DOI QR코드

DOI QR Code

Elementary school learning characteristic of each proficiency level that appears in 2010-2012 Nation Assessment of Educational Achievement

2010-2012년 국가수준 학업성취도 평가에서 나타난 초등학교 성취수준별 학업 특성

  • Received : 2014.01.28
  • Accepted : 2014.05.12
  • Published : 2014.05.31

Abstract

In this study we desire to deduce implications for mathematics curriculum, teaching- learning, and evaluation from the data of Nation Assessment of Educational Achievement. For this, first we extracted the items written by the same achievement standard over two years from 2010 to 2012. Next we investigated whether the items are the representative items of a certain proficiency level and classified into the case of the items of the same proficiency level and the case of the items of different proficiency levels. Based on these we analysed learning characteristic of the each proficiency level. From the results of the above, we proposed what should be changed in mathematics curriculum, what should be considered in teaching-learning, and what should be paid attention to test item development.

Keywords

proficiency level;achievement standard;representative item;learning characteristic

References

  1. 조윤동, 조성민, 최인선, 김미경(2012). 2011년 국가수준 학업성취도 평가 결과 분석-수학-. 한국교육과정평가원 연구자료 RRE-2012-2-3. Jo, Y. D., Cho, S. M., Choi, I. S., & Kim, M. K. (2012). The National Assessment of Educational Achievement in 2011: Mathematics. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report RRE 2012-2-3.
  2. 조영미, 이대현, 이봉주(2004). 2003년 국가수준 학업성취도 평가연구-수학-. 한국교육과정평가원 연구보고RRE 2004-1-4. Cho, Y., Lee, D. H., & Lee, B.(2004). National Assessment of Educational Achievement in 2003 -The result analysis of the Mathematics achievement test-. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report RRE 2004-1-4.
  3. 이창훈, 남민우, 남가영, 박은아, 김혜숙, 권점례, 최원호, 이인호, 김미경, 송민영(2010). 2010년 국가수중 학업성취도 평가 출제 방안 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2010-6-1. Lee, C. H., Nam, M. W., Nam, G. Y., Park, E. A., Kim, H. S., Kwon, J. R., Choi, W. H., Lee, I. H., Kim, M. K., & Song, M. Y.(2010). A Study on improving the process of developing, implementing, and scoring the National Assessment of Educational Achievement(NAEA) . Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report RRE 2010-6-1.
  4. 정은영, 남민우, 김도남, 김혜숙, 박가나, 이봉주, 권점례, 최원호, 이인호, 조보경, 송민영, 최인봉, 김희경, 김소영(2010). 국가수준 학업성취도 평가의 교과별 평가 틀 개발 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 CRE 2010-7. Jung, E. Y., Nam, M. W., Kim, D. N., Kim, H. S., Park, G. N., Lee, B. J., Kwon, J. R., Choi, W. H., Jo, B. K., Song, M. Y., Choi, I. B., Kim, H. K., & Kim, S. Y. (2010). A study on the development of an assessment framework for the National Assessment of Educational Achievement. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report CRE 2010-7.
  5. 정은영, 최인봉, 김희경, 김소영, 유진은, 남민우, 김도남, 김혜숙, 박가나, 이봉주, 권점례, 최원호, 이인호, 조보 경, 송민영(2009). 국가수준 학업성취도 평가 결과 추 이(2003년-2008년) -초등학교 6학년-. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2009-8-1. Jung, E. Y., Choi. I. B., Kim. H. K., Kim, S. Y., Yu, J. E., Nam, M. W., Kim, D. N., Kim, H. S., Park, G. N., Lee, B. J., Kwon, J. R., Choi, W. H., Lee, I. H., Jo, B. K., & Song, M. Y.(2009). National Assess- ment of Educational Achievement Study -Trend Analysis of the 6th Grade Students' Academic Achievement from 2003 to 2008-. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report RRE 2009-8-1.
  6. 조윤동, 이광상, 전영주, 김동영(2013). 2012년 국가수준 학업성취도 평가 결과 분석-수학-. 한국교육과정평가원 연구보고 ORM 2013-37-3. Jo. Y. D., Lee, K. S., Joen, Y. J., & Kim, D. Y.(2013). The National Assessment of Educational Achievement in 2012: Mathematics. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report RRE 2013-37-3.
  7. 이광상, 조윤동(2013). 2010-2012년의 수학과 학업성취 특성. 한국교육과정평가원(편) 국가수준 학업성취도 평가 결과에 나타난 학교교육의 성과와 변화, 103-128. 한국교육과정평가원 연구자료 ORM 2013-39. Lee, K. S. & Jo, Y. D.(2013). The Characteristic of Educational Achievement in Mathematics from 2010 to 2012. KICE(Ed.). The Outcomes and Changes of School Education in National Assessment of Educational Achievement 103-128. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report ORM 2013-39.
  8. 김경희, 김완수, 최인봉, 상경아, 김희경, 신진아, 김준엽, 손원숙(2011). 국가수준 학업성취도 평가에 나타난 우리나라 학력 향상의 특성 분석. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2011-2-4. Kim, K., Kim, W., Choi. I., Sang. K., Kim. H. K., Shin, J. A., Kim, J., & Sohn, W.(2011). Characteristics of Educational Academic Improvement From NAEA (National Assessment of Educational Achievement) 2010. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report RRE 2011-2-4.
  9. 김명숙, 노국향, 박정, 부재율, 양길석, 이해영(1998). 국가수준 교육성취도 평가 방안 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 1998-8. Kim, M., Ro, K., Park, C., B, J., & Yang K.(1998). A study on the National Assessment of Educational Achievement : Developing plans for evaluation research and assessment implementation. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report RRE 1998-8.
  10. 양길석, 송미영, 최인봉, 김희경, 유진은(2008). 국가수준학업성취도 평가 결과 추이(2003년~2007년)-중학교 3학년-. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2008-4-2. Yang, K., Song, M. Y., Choi. I. B., Kim. H. K., & Yu, J. E.(2008). National Assessment of Educational Achievement Study-Trend Analysis of the 9th Grade Students from 2003 to 2007-. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report RRE 2008-4-2.
  11. 이봉주, 조윤동, 김미경(2011). 2010년 국가수준 학업성취도 평가 결과 분석-수학-. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2011-3-4. Lee, B. J., Jo, Y. D., & Kim, M. K. (2011). The National Assessment of Educational Achievement in 2010: Mathematics. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report RRE 2011-3-4.