DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Acceptance Intention for Smart Phone by the Innovation Diffusion Theory: Focused on Smart Phone Non-Users

혁신확산이론에 따른 스마트폰 수용의도에 관한 연구: 스마트폰 미사용자를 중심으로

  • Received : 2011.04.19
  • Accepted : 2011.09.02
  • Published : 2012.03.31

Abstract

This study is progressed for understanding of the acceptance intention differentiated through the view of smart phone non-user's adopting plan. And the research model is proposed in the view of new technology adopting, Innovation Diffusion Theory, Rogers 1995, and Technology Acceptance Model, Davis 1989. In the survey, SPSS 18.0 and AMOS 18.0 are used to analyze the 685 smart phone non-users data. The results of the feasibility analysis and the factor analysis show the measured variables determined in the statistical significant range. Also, 11 hypotheses, among the 16 hypotheses, are adopted by the hypothesis tests through the path analysis, one-way-ANOVA and hierarchial regression analysis. The results indicate variables affect on the non-smart phone user's adopting intention. The primary factor is the perceived usefulness, secondary factor is the social property, and the rest is the playfulness. And, the primary adoption factor is affected to early majority and late majority among each innovation adopters.

Keywords

Smart Phone;Innovation Diffusion Theory;TAM;Acceptance Intention;Non-Users

References

  1. 권오준, "정보기술통합이론을 응용한 스마트폰 수용 고찰", 경영정보학회 추계학술대회문집, (2010), pp.180-187.
  2. 김규동, 이시훈, "와이브로 서비스 채택에 영향을 주는 요인들에 관한 연구", 언론과학연구, 제8권, 제3호, pp.45-74.
  3. 김미선, 다매체 환경하에서 IPTV 이용자 특성에 따른 지각된 인식과 이용형태에 관한 연구, 이화여자대학교 대학원 박사학위논문, 2010.
  4. 김유진, IT 신서비스에 대한 소비자의 지각된 속성과 수용의도와의 관계 : WiBro 서비스를 중심으로, 건국대학교대학원 박사학위 논문, 2009.
  5. 남종훈, "DMB의 수용결정요인에 관한 연구 : 위성 DMB와 지상파 DMB의 비교를 중심으로", 언론과학연구, 제7권, 제2호(2007), pp.143-188.
  6. 배재권, 정화민, "스마트폰의 기능적 속성이 채택 결정요인에 미치는 영향", e-비즈니스연구, 제9권, 제4호(2008), pp.337-361.
  7. 백준상, 김유란, 이선영, 복일근, 황병철, "컨버전스 휴대폰의 UI 특성에 관한 연구 : 스마트 폰과 카메라폰 UI의 파별화를 중심으로", HCI 학술대회 발표자료집, (2004), pp.209-213.
  8. 송지준, 논문작성을 위한 SPSS/AMOS 통계 분석방법, 21세기사, 2011.
  9. 유상진, 김효정, "모바일 광고의 수용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", Information System Review, 제9권, 제1권(2007), pp.1-21.
  10. 윤승욱, "모바일 인터넷 수용결정요인에 대한 연구 : 정보기술수용모형을 중심으로", 한국언론학보, 제48권, 제3호(2004), pp.274-476.
  11. 이경근, 노영, "인터넷 뱅킹에서 혁신특성 요인이 유용성과 사용의 용이성에 미치는 영향", e-비즈니스연구, 제7권, 제3호(2006), pp.85-107.
  12. 이문봉, 김은정, "온라인 커뮤니티에서 개인의 참여 동기와 사회적 영향 요인이 몰입에 미치는 영향", 정보시스템연구, 제14권, 제2호 (2005), pp.191-214.
  13. 이상기, 김주희, "휴대폰의 기능, 위험에 대한 인식과 중독성 이용의 관계에 관한 연구", 언론과학연구, 제9권, 제4호(2009), pp.540-575.
  14. 이상호, 김재범, "개인의 가치, 특성, 품질이 IPTV 양방향 서비스 수용에 미치는 영향 연구 : TAM의 확장모형", 경영학연구, 제36권, 제7호, pp.1751-1783.
  15. 이종오, 황재훈, 강소라, 이선로, "기능적 속성을 고려한 기술수용모형(TAM)의 확장연구 : 휴대폰의 채택 사례를 중심으로", Journal of Information Technology Applications and Management, 제13권, 제1호(2006), pp.39-66.
  16. 이지은, 양신혜, 신민수, "소비자 기술 수용력이 제품 수용에 미치는 영향에 관한 연구", 한국경영정보학회 춘계학술대회 논문집, (2010), pp.204-210.
  17. 전자부품연구원, "스마트폰 시장동향", 2010.
  18. 정경수, 이원빈, "모바일 커머스의 이용의도에 영향을 미치는 요인", 정보시스템연구, 제17권, 제3호(2008), pp.153-174.
  19. 정준구, 장기진, "실사용자를 중심으로 한 스마트폰 수용요인에 관한 연구", e-비즈니스 연구, 제11권, 제4호(2010), pp.361-379.
  20. 최민수, 개인의 혁신성, 사회적 영향력, 사용 인터페이스 요인이 스마트폰 수용에 미치는 영향에 관한 연구 : 확장된 기술수용 모델을 중심으로, 이화여자대학교 대학원 박사학위 논문, 2010.
  21. 최혁라, "모바일 특성 하에서 모바일 인터넷 사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 산업경제연구, 제17권, 제4호 pp.1399-1420.
  22. 함유근, 안준모, 이석준, "확장된 기술수용모델에 따른 그룹웨어의 사용의도에 영향을 미치는 요인", Journal of Information Technology Applications and Management 제13권, 제4호(2006), pp.89-107.
  23. Adams, D. A., R. R. Nelson, and P. A. Todd, "Perceived usefulness, ease of use, and usage of information technology : A replication", MIS Quarterly, Vol.16, No.2, pp.227-247.
  24. Anderson, J. C. and D. W. Gerbing, Structural Equation Modeling in Practice : A Review and Recommended Two-Step Approach. Psychological Bulletin, Vol.103(1998), pp.411-423.
  25. Ballags, R., J. Borchers, M. Rohs, and J. G. Sheridan, "The smart phone : A ubiquitous input device", IEEE Pervasive Computing, Vol.5, No.1(2006), pp.1-9. https://doi.org/10.1109/MPRV.2006.6
  26. Beale, R., "Supporting social interaction with smart phone", IEEE Pervasive Computing, Vol.4, No.2(2005), pp.35-41.
  27. Browne, M. W. and R. Cudeck, "Alternative ways of assessing model fit", Sociological Methods and Research, Vol.21, No.2(1992), pp.230-258. https://doi.org/10.1177/0049124192021002005
  28. Choi, H. M., J. K. Choi, and H. Yu, "An Empirical Study on the Adoption of Information Appliances with a Focus on Interactive TV", Telematics and Informatics, Vol. 20, No.2(2003), pp.161-183. https://doi.org/10.1016/S0736-5853(02)00024-2
  29. Davis, F. D., "Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology", MIS Quarterly, Vol. 13, No.3(1989), pp.319-339. https://doi.org/10.2307/249008
  30. Davis, F. D., R. P. Bagozzi, and P. R. Warshaw, "User acceptance of computer technology : A comparison of two theoretical models", Management Science, Vol.35, No.8 (1989), pp.982-1003. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
  31. Dodds, W. G., A. M. Frederick, and I. F. Chad, "The Effect of Preovulatory Peritoneal Fluid from Cases of Endometritis on Murine in Fertilization, Embryo Development, Oviduct Transport, and Implantation", American Journal of Obstetrics and Gynecology, Vol.166, No.1(1991), pp.123-132.
  32. Dongthu, N. and G. Adriana, "The Internet Shopper", Journal of Advertising Research, Vol.39, No.3, pp.52-68.
  33. Fisher, R. J. and L. L. Price, "An Investigation into the Social Context of Early Adoption Behavior", The Journal of Consumer Research, Vol.19, No.3(1992), pp.477-486. https://doi.org/10.1086/209317
  34. Heo, J. H., D. H. Ham, S. H. Park, C. S. Song, and W. C. Yoon, "A framework for evaluating the usability of mobile phones based on multi-level, hierarchical model of usability factors", Interacting with Computer, Vol.21, No.4(2009), pp.263-275. https://doi.org/10.1016/j.intcom.2009.05.006
  35. Hu, L. and P. M. Bentler, Evaluating Model Fit. in R. H. Doyle(Ed.), Structural Equation Modeling, Thounsand Oaks, CA : Sage. 1995.
  36. Karahanna, E., D. W. Straub, and M. L. Chervany, "Information Technology Adoption across Time : A Cross-Sectional Comparison of Pre-adoption and Post-adoption Beliefs", MIS Quarterly, Vol.23, No.2(1999), pp.183-213. https://doi.org/10.2307/249751
  37. Ketola, P. and M. Roykkee, "The Three Facets of Usability In Mobile Handsets", Paper presented at the CHI 2001 workshop : Mobile communications : Understanding users, adoption and design, Seattle, Washington, 2001.
  38. Kwon, H. S. and L. Chidambaram, "A Test of Technology Acceptance Model : The Case of Cellular Telephone Adoption", Proceedings of the 33rd Hawaii International Conference on System Science, (2000), pp.1-10.
  39. Lee, H. Y., Y. K. Lee, and D. Kwon, "Intention to Computerized Reservation Systems : The Moderating Effects of Organizational support and Supplier Incentive", Journal of Business Research, Vol.58(2005), pp.1552-1561. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2004.07.008
  40. Lee, H. Y., W. G. Kim, and Y. K. Lee, "Testing the Determinants of Computerized Reservation System User's Intention to Use via a structural Equation Model", Journal of Hospitality and Tourism Research, Vol.30, No.2(2006), pp.246-266. https://doi.org/10.1177/1096348005285087
  41. Leong, L. and R. Wei, "The Gratifications of Pager Use : Sociability, Information-Seeking, Entertainment, Utility, and Fashion and Status", Telematics and Informatics, Vol.15 (1998), pp.253-264. https://doi.org/10.1016/S0736-5853(98)00016-1
  42. Lin, C., "Predicting Webcasting Adoption via Personal Innovationess and Perceived Utilities", Journal of Advertising Research, Vol.46, No.2(2006), pp.228-238. https://doi.org/10.2501/S0021849906060247
  43. Mathieson, K., "Predicting User Intention : Comparing the Technology Acceptance Model with the Theory of Planned Behavior", Information Systems Research, Vol.2, No.3 (1991), pp.173-191. https://doi.org/10.1287/isre.2.3.173
  44. Moon, J. W. and Y. G. Kim, "Extending the TAM for a world-wide-web Context", Information and Management, Vol.38, No.4 (2001), pp.217-230. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(00)00061-6
  45. Nunnally, J. C., Psychometric Theory, Mc-Graw Hill, New York, 1978.
  46. O'Keefe, G. J. and B. K. Sulanowski, "More than just Talk : Uses, Gratifications and Telephone", Journalism and Mass Communication Quarterly, Vol.72, No.4(1995), pp.922-933. https://doi.org/10.1177/107769909507200415
  47. Oliver, R. L., Satisfaction : a Behavioral Perspective on the Consumer, Irwin : Mcgraw- Hill, 1997.
  48. Peters, O. and S. Allouch, "Always Connected : A Longitudinal Field Study of Mobile Communication", Telematics and Informatics, Vol.22(2005), pp.239-256. https://doi.org/10.1016/j.tele.2004.11.002
  49. Rogers, E. M., Diffusion of Innovations(First Edition), Free Press, 1983.
  50. Rogers, E. M., Diffusion of Innovations(Forth Edition), The Free Press, New York, 1995.
  51. Rogers, E. M., Diffusion of Innovations(Fifth Edition), The Free Press, New York, 2003.
  52. Sheth, N. L., B. I. Newman, and B. L. Gross, "Why We Buy what We Buy", Journal of Business Research, Vol.22, No.2(1991), pp. 59-170.
  53. Venkatesh, V. A., "Determinants of perceived ease of use : Integration control, intrinsic motivation, and emotion into the technology acceptance model", Information Systems Research, Vol.11, No.4(2000), pp.342-365. https://doi.org/10.1287/isre.11.4.342.11872
  54. Venkatesh, V. A. and S. A. Brown, "Longitudinal Investigation of Personal computers in Homes : Adoption Determinants and Emerging Challenges", MIS Quarterly, Vol.25, No.1(2001), pp.17-102. https://doi.org/10.2307/3250957
  55. Venkatesh, V. A. and F. D. Davis, "A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model : Four Longitudinal Field Studies", Management Science, Vol.45, No.2 (2000), pp.186-204.
  56. Verkasalo, H., C. Lopez-Nicolas, F. J. Molina- Castillo, and H. Bouwman, "Analysis of users and non-users of smartphone applications", Telematics and Informatics, Vol.27, No.3(2010), pp.242-255. https://doi.org/10.1016/j.tele.2009.11.001
  57. Wilkie, W. L. and E. A. Pessemier, "Issues in Marketing Use of Multi-Attribute Attitude Models", Journal of Marketing Research, Vol.10(1973), pp.428-441. https://doi.org/10.2307/3149391
  58. 스마트폰, http://ko.wikipedia.org/wiki/%EC%8A%A4%EB%A7%88%ED%8A%B8%ED%8F%B0(2011. 2. 22 검색).

Cited by

  1. Influence of LTE Characteristic and Personal Innovativeness on LTE Smart Phone Acceptance vol.14, pp.3, 2013, https://doi.org/10.9728/dcs.2013.14.3.291
  2. A Study on the Use Intention of Long Term Evolution Mobile Service pp.1572-834X, 2017, https://doi.org/10.1007/s11277-017-4929-1

Acknowledgement

Supported by : 한국학술재단