, 1992.
  23. 권진, "노인요양병원 선택요인이 환자만족도와 재이용 및 구전의도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제10호, pp.1598-4877, 2011.