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An Information System Audit Model for IT Outsourcing Operation

IT 아웃소싱 운영을 위한 정보시스템 운영감리 모형

  • 김희완 (삼육대학교 컴퓨터학부) ;
  • 정준 (현대자동차 CSPI) ;
  • 김동수 (건국대학교 정보통신대학원) ;
  • 이혜경 (용인송담대학교 컴퓨터게임과) ;
  • 한기준 (건국대학교 컴퓨터공학부)
  • Received : 2012.10.12
  • Accepted : 2012.11.10
  • Published : 2012.12.31

Abstract

Information system operation principles were recently established in order to provide high quality service and efficient operation audit of IT outsourcing. Operation managements are done based on these principles. Therefore, information operating management process, which refers to itself, is established. Information system operation audit requires a constant audit regularly, which is different from construction/development audit that is done only once. As operating management process changes, operation audit guidelines should be updated and improved. Therefore, this paper proposes IT outsourcing operation audit model with IT outsourcing achievement management as a focus. IT service domain was referred in order to propose information system operation audit model and check lists, which are based on IT outsourcing operation managements such as planning, making strategies, contract, service, and management. The deduced audit model and check lists verified suitability of the proposed model by experts' survey.

IT 아웃소싱 운영의 효율적이고 품질 높은 서비스를 제공하기 위하여 정보시스템 운영 원칙을 세우고, 그 원칙을 통하여 운영관리가 이루어져야 한다. 따라서, 정보시스템 운영관리 프로세스를 참조한 정보시스템 운영관리 프로세스의 정립이 필요하다. 정보시스템 운영감리는 구축 개발 감리와는 다르게 일회성이 아닌 매주기별로 지속적인 감리가 필요함으로 운영관리 프로세스의 변화에 따라 운영감리 지침도 보완이 이루어져야 한다. 이에 본 논문에서는 IT아웃소싱 운영을 위한 정보시스템 운영감리 모형을 제안하였다. IT서비스 영역을 참조하여 계획, 전략, 계약, 서비스, 관리 등 IT아웃소싱 운영관리를 위한 정보시스템 운영감리 모형 및 점검항목을 제안하였으며, 도출된 감리모형 및 점검항목은 전문가들의 설문조사를 통하여 제안한 모형의 적합성을 검증하였다.