DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Parenting Education in the View of Lifelong Education -Focused on the Lifelong Education Act-

평생교육관점에서의 부모교육에 대한 고찰 -평생교육법을 중심으로-

  • Kim, Eun-Joo (Dept. of Child Welfare, Sookmyung Women's University)
  • 김은주 (숙명여자대학교 아동복지학과)
  • Received : 2011.08.25
  • Accepted : 2011.09.17
  • Published : 2011.09.30

Abstract

Recently, there has been an increase in the importance of parenting education within the society of life long learning. Parenting education should be dealt with in the view of lifelong education. This article focused on parenting education as outlined in the Lifelong Education Act. After analyzing the legal systems and the current limitations of the Lifelong Education Act in terms of parenting education, future directions were proposed. To do this, this article analyzed the Lifelong Education Act in relation to parenting education. Based on the relevant data, this article derived the following conclusions. First, it found that parenting education in terms of lifelong education that is available to anyone at anytime should be open for all parents. Second, parenting education should be clearly specified in the contents of the Lifelong Education Act. Third, the values of civic education such as dignity, consideration, and love should be included in the contents of parenting education programs. In addition, it is note worthy to comment that creative education has been important for future society. Forth, it is recommended to specify parenting education in the subject list of lifelong educator training programs in the lifelong education act. Finally, parenting education should be practiced in the various lifelong education institutions. Fundamentally, parenting education as Lifelong Education should be established not only for parent's benefits, but also for children's well-being.

References

  1. 곽삼근(2005) 한국 평생교육의 사회철학적 과제. 아산재단 연구총서.
  2. 공계순(2008) 아동복지론. 서울:학지사.
  3. 국회(1987) 헌법(2010년 10월 13일 검색). http://www.assembly.go.kr/
  4. 국회(2008) 교육기본법(2010년 10월 13일 검색). http://www.assembly.go.kr/
  5. 국회(2011) 평생교육법(2010년 10월 13일 검색). http://www.assembly.go.kr/
  6. 교육과학기술부.평생교육진흥원(2008) 평생교육백서. 제 11호.
  7. 교육과학기술부(2011) 창의.인성교육강화. 2011년 4월 30일 검색. http:/www.mest.go.kr/
  8. 권대봉(2001) 평생교육의 다섯마당. 서울:학지사.
  9. 권이종․이상오(2001) 평생교육:이론편. 서울:교육과학사.
  10. 김미숙․김승보․장수명 공저(2009) 평생학습의 사회․경제적 성과 분석. 한국직업 능력개발원.
  11. 김신일.한숭희(2001) 평생교육학: 동향과 과제. 서울:교육과학사.
  12. 김윤섭(2002) 평생교육관련법의 법적보장의 내용과 과제. 법학연구 10, 219-238.
  13. 김정래(1997) 잘 삶의 개념과 교육. 교육학연구 35(3), 1-20.
  14. 김진화.양병찬(2006) 평생교육사 양성현황의 실증적 분석. 평생교육학연구 12(3), 149-176.
  15. 문용린(2000) 새천년 한국인을 위한 교육: 인성 및 시민교육의 강화. 교육마당 21, 66-72.
  16. 배한동(2006) 민주시민교육론. 경북대학교 출판부
  17. 변종임․고영상․고혜원․강창현․이화수․채재은(2007) 한국사회통합을 위한 학습․노동․복지연계 방안연구. 한국교육개발원.
  18. 신용주(2003) 가족구조의 변화와 여성평생교육. 생활과학연구 8, 83-93.
  19. 신용주(2007) 가족해체의 극복을 위한 평생교육의 역할: 새로운 가족교육의 제안. 생활과학연구 12, 37-46.
  20. 안병영.김인희(2009) 교육복지정책론. 서울:다산출판사.
  21. 양옥경.김연수.권지영(2006) 탄력적 부모되기 프로그램의 효과성 연구. 한국사회복지학 58(1), 143-173.
  22. 이소희(2007) 아동복지론. 서울:학현사.
  23. 이영주(2007) 다문화가정 아동의 심리사회적 적응에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 공주대대학원 박사학위논문.
  24. 이용교.임형택(2010) 교육복지론. 파주:집문당.
  25. 장수명(2009) 인적자본론으로 본 평생교육. Andragogy Today 10(3), 25-61.
  26. 장진호(1983) 평생교육과 대학. 서울:배영사.
  27. 장희양(2005) 청소년 부모교육프로그램 개발연구: 평생교육적 접근. 성신여대 대학원 박사학위논문.
  28. 정석환(2008) 포스터모더니즘의 담론과 교육. 교육철학 35, 437-466
  29. 정은영(2010) 평생교육적 관점에서 본 유아교육기관에서의 맞벌이가정 부모교육활성화 방안. 덕성여대 교육대학원 석사학위논문.
  30. 정은희(2006) 평생교육기관의 유아기 부모교육프로그램에 대한 요구조사. 부산대학교 석사학위논문.
  31. 조순영․심미연(2009) 부모개념에 대한 생태학적 해석. 교육철학 39, 267-298.
  32. 진규철(2002) 복지사회 구현을 위한 평생교육의 미래지향적 발전과제 및 방향. 아동교육 11(1), 33-50.
  33. Council of Europe(2005) Concerted Development of Social Cohesion Indicators: Methodological Guide, Belgium, Council of Europe Publishing, Renouf Pub Co Ltd.
  34. Dave R(1973) Lifelong Learning and School Curriculum Hamburg: UNESCO Institute for Education.
  35. Knowles MS(1980) The Modern Practice of Adult Education: From Pedagogy to Andragogy (Rev. de). N.Y: Association Press.
  36. Lengrand P(1989) "Lifelong Education: Growth of the Concept" in "Lifelong Education for Adults: An International Handbook, Oxford: Pergamon Press.
  37. OECD(1996) Lifelong Learning for All, Meeting of the Education Committee at Ministerial Level, 16-17 January 1996. Paris: OECD.
  38. UNESCO(2000) World Education Report 2000- The Right to Education Towards Education for All throughout Life Paris: UNESCO.