DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Types of Camera Working of Projection Mapping Contents

프로젝션 매핑 콘텐츠의 카메라 움직임 유형에 관한 연구

  • Received : 2014.04.03
  • Accepted : 2014.07.02
  • Published : 2014.08.28

Abstract

The projection mapping technique is used in various ways in almost every genre of performance arts at the moment. Thus, artist from various areas are participated in contents productions using it. The diversification of projection mapping contents gave producers a clue to try fresher visual effects and it was connected to the change of point of time using the camera working which was never used in old projection mapping contents productions. It is analyzed that the use of camera workings in the projection mapping image maximizes the visual Tactility and helps audiences concentrate on the contents. This study performed the theoretical research on the 'camera working' which is a new visual expression of the projection mapping and analyzed cases of projection mapping works applying them. It is to reconstruct the camera working which has been applied only by images of movies and suggest a guideline to create the optimized visual effect.

Keywords

Projection Mapping;Camera Working

References

  1. 김지홍, "3차원 컴퓨터 애니메이션 영상 제작을 위한 카메라 워킹의 영상 문법", 동명정보대학교 논문집, 제3권, pp.371-395, 2000.
  2. 이원철, "프로젝션 맵핑을 이용한 마케팅 기법 연구", 한국HCI학회 학술대회, 제2013권, 제1호, pp.869-872, 2013.
  3. 황용회, "3D 프로젝션 매핑 작품에 나타난 그래픽 요소의 유형에 관한 연구", 한국디자인포럼, 제32권, pp.347-356, 2013.
  4. 이윤정, "영화의 카메라 움직임에 따른 표현 분석", 디지털디자인학연구, 제33권, pp.491-201, 2012.
  5. 김정호, 영화제작을 위한 영화편집의 이해, 소도출판사, 2006.
  6. 황갑환, "물리 공간과 프로젝션 매핑을 활용한 깊이감 표현에 관한 연구", 디지털디자인학연구, 제28권, pp. 253-262, 2010.
  7. 토마스 소벅, 비비안 C. 소벅, 영화란 무엇인가, 거름출판사, 1997.
  8. 루이스 자네티, 영화의 이해, 케이북스출판사, 2012.
  9. Barry Salt, Film Style and Technology : History and Analysis, Starword, 2009, 부분인용, 김정호, 영화제작을 위한 영화편집의 이해, 소도출판사, 재인용.
  10. www.youtube.com
  11. www.vimeo.com
  12. 박진희, "3차원 입체영상 공간의 시지각적 특성에 관한 연구", 디지털디자인학연구, 제25권, pp.509-516, 2010.
  13. 장혜진, 매체예술에 있어서 지각의 확장과 촉지각의 위치, 홍익대학교 대학원 학위논문, 2006.
  14. 조광제, "디지털적인 호환시대에서의 실재성의 개념", 철학과 현상학 연구, 제23권, pp.301-332, 2004.