DOI QR코드

DOI QR Code

Exploring Antecedents of Mobile IPTV Satisfaction : Focusing on Aesthetic Simplicity and Moderating Role of Network Quality

모바일 IPTV 사용자 만족요인 연구 : 디자인 심미성과 네트워크 품질의 조절효과를 중심으로

  • 장은진 (영남대학교 대학원 경영정보관리전공) ;
  • 김정군 (영남대학교 경영학부) ;
  • 신용호 (영남대학교 경영학부)
  • Received : 2012.08.20
  • Accepted : 2012.12.02
  • Published : 2012.12.31

Abstract

This study explores the factors influencing user satisfaction of mobile IPTV and their relationship. We formulate the research model based on characteristics of mobile device and IPTV. Responsiveness, contents satisfaction, price satisfaction, aesthetic simplicity, network quality are proposed as essential antecedents of mobile IPTV satisfaction. We also suggest network quality and gender as moderators. Our data analysis with 297 mobile IPTV users shows contents and price have significant positive effect on mobile IPTV satisfaction. Network quality shows positive moderation effect on the relationship between responsiveness and satisfaction.

Acknowledgement

Supported by : 방송통신위원회

References

  1. 강희택, 김승운, "쾌락적 정보시스템의 지속적 사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," Information Systems Review, 제 8권, 제3호, 2006, pp.153-174.
  2. 김광재, "DMB의 수용결정요인에 관한 연구," 한국언론학보, 제53권, 제3호, 2009, pp.296-323.
  3. 정보통신정책연구원, "모바일 IPTV 도입방안 연구, 정책정보, 2010.
  4. 김수현, "능적 속성을 고려한 DMB 서비스의 채택 결정요인 분석," Journal of Information Technology Applications & Management, 제14권, 제4호, 2007, pp.61-74.
  5. 김승인, 신귀자, "3D GUI 모바일폰의 사용자 경험과 브랜드 인지도의 상관관계," 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제1호, 2010, pp.147-159. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.1.147
  6. 김종욱, 신승균, 김병곤, "정보시스템 사용자의 기대, 시스템의 지각된 성능, 기대불일치가 사용자 만족에 미치는 영향에 관한 실증적 연구," Asia Pacific Journal of Information Systems, 제14권, 제1호, 2004, pp.01-123.
  7. 김주란, "IPTV 환경에서의 이용 동기와 상호작 용성 효과분석," 광고학연구, 제20권, 제5호, 2009, pp.155-180.
  8. 김진완, 홍태호, "지식검색 서비스에서 집단지성 품질이 지속사용 의도에 미치는 영향: 기대일치이론과 신뢰를 중심으로," 정보시스템연구, 제20권, 제4호, 2011, pp.1-22. https://doi.org/10.5859/KAIS.2011.20.4.1
  9. 김호영, 김진우, "모바일 인터넷의 사용에 영향을 미치는 중요 요인에 대한 실증적 연구," Asia Pacific Journal of Information Systems, 제12권, 제3호, 2002, pp. 89-113.
  10. 남종훈, "DMB의 수용결정요인에 관한 연구: 위성 DMB와 지상파 DMB의 비교를 중심으로," 언론과학연구, 제7권, 제2호, 2007, pp.143-188.
  11. 박기온, 옥석재, "포털사이트의 지속사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 정보시스템연구, 제17권, 제2호, 2008, pp.49-72. https://doi.org/10.5859/KAIS.2008.17.2.049
  12. 방송통신위원회, "2011년 방송통신위원회 연차 보고서," 2012.
  13. 서종환, 이건표, "사용자 경험 증진을 위한 감성 품질 디자인 프레임웍에 관한 연구: 사용자 인터페이스 디자인을 중심으로," 한국감성과학회지, 제13권, 제3호, 2010, pp.523-532
  14. 서호철, 안중호, 양지윤, "헤도닉 정보시스템의 지속적인 사용에 관한 연구: UCC를 중심으로," Asia Pacific Journal of Information Systems, 제17권, 제3호, 2007, pp.25-53.
  15. 엄명용, 이상호, 김재범, "방송과 통신 융합시스 템의 수용 및 상대적 효능에 관한 연구: IPTV를 중심으로," Asia Pacific Journal of Information Systems, 제19 권, 제3호, 2009, pp.25-49.
  16. 유상진, 최은빈, 김효정, "모바일 인터넷 특성이 플로우 경험에 미치는 영향에 관한 연구," Information Systems Review, 제8 권, 제1호, 2006, pp.125-139.
  17. 이상윤, 김문용, 한승돈, 안재현, "모바일 게임의 시장 성공 요소: 게임 장르별 차이와 출시 후 시간 경과에 따른 변화," Information Systems Review, 제10권, 제3호, 2008, pp. 21-38.
  18. 이상호, 김재범, "개인의 가치, 특성, 품질이 IPTV 양방향서비스 수용에 미치는 영향 연구: TAM의 확장모형," 경영학연구, 제36호, 제7호, 2007, pp.1751-1783.
  19. 이상훈, 김일경, 이호근, 박현지, "모바일 데이터 서비스 사용량 증감에 영향을 미치는 요인들에 관한 연구: 이요인 이론(Two Factor Theory)을 바탕으로," Asia Pacific Journal of Information Systems, 제17권, 제2호, 2007, pp.97-122.
  20. 이지은, 신민수, "IP기반 양방향 매체에서의 다차원적 상호작용에 관한 연구: e-러닝 서비스를 중심으로," Information Systems Review, 제10권, 제3호, 2008, pp.39-64.
  21. 이학식, 김장현, 김형식, "공평성 지각이 소비자 감정과 만족에 미치는 영향: 성별의 조절적 역할," 마케팅연구, 제24권, 제2 호, 2009, pp.21-49.
  22. 장기섭, 김기수, "유비쿼터스 서비스의 지속적 이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 정보시스템연구, 제17권, 제3호, 2008, pp.175-204. https://doi.org/10.5859/KAIS.2008.17.3.175
  23. 정철호, 정영수, "IPTV 서비스 이용자의 만족과 지속이용의도에 영향을 미치는 요인," 디지털정책연구, 제10권, 제4호, 2012, pp.137-146.
  24. 최준호, 김동규, 오문석, "모바일인터넷 디스플 레이 UI 성별 컬러 선호 차이 분석," 디자인학연구, 제22권, 제3호, 2009, pp.245-254.
  25. 최준호, 박은아, "스마트폰 인터페이스 디자인의 감성 품질 영향 요인," 디지털디자인학연구, 제12권, 제1호, 2012, pp.469-478.
  26. Agarwal, R., and Venkatesh, V., "Assessing a Firm's Web Presence: A Heuristic Evaluation Procedure for the Measurement of Usability," Information Systems Research, Vol.13, No.2, 2002, pp. 68-186.
  27. Anderson, J. C., and Gerbing, D. W., "Structural Equation Modeling in Practice: A Review and Recommended Two-Step Approach," Psychological Bulletin, Vol.103, No.3, 1988, pp.411-423. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411
  28. Bhattacherjee, A., "Understanding Information Systems Continuance: An Expectation- Confirmation Model," MIS Quarterly, Vol.25, No.3, 2001, pp.351-370. https://doi.org/10.2307/3250921
  29. Bhattacherjee, A., and Premkumar, G., "Understanding Changes in Belief and Attitude Toward Information Technology Usage: A Theoretical Model and Longitudinal Test," MIS Quarterly, Vol.28, No.2, 2004, pp.229-254. https://doi.org/10.2307/25148634
  30. Chen, K., and Owen, C. L., "Form Language and Style Description," Design Studies, Vol.18, No.3, 1997, pp.249-274. https://doi.org/10.1016/S0142-694X(97)00002-1
  31. Choi, J. H., and Lee, H. J., "Facets of Simplicity for the Smartphone Interface: A Structural Model," International Journal of Human-Computer Studies, Vol.70, No.2, 2012, pp.129-142. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2011.09.002
  32. Constantiou, I. D., and Mahnke, V., "Consumer Behaviour and Mobile TV Services: Do Men Differ from Women in Their Adoption Intentions?," Journal of Electronic Commerce Research, Vol.11, No.2, 2010, pp.127-139.
  33. Cyr, D., Head, M., and Ivanov, A., "Design Aesthetics Leading to M-Loyalty in Mobile Commerce," Information & Management, Vol.43, No.8, 2006, pp.950-963. https://doi.org/10.1016/j.im.2006.08.009
  34. Davis, F. D., "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology," MIS Quarterly Vol.13, No.3, 1989, pp.319-340. https://doi.org/10.2307/249008
  35. DeLone, W. H., and McLean, E. R., "Information Systems Success: The Quest for the Dependent Variable," Information Systems Research, Vol.3, No.1, 1992, pp.60-95. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  36. DeLone, W. H., and McLean, E. R., "The Delone and Mclean Model of Information Systems Success: A Ten-Year Update," Journal of Management Information Systems, Vol.19, No.4, 2003, pp.9-30. https://doi.org/10.1080/07421222.2003.11045748
  37. DeSanctis, G., "Expectancy Theory as an Explanation of Voluntary Use of a Decision-Support System," Psychological Reports, Vol.52, No.1, 1983, pp.247-260. https://doi.org/10.2466/pr0.1983.52.1.247
  38. Eighmey, J., "Profiling User Responses to Commercial Web Sites," Journal of Advertising Research, Vol.37, No.3, 1997, pp.59-66.
  39. Fornell, C., and Larcker, D. F., "Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error," Journal of Marketing Research, Vol.18, No.1, 1981, pp.39-50. https://doi.org/10.2307/3151312
  40. Garbarino, E. C., and Edell, J. A., "Cognitive Effort, Affect, and Choice," Journal of Consumer Research, Vol.24, No.2, 1997, pp.147-158. https://doi.org/10.1086/209500
  41. Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., and Anderson, R. E., Multivariate Data Analysis, 7th Edition. London: Prentice Hall, 2009.
  42. Jang, H. Y., and Noh, M. J., "Customer Acceptance of IPTV Service Quality," International Journal of Information Management, Vol.31, No.6, 2011, pp.582-592. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2011.03.003
  43. Karahanna, E., Straub, D. W., and Chervany, N. L., "Information Technology Adoption Across Time: A Cross-Sectional Comparison of Pre-Adoption and Post-Adoption Beliefs," MIS Quarterly, Vol.23, No.2, 1999, pp.183-213. https://doi.org/10.2307/249751
  44. Limayem, M., Hirt, S. G., and Cheung, C. M. K., "How Habit Limits the Predictive Power of Intention: The Case of Information Systems Continuance," MIS Quarterly, Vol.31, No.4, 2007, pp.705-737. https://doi.org/10.2307/25148817
  45. Lin, C. S., Wu, S., and Tsai, R. J., "Integrating Perceived Playfulness into Expectation- Confirmation Model for Web Portal Context," Information & Management, Vol.42, No.5, 2005, pp.683-693. https://doi.org/10.1016/j.im.2004.04.003
  46. Oliver, R. L., "A Cognitive Model of the Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions," Journal of Marketing Research, Vol.17, No.4, 1980, pp.460-469. https://doi.org/10.2307/3150499
  47. Ringle, C. M., Wende, S., and Will, A., SmartPLS, 2005.
  48. Rushinek , A., and Rushinek, S. F., "What Makes Users Happy?," Communications of the ACM, Vol.29, No.7, 1986, pp.594-598. https://doi.org/10.1145/6138.6140
  49. Shin, D. H., "Potential User Factors Driving Adoption of IPTV. What Are Customers Expecting from IPTV?," Technological Forecasting and Social Change, Vol.74, No.8, 2007, pp.1446-1464. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2006.05.007
  50. Shin, D. H., "An Empirical Investigation of a Modified Technology Acceptance Model of IPTV," Behaviour & Information Technology, Vol.28, No.4, 2009, pp.361-372. https://doi.org/10.1080/01449290701814232
  51. Shin, D. H., "Examining the Factors Affecting the Rate Of IPTV Diffusion: Empirical Study on Korean IPTV," Journal of Media Economics, Vol.24, No.3, 2011, pp.174-200. https://doi.org/10.1080/08997764.2011.601980
  52. Szajna, B., and Scamell, R. W., "The Effects of Information-System User Expectations on their Performance and Perceptions," MIS Quarterly, Vol.17, No.4, 1993, pp.493-516. https://doi.org/10.2307/249589
  53. Taylor, S., and Todd, P. A., "Understanding Information Technology Usage - A Test of Competing Models," Information Systems Research, Vol.6, No.2, 1995, pp.144-176. https://doi.org/10.1287/isre.6.2.144
  54. Thong, J. Y. L., Hong, S. J., and Tam, K. Y., "The Effects of Post-Adoption Beliefs on the Expectation-Confirmation Model for Information Technology Continuance," International Journal of Human- Computer Studies, Vol.64, No.9, 2006, pp.799-810. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2006.05.001
  55. Heijden, H., "Factors Influencing the Usage of Websites: The Case of a Generic Portal in the Netherlands," Information & Management, Vol.40, No.6, 2003, pp.541-549. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(02)00079-4
  56. Heijden, H., "User Acceptance of Hedonic Information Systems," MIS Quarterly, Vol.28, No.4, 2004, pp.695-704. https://doi.org/10.2307/25148660
  57. Venkatesh, V., "Determinants of Perceived Ease of Use: Integrating Control, Intrinsic Motivation, and Emotion into the Technology Acceptance Model," Information Systems Research, Vol.11, No.4, 2000, pp.342-365. https://doi.org/10.1287/isre.11.4.342.11872
  58. Zeithaml, V. A., "Consumer Perceptions of Price, Quality, and Value: A Means-End Model and Synthesis of Evidence," Journal of Marketing, Vol.52, No.3, 1988, pp.2-22. https://doi.org/10.2307/1251446
  59. Zhang, D. S., and Adipat, B., "Challenges, Methodologies, and Issues in the Usability Testing of Mobile Applications," International Journal of Human- Computer Interaction, Vol. 18, No.3, 2005, pp.293-308. https://doi.org/10.1207/s15327590ijhc1803_3

Cited by

  1. A Study on the factors on use diversity or usage of mobile video services vol.14, pp.2, 2016, https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.2.389
  2. A Study on Consumers' Perception and Attitudes for Market Promotion of Mobile IPTV vol.14, pp.5, 2014, https://doi.org/10.7236/JIIBC.2014.14.5.45