DOI QR코드

DOI QR Code

Korean Movie Users' Media Usages and Motivation in N-screen Ages: The Comparison Among Koreans, Japanese and Chinese

'N스크린 시대 한국영화콘텐츠 이용자의 이용매체 및 이용동기 차이 분석: 한·중·일 이용자 비교

  • Received : 2013.10.14
  • Accepted : 2013.11.18
  • Published : 2013.11.28

Abstract

The Korean film has not been on the board of Korean waves due to the limitation of the media accessibility. However, N-screen gives Korean films the chance of being on the board of Korean waves, especially in Asian country which have shared cultural codes. This study aims to demonstrate the possibility of Korean films in asia based on the analysis of Korean film viewers' motivation and media usage. For this purpose the 330 data were collected among Korean, Japanese and Chinese from Feb, 23rd through April, 5th in 2013. The results show the followings; 1) Korean viewers have the strong preference of cinema theater to other media such as PC, VCR/DVD player, tablet PC and mobile phones. Whereas, Japanese viewers prefer VCR or DVD players and Chinese viewers prefer PC and mobile phones. 2) In terms of viewing motivation, social utility is most important to Korean viewers while diversion to Japanese and Chinese viewers.

Keywords

N-Screen;Film Contents;Korean, Japanese, and Chinese Viewers;Survey

References

  1. 영화진흥위원회, 2011영화산업결산, 2012.
  2. 최세경, "N스크린 시대에 TV비즈니스의 전망과 대응 전략-콘텐츠 유통과 소비 패러다임의 변화를 중심으로", 방송문화연구, 제22권, 제2호, pp.7-36, 2010.
  3. OECD, "Policy Consideration for Audio-visual Content Distribution in a Multi-platform Environment," 2007.
  4. 김윤화, "N스크린 전략 및 추진 동향 분석", 방송통신정책, 제22권, 제20호, pp.1-23, 2010.
  5. 이재현, "모바일 미디어와 모바일 콘텐츠: 멀티플랫포밍 이론의 구성과 적용", 방송문화연구, 제18권, 제2호, pp.285-317, 2006.
  6. 최세경, "N스크린 시대에 TV비즈니스의 전망과 대응 전략-콘텐츠 유통과 소비 패러다임의 변화를 중심으로", 방송문화연구, 제22권, 제2호, pp.7-36, 2010.
  7. Capgemini, Reinventing Television: the Future of Television Drama, 2008.
  8. E. Yterberg, "Extended liveness and eventfulness in multiplatform reality formats," New Media & Society, Vol.11, No.4, pp.467-485, 2009. https://doi.org/10.1177/1461444809102955
  9. 오경수, "N스크린 서비스 잠재적 수용자의 수용의도 영향요인 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제9호, pp.80-92, 2012.
  10. 백형근, 전범수, 이동기, "대학생들의 N-스크린 유료 서비스 이용의도 결정요인", 한국방송학보, 제27권, 제1호, pp.94-130, 2013.
  11. 윤용필, 김흥규, "모바일 N스크린 수용자 연구", 주관성연구, 제25권, pp.95-119, 2012.
  12. 김동우, 이영주, "스크린 서비스의 이용행태, 콘텐츠, 기능, 비용이 이용 만족도와 지속이용의사에 미치는 영향에 관한 연구", 한국방송공학회논문지, 제18권, 제5호, pp.749-757, 2013. https://doi.org/10.5909/JBE.2013.18.5.749
  13. 임소혜, 이영주, "N 스크린 서비스 이용자의 이용 동기와 불만족 요인에 관한 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제3호, pp.99-107, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.03.099
  14. 이수범, "DMB 이용자 특성에 따른 모바일 미디어 이용과 광고 태도에 대한 연구", 옥외광고연구, 제8권, 제1호, pp.107-130, 2011.
  15. A. M. Rubin, "Television uses and gratifications : The interactions of viewing patterns and motivations," Journal of Broadcasting, Vol.27, pp.37-51, 2008.