DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Public Relation Activation Plan through Hospital Homepage Contents Analysis

병원 홈페이지 콘텐츠 분석을 통한 홍보활성화방안 연구

  • 이진우 (충청남도 천안의료원) ;
  • 안상윤 (건양대학교 병원관리학과)
  • Received : 2012.07.12
  • Accepted : 2012.08.14
  • Published : 2012.09.30

Abstract

This study aimed to identify the effects of contents, to find out the development approaches of promotion and contribute to increase the expectation on medical institutions and wills to use and improve the customer satisfaction on homepages of such medical institutions by analysis on the contents of hospital homepage. This research performed the frequency analysis, cross analysis, t-test correlation analysis, and multiple regression analysis and came to the conclusion. In accordance with the research results, since the university hospital homepages had more contents than the homepage of general hospitals and national and public hospitals, the university hospital homepage provided sufficient information to visitors and tried to satisfy the customers and activate the hospital promotion using the homepage contents. On the contrary, the homepage of general hospitals and national and public hospitals had insufficient contents and unique and differentiated contents were not sufficiently provided. On the basis of the results of this study, further study on the approaches to improve the contents of homepage of general hospitals and national and public hospitals will be of great help to activate the hospital promotion by increasing the average number of visitors and page views. Furthermore, it is required to make every endeavor for systematic management and operation and research on promotion using the homepage contents.

References

  1. 최영진, 임복희, 황병덕(2009), 의료기관 홍보에 대한 의료기관 종사사의 태도 및 인식, 보건의료산 업학회지, Vol.3(2);76-85.
  2. 김종민, 류황건(2010), 국내의료기관의 규모별 웹 콘텐츠 접근성 현황에 관한 연구, 보건의료산업학회지, Vol.4(2);33-45.
  3. 김진률(2004), 병원홍보전략을 위한 매체이용도 분석에 관한 실증적 연구, 동국대학교 사회과학대학원 석사학위논문, pp.20-27.
  4. 양성관, 이현우, 김형석(2002), 인터넷 홈페이지의 이용 만족도와 홍보 효과에 관한 연구, 한국언론학회지, Vol.46(2);412-415.
  5. 김태섭, 이해종(1999), 종합병원 인터넷 홈페이지의 콘텐츠 및 운영 현황과 향후 개선방향, 병원경영학회지, Vol.4(2);205-206.
  6. 오영희(2010), 병원사이트 콘텐츠와 사이트 체류시 간이 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구, 경희대학교 대학원 석사학위논문, pp.52-56.
  7. 이현선(2010), 국내 병원과 미국 병원의 홈페이지를 통한 언론관계 비교분석에 관한 연구, 병원경영학회지, Vol.15(1);88-90.
  8. 옥샘(2009), 의료정보사이트의 서비스품질이 실제 의료서비스에 대한 기대와 이용의도에 미치는 영향에 관한 연구, 경희대학교 대학원 석사학위논문 pp.32-40.
  9. 옥샘, 오재영, 김상만(2009), 의료정보 웹사이트 품질이 Offline 의료서비스의 기대 및 의도에 미치는 영향에 관한 연구, e-비즈니스연구, Vol.10(3);174-194.
  10. 조철호, 강병서(2006), 병원 웹사이트 서비스 품질이 서비스 가치와 고객만족에 미치는 영향, 서비스경영학회지, Vol.7(4);83-90.
  11. 한국인터넷진흥원(2010), 2010년 인터넷이용실태 조사요약보고서, pp.4-6.
  12. 황병덕, 임옥희, 이영환(2010), 병원의 홈페이지 관리운영 실태와 병원 경영에 미치는 효과, 한국콘텐츠학회논문지, Vol.10(10);242-248.
  13. 김원주(2009), 의료기관 웹사이트 품질이 고객만족과 관계품질에 미치는 영향, 경희대학교 대학원 석사논문, pp.5-12.
  14. 김빛나(2001), 치과관련 인터넷 홈페이지 홍보 실태에 관한 연구, 연세대학교 관리과학대학원 석사 학위논문, pp.7-18.
  15. 김미녀(2009), 의료서비스에서 환자 만족의 선, 후행변수 관계에 관한 연구, 경상대 대학원 박사논문, pp.43-48.
  16. 조훈상(2007), 병원사이트의 평가와 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구, 건국대학교 대학원 석사학위논문, pp.12-18.
  17. 안상윤(2003), 병원의 홍보활성화가 생산성에 미치는 영향, 생산성논집, Vol.46(2);412.

Cited by

  1. The Effects of Special Hospital Competencies on Customer Behavior Intentions vol.7, pp.4, 2013, https://doi.org/10.12811/kshsm.2013.7.4.153
  2. Influence of Internet dissemination on hospital selection for benign surgical disease: A single center retrospective study vol.33, pp.2, 2018, https://doi.org/10.1002/hpm.2545