DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Developing Collaboration Between Teacher Librarians and Parents to Increase Students' Ego-Resilience

학생의 자아 탄력성 신장을 위한 사서교사와 학부모의 협력 관계 활성화 방안에 대한 연구

  • 송기호 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • Received : 2012.04.12
  • Accepted : 2012.06.14
  • Published : 2012.06.30

Abstract

Collaboration between teacher librarians and parents is one of the very important elements for school library management in characteristics of learning communities and expanding its' administration. These partnerships are necessary to relieve stress and risk conditions and improve ego-resilience of students. This study analyzed cases of student guidance within the partnerships between teacher librarians and parents and then inquired into formal or informal communication channels for their partnerships through written interview with 10 teacher librarians. The results of analyses teacher librarians have appreciated the necessity of collaboration with parents, and they have experienced student guidance, career guidance, reader's advisory and balancing acts between classroom teachers and parents. It turns out that reading programs with parents are formal communication channel rather than institutional committee such as School Library Council and Parents' Library-Assisting Volunteers and Parent Association and Training in the school library are informal communication channels. The teacher librarians also provide periodic reading events and training for parents and they utilize the School Homepage and Educational Newsletters as the main ways of public relation. In order to promote students' ego-resilience through their collaboration, parents should involve in School Library Council as an essential way for formal communication. And parents' role in school library management should be expanded from offering helping hands to activities to read book, library instruction, assisting teacher librarians in the Library-Assisted Instruction and production of teaching mediums.

Keywords

Ego-Resilience;Teacher Librarian;School Library;Collaboration;Parent;School Engagement

References

  1. 구자문. 2009. 미국 학부모의 학교 참여 동향. 교육정책포럼, 194: 16-22.
  2. 경상북도교육청. 2002. 아름다운 학교도서관. 대구: 경상북도교육청.
  3. 교육과학기술부. 2011. 초․중등 독서활성화 방안. 서울: 교육과학기술부.
  4. 국가법령정보센터. [online]. [cited 2012.3.17]. .
  5. 국립중앙도서관. 2011. 학교도서관과 공공도서관의 지역사회 서비스 연계 활성화 모델 개발 연구. 서울: 국립중앙도서관.
  6. 김종성, 윤명자. 2008. 학교도서관의 학부모 자원 봉사 활동 실태 연구: 대구지역 초등학교를 중심으로. 경성대학교인문학논총, 3(1): 269-296.
  7. 김현옥. 2010. 아동의 사회적 관계망이 역량지각 및 자아탄력성과 심리적 안녕감에 미치는 영향. 박사학위논문. 동덕여자대학교 대학원, 아동학과.
  8. 대통령소속 도서관정보정책위원회. 2012. 도서관발전종합계획 2012년도시행계획: 중앙행정기관. 서울: 대통령소속 도서관 정보정책위원회.
  9. 대통령소속 도서관정보정책위원회, 문화체육관 광부. 2010. 전국도서관운영평가 결과 보고서. 서울: 문화체육관광부.
  10. 문화체육관광부. 2009. 도서관 디지털자료실 활성화 방안 연구. 서울: 문화체육관광부.
  11. 송기호. 2009. 학교도서관 프로그램에 나타난 파트너십에 대한 연구. 한국도서관․정보학회지, 40(1): 363-384.
  12. 송기호. 2012. 학교도서관 운영의 실제. 개정 4판. 서울: 한국도서관협회.
  13. 신효종. 1995. 외국 학부모 학교 참여 사례. 중등우리교육, 8: 58-61.
  14. 원정환. 2010. 신묵초등학교 도서관과 친구들. 도서관과 친구들 이야기. 서울: 서해문집.
  15. 정주영, 홍광표. 2011. 국제 비교를 통한 교사-학부모 참여 액션러닝 실천공동체(PTAction Learning CoP)활동프로그램개발. 동북아문제연구, 27: 263-281.
  16. 정지영, 임정하. 2011. 청소년의 기질, 가족 건강 성, 사회적 지지가 자아 탄력성에 미치는 영향. 한국가정과교육학회지, 23(1): 7-51
  17. Doll, Carol A. and Beth Doll. 2010. The Resilient School Library. California: Libraries Unlimited.
  18. Doll, Beth et al. 2011. "The Promise and the Caution of Resilience Models for Schools." Psychology in the Schools, 48(7): 652-659. https://doi.org/10.1002/pits.20588
  19. Doll, Beth and Mark Lyon. 1998. "Risk and Resilience: Implications for the Delivery of Educational and Mental Health Services in Schools." School Psychology Review, 27(3): 348-363.
  20. Lonsdale, Michele. 2003. Impact of School Libraries on Student Achievement: A Review of the Research. [online]. [cited 2012.6.10]. .
  21. Sarason, Irwin G. and Barbara R. Sarason. 2001. 이상심리학. 김은정, 김향구, 황순덕 옮김. 서울: 학지사.