DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Instructional Design of 'Library and Information Life' Subject Based on Backward Design Model

백워드 설계 모형을 적용한 "도서관과 정보생활" 교과의 교수설계에 관한 연구

  • 이병기 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • Received : 2011.07.31
  • Accepted : 2011.09.06
  • Published : 2011.09.30

Abstract

Teachers must design instruction to meet effective teaching and learning before teaching implementation. The traditional models of instructional design such as Dick and Carey, ADDIE and ASSURE have been widely applied. However, the traditional models of instructional design have limitation in that students fail in deep understanding of subject content because of break down essential goal of the unit small pieces of contents. To solve this problem, Wiggins and McTighe have suggested backward design. Backward design is a method of designing instruction by setting evaluation before choosing activities or content to teach. Therefore, this study explores the effective teaching and learning by analyzing structure of backward design and appling backward design to 'Library and Information Life' subject for information literacy education. Backward design for 'Library and Information Life' subject applies the template which Wiggins and McTighe devised for instructional design.

References

  1. 강현석, 유제순. 2010. Backward Design을 통한 교육과정 설계: 교과의 진정한 이해를 위한 한 구상. 교육철학, 40(1): 1-37.
  2. 교육과학기술부. 2010. 교육과학기술부 고시 제 2009-41호에 따른 고등학교 교육과정 해설 총론. 서울: 교육과학기술부
  3. 김향숙. 2007. 백워드 모형의 수업설계. 석사학위논문. 대구대학교 교육대학원, 교육방법 전공.
  4. 박미자. 2007. 백워드 설계 모형을 적용한 이해 중심의 초등 과학과 단원 개발. 석사학위논문. 이화여자대학교 교육대학원, 초등교육 전공.
  5. 샤론, E., 하이니히, R., 러셀, D. 몰렌다, M. 2005. 교수매체와 교수공학. 설양완 역. 서울: 커뮤니케이션.
  6. 위깅스, 멕타이. 2008. 강현석 외역. 거꾸로 생각하는 교육과정 개발: 교과에 대한 진정한 이해를 목적으로. 서울: 학지사.
  7. 위깅스, 멕타이. 2008. 강현석 외역. 거꾸로 생각하는 교육과정 개발: 핸드북. 서울:학지사.
  8. 위깅스, 멕타이. 2008. 강현석 외역. 거꾸로 생각하는 교육과정 개발: 교사연수를 위한 워크북. 서울: 학지사.
  9. 이병기. 2007. 국가수준의 교육과정과 연계한 정보활용교육과 도서관활용수업의 제도화. 한국도서관․정보학회지, 38(1): 443-462.
  10. 이병기. 2010. 학교도서관 중심의 정보매체와 교수매체론. 개정판. 경기 파주: 조은 글터.
  11. 이지은, 강현석. 2010. 백워드 설계의 초등 수업 적용가능성 탐색. 초등교육연구, 23(2): 383-409.
  12. 장수빈, 김경자. 2010. 초등사회과에서 이해 중심 차별화 수업이 학습자의 이해와 자기 조절학습능력에 미치는 영향. 한국초등교육, 21(2): 127-147.
  13. 조재식. 2005. 백워드 교육과정 설계 모형의 고찰. 교육과정연구, 23(1): 63-94.
  14. 한국도서관협회 학교도서관 교육과정위원회. 2007. (학교도서관 정보활용교육을 위한) 도서관과 정보생활 교과 교육과정 기준. 서울: 한국도서관협회.
  15. 한국학교도서관협의회 교과서 편찬위원회. 2011. 도서관과 정보생활: 초등학교 저학년, 초등학교 고학년, 중학교, 고등학교. 서울: 미래엔컬처구룹(대한교과서).
  16. Dick, W. and L. Carey. 1978. The Systematic Design of Instruction. IL: Scott Foresman.
  17. Eisenberg, M. B. and R. E. Berkowitz. 1990. Information Problem-solving: The Big Six Skills Approach to Library and Information Skills Instruction. Norwood, NJ: Ablex.
  18. Glaser, R. 1962. "Psychology and Instructional Technology." Training Research and Education. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.
  19. McTighe, J. and R. Thomas. 2003. "Backward Design for Forward Action." Educational Leadership, 60(5): 52-55.
  20. Tyler, R. W. 1949. Basic Principles of Curriculum and Instruction. Chicago: University of Chicago Press.
  21. Wiggins, Grant P. and Jay McTighe. 1998. Understanding by Design. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  22. Wiggins, Grant P. and Jay McTighe. 1999. Understanding by Design: Handbook. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  23. Wiggins, Grant P. and Jay McTighe. 2005. Understanding by Design. Expanded 2nd ed. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.