DOI QR코드

DOI QR Code

In Search of the Emotional Education Program Design through Storytelling: Literature Review

스토리텔링을 통한 감성교육 프로그램 구안 방향 탐구: 문헌연구를 중심으로

  • Received : 2012.11.27
  • Accepted : 2013.01.11
  • Published : 2013.02.28

Abstract

This study investigated the direction of program development in emotional education through storytelling without separating intellectual education in current schooling. As the basic research on program development for elementary school students' emotional intelligence, this study examined how storytelling affects program development in emotional education, and the direction of program contents and structures using storytelling. Firstly, current storytelling and existing programs used for emotional education were analyzed and the direction of program development in emotional education was investigated. Secondly, the structures and procedures of programs for emotional education through storytelling were examined. Finally, stressed contents and items by each factor consisting of emotional intelligence related to the curriculum, and more discussions to consider were inquired. For systematic emotional education, there must be efforts made on developing contents of each factor comprising emotional intelligence; and teaching must be done through the interrelatedness among home, society and school. Furthermore, the construction of social system across the country is required. In conclusion, this study suggest the emotional education needs new curricula based on narrative, because it is dependent on personal emotions and situations.

References

  1. 강문희(2006). 아동감성촉진 프로그램의 구안을 위한 기초 연구, 서울여자대학교 사회과학논총 13, 125-146.
  2. 강용운(2011). Egan의 스토리텔링 모형에 근거한 국어과 교수모형 구안, 경북대학교 석사학위논문.
  3. 강한균.김회용.김두규(2012). 스토리텔링 기반의 교수 학습 과정안 구안 및 현장 적용 가능성 탐색, 수산해양교육연구 23(2), 302-318.
  4. 강현석 외 공역(2007). 내러티브 교육과정의 이론과 실제, 서울: 학이당.
  5. 강현석.김경수 역(2010). 이야기 만들기. 경기: 교육과학사, Bruner, J(2002). Making Stories: Law, Literature, Life
  6. 곽윤정(2005). 정서지능 교육프로그램 모형 구안 연구, 열린유아교육연구 10(2), 333-363.
  7. 김경수 외(2010). 감성지능 구안을 통한 삶의 질 향상, 경기: 집문당.
  8. 김경향(2009). 스토리텔링을 활용한 초등사회과 교육과정 재구성 방안, 경북대학교 석사학위논문.
  9. 김명희(2002). 초등도덕과 교육에서 감성교육의 적용, 부산교육대학교 석사학위논문.
  10. 김숙희(2007). 독서지도 프로그램이 초등학교의 자아존중감 및 공동체의식에 미치는 효과, 영남대학교 석사학위논문.
  11. 김연지.정종진(2005). 정서교육 프로그램이 초등학생의 정서지능과 사회적 능력에 미치는 효과, 교과교육총론 26(1), 99-121.
  12. 김영희 외(2008). 건강한 삶을 위한 EQ 높이기, 서울: 학지사.
  13. 김정아.김병수.이지훤.이종훈(2011). 융합형 인재양성을 위한 IT기반 STEAM 교수학습 방안연구, 수산해양교육연구 23(3), 445-460.
  14. 김해연(2007). 스토리텔링(Storytelling)을 활용한 인성지도 방법 연구, 광주교육대학교 석사학위논문.
  15. 노성향 외 역(2001). 초등학생을 위한 정서지능, 서울: 양서원, Schilling, D. (1996). 50 Activities for Teaching Emotional Intelligence : Level 1, Grade 1-5 Elementary School, Network Continuum.
  16. 문용린 외 역(2010). 정서지능: 그 오해와 진실, 서울: 학지사, Matthews, G., Zeidner, M., Roberts, R. (2004). Emotional Intelligence: science & math.
  17. 박성미.심미자(2011). 학습자 중심의 교수역량에 근거한 교수행동 분석, 수산해양교육연구 23(3), 374-387.
  18. 박재현 외 역(2005). 정서지능. 서울: 시그마프레스, Ciarrochi, J. (2006). Emotional Intelligence in Everyday Life(2nd Edition), Psychology Press.
  19. 박준형(2010). 크로스컬처, 서울: 바이북스.
  20. 박진호(2011). 책 읽어주기를 활용한 문학적 상상력 신장 방법 연구, 석사학위논문 광주교육대학교.
  21. 부산광역시교육청(2012). 도덕인성교육자료 초등학교 5,6학년용 공감 톡톡, 부산광역시교육청
  22. 서현.박미자(2010). 감성교육을 위한 동화 관련 개념수업모형 적용이 유아의 감성지능에 미치는 효과, 열린유아교육연구 15(5), 1-31.
  23. 송정란(2006). 스토리텔링의 이해와 실제, 서울: 문학아카데미.
  24. 안종상 외 역(2012). 감성지능(학업과 커리어에서 탁월성을 이루는 법), 서울: 시그마프레스. Nelson, D. B., Low, G. R. (2010). Emotional Intelligence: achieving academic and career excellence, Prentice Hall.
  25. 우수경(2002). 유아의 정서능력과 관련변인간의 구조분석, 석사학위논문 한국교원대학교.
  26. 이지영(2011). 정서 조절 코칭북, 서울: 시그마프레스.
  27. 인천광역시교육청(2012). 고운말을 나누어요, 인천광역시교육청.
  28. 인천광역시교육청(2012). 우리들 마음에 평화의 씨앗을 뿌려요, 인천광역시교육청.
  29. 장석훈 역(2010). 감성의 리더십, 서울: 청림. Gp;e,am, D., Mckee, A., Boyatzis, R. E. (2002). Primal leadership: realizing the power of Emotional Intelligence, Harvard Business Review Press.
  30. 정옥분 외(2006). 정서발달과 정서지능, 서울: 학지사.
  31. 정희정(2008). 기업교육에 있어서 문화예술의 활용과 감성교육 프로그램 구안에 대한 연구, 석사학위논문 단국대학교.
  32. 주동범(2011). 초등학생의 자기통제력, 자기효능감, 학교생활적응의 관계, 수산해양교육연구 23(2), 277-289.
  33. 최예정.김성룡(2005). 스토리텔링과 네러티브, 서울: 글누림.
  34. 한금남(2005). 스토리텔링을 활용한 문학 반응 활성화 지도 방안, 석사학위논문 서울교육대학교.
  35. 한명숙(2007). 이야기 문학교육론, 서울: 박이정.
  36. 한창호 역(2008). EQ 감성지능, 서울 : (주)웅진싱크빅.
  37. EBS제작팀(2012). 아이의 정서지능, 서울: 지식채널.
  38. Egan, Kieran.(1986). Teaching as Storytelling, The University of Chicago Press.
  39. Goleman, D.(1995), Emotional Intelligence, NY: Bantam Books.
  40. Salovey, P, & Mayer, J. D.(1990). Emotional Intelligence, Imagination, cognition, and Personality, 9(3), 185-211.
  41. Salovey, P. & Sluyter, D. J.(1997). Emotional development and emotional intelligence: Educational implications, NY: Basic Books.