DOI QR코드

DOI QR Code

Study of Korean Wave's The Origin and the Usage

한류의 어원과 사용에 관한 연구

  • Received : 2011.05.11
  • Accepted : 2011.09.08
  • Published : 2011.09.28

Abstract

Asia has shown a tendency that a certain country's culture leads the fashion in turn every 10 years. The trend of Hong Kong movies in 1980's was called 'Hong Kong Wave', the trend of Japanese animation and games in 1990's was called 'Japanese Wave', and then the 'Korean Wave' began in the late 1990's. This term '~Wave(流)' is a Japanese-style term meaning '~way', '~style', '~group', and so on. In the same manner, recent popularity of Taiwanese TV dramas and a particular star that is in fashion in Japan are called 'Taiwanese Wave', and Chinese movies, broadcast, tourism, and etc. are called 'Chinese Wave'. Thus, the term 'Korean Wave' is a part of expression '~wave' used in Japan and it started to be used in the mean time, and was officially used in <韓流-Song from Korea>, a promotion record of Korean pop music, produced by Ministry of Culture and Tourism in Korea. In this paper I propose to correct the error of the term 'Korean Wave', and furthermore, to define a term expressing Korean culture and study for its usage.

Keywords

Mass Culture;Korean Wave;Origin of a Word

References

  1. 강근철, 한류 이야기, 이채출판사, 2006.
  2. 고정민, 한류 아시아를 넘어 세계로, 국제문화산업교류재단, 2010.
  3. 고정민, 한류포에버: 한류의 현주소와 경제적효과 분석, 국제문화산업교류재단, 2008.
  4. 김병욱, 미래 스펙트럼 '한류' 분해, 킴스정보전략 연구소, 2005.
  5. 심상민, "국제문화교류 활성화를 통한 한류비즈니스 강화 전략", 인문콘텐츠학회논문지, 제13호, pp.113-135, 2008,
  6. 윤경한, 韓􀂂中 文化交流의 相互認識에 대한 比較 硏究 : 韓流와 漢潮에 대한 양국대학생의 認識을 중심으로, 한국외국어대학교 박사논문, 2008.
  7. 이지형, "중국과 동남아에서 한류", 월간조선, 11월호, 2001.
  8. 장규수, 연예매니지먼트시스템의 선진화 방안에 관한 연구, 한국외국어대학교, 박사논문, 2011.
  9. 장규수, "한국 대중음악의 해외진출 사례와 전략 연구", 글로벌문화콘텐츠학회논문지, 제2호, pp.217-238, 2009.
  10. 조한혜정, 한류와 아시아의 대중문화, 연세대학교출판부, 2003.
  11. 하윤금, 한류의 안정적 기반구축과 방송 연예매니지먼트 산업의 개선을 위한 해외사례연구, 한국콘텐츠진흥원, 2006.
  12. 엔터테인먼트아시아네트워크, 글로벌음악시장 지형도작성 및 한국음악의 해외진출 활성화 방안 연구, 한국콘텐츠진흥원, 2004.
  13. The Korea herald, Korean Wave, 지문당, 2008.
  14. 臺灣行政院文化建設委員會, 創意臺灣, 文化創意産業發展方案, 2009.
  15. 陸揚, 大衆文化理論, 復旦大學出版社, 2008.
  16. 閆玉剛, 劉自雄, 大衆文化通論, 中國廣播電視出版社, 2007.
  17. 小倉紀藏, 韓流インパクト : ルックコリアと日本の主体化, 講談社, 2005.
  18. 小倉紀藏, 小針進 편, 韓流ハンドブック, 親書舘, 2007.
  19. 岩渕功一, トランスナ ショナル􀂂ジャパン, 전오경, 또 하나의 문화, 2004.

Cited by

  1. TV Drama Producers' Changing Adaptive Behaviors in Terms of Genre Variety vol.13, pp.7, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.07.168
  2. The Effect of Film Nostalgia on Involvement, Familiarity, and Behavioral Intentions vol.58, pp.2, 2019, https://doi.org/10.1177/0047287517746015