DOI QR코드

DOI QR Code

Positioning Analysis of Oriental Melon Brand for the Marketing Activities

유통활성화를 위한 참외 브랜드 포지셔닝 분석

  • Choi, Don-Woo (Gyengshangbug-do Agricultural Research & Extension Services) ;
  • Do, Han-Woo (Gyengshangbug-do Agricultural Research & Extension Services) ;
  • Cheung, Jong-Do (Gyengshangbug-do Agricultural Research & Extension Services) ;
  • Lin, Qing-Long (Limitless Knowledge Management Institute)
  • Received : 2013.05.10
  • Accepted : 2013.05.31
  • Published : 2013.06.30

Abstract

Consumer preference, marketing environment and various agricultural policy were changed recently. So it is necessary to analyze the consumption behavior for selection the target market. In this paper, we analyzed the consumption behavior and the brand positioning using oriental melon. From the results of analysis, firstly, consumers' age, job, education and the number of member of household were effected to consumption behavior of oriental melon. Secondly, the marketing factor was the most important when purchasing oriental melon. Thirdly, the brand of Sung-Ju Oriental Melon was evaluated to the best brand on brand name, brand image and brand message.

Acknowledgement

Supported by : 농촌진흥청

References

  1. 국선영, 김병진, 2009, 농산물 공동브랜드의 이미지에 관한 연구, 시각디자인학연구, 30, 76-86.
  2. 권기대, 김신애, 2011, 우리나라 농산물 공동브랜드의 실태와 성공요인 분석, 농업경영정책연구, 38(4), 1007-1031.
  3. 권기대, 박원종, 김신애, 2008, 구기자의 구매속성과 신제품 전량, 한국식품저장유통학회지, 15(4), 612-616.
  4. 김만기, 2004, 농산물 브랜드 이미지에 내포된 마케팅 홍보(MPR) 전략과 실제, 홍보학연구, 8(2), 5-54.
  5. 김우종, 강기훈, 2009, 붓스트랩을 이용한 다차원척도법의 효율성 연구, 한국데이터정보과학회지, 20(2), 301-309.
  6. 김호, 2003, 수도권 소비자의 농산물 구매행태 분석, 식품유통연구, 20(3), 95-107.
  7. 농수산물유통공사, 2011, 농축수산물 브랜드 현황.
  8. 박용수, 최영승, 2009, 지역 돈육브랜드 활성화 전략-거창지역 돈육브랜드 사례 연구-, 식품유통연구, 26(2), 103-124.
  9. 소순영, 2010, 농산물 공동브랜드 경쟁력 강화를 위한 브랜드디자인요소에 관한 연구-2009 농산물파워브랜드를 사례로, 기초조형학연구, 11(3), 233-242.
  10. 이순석, 이상덕, 김용희, 2003, 브랜드 쌀에 대한 소비자 선호요인 분석, 한국식품저장유통학회지, 10(3), 376-380.
  11. 임청룡, 홍나경, 윤태명, 김태균, 2011, 말레이시아 소비자들의 한국산 사과 선호도 및 구매의사에 대한 구조모형, 식품유통연구, 28(3), 19-36.
  12. 임채일, 이정수, 최지원, 최정숙, 2005, 과실 구매 행태 및 기호도 분석, 원예과학기술지, 23(3), 351-355.
  13. 최병익, 김명희, 김석은, 최동현, 2003, 농산물의 브랜드와 포장디자인에 관한 연구-당진군의 사례연구-, 농촌계획, 9(4), 53-57.
  14. 최승철, 연규영, 김태경, 2004, 돈육브랜드 자산 가치와 소비자 구매의도에 관한 실증적 연구, 농업경제연구, 45(4), 33-55.
  15. Kruskal, J. B., M. Wish, 1978, Multidimensional scaling. Sage University Paper Series on Quanti-tative Applications in the Social Science.
  16. Richard A. johanson, D. W. Wichern, 2007, Applied Multivariate Statistical Analysis. Pearson Education International.
  17. Richardson, M. W., 1938, Multidimensional psychophysics. Psychological Bulletin, 35: 659-660.
  18. SAS Institute Inc., 2008, SAS/STAT 9.2 User's Guide, Cary, NC, USA.