DOI QR코드

DOI QR Code

Credibility of e-WOM in Travel Industry, and Its Influence in WOM Effect

온라인 구전 여행정보의 신뢰와 구전효과 연구

  • Received : 2011.02.08
  • Accepted : 2011.03.15
  • Published : 2011.05.28

Abstract

Today's wide-spread Internet technology allowed consumers to access much Word-of-Mouth information through an online board. As communication and exchanging information between travelers becomes easier and faster, e-WOM (Electronic Word-of-Mouth) is recognized as one of the most influencing communication methods in today's society. This new trend implies a significant impact to travel industry. This study focuses on interaction between Credibility on e-WOM, brand attitude, WOM acceptance, WOM activity and purchasing intention of travel product. The result of this study suggests: (1) Credibility in e-WOM provides positive effect in brand attitude, (2) Brand Attitude gives positive effect on WOM acceptance, WOM activity and purchasing intention of travel product, (3) WOM acceptance gives positive effect on WOM activity, but it is not effective on purchasing intention of travel product. Regarding e-WOM management of travel agencies through its website or online community, authors would like to argue that travel agencies need to build positive brand attitude based on Credibility in brand, which would lead consumers to positively acknowledge its brand and spread words out to other consumers.

Keywords

e-WOM;Credibility;Brand Attitude;WOM Acceptance;WOM Activity;Purchase Intention

References

  1. 여행신문, "진화하는 여행사 사이트: 콘텐츠 다양해 지고 검색으로 접근성 강화", 2011. 1. 24.
  2. 이은영, 이태민, "온라인 환경에서의 정보특성이 구전효과에 미치는 영향에 관한 연구: 소비자 제품지식의 조절효과를 중심으로", 광고학연구, 제16권, 제21호, pp.145-177, 2005.
  3. Voss, Phillip Jr.(1984), "Status Shifts to Peer Influence," Advertising Age, May, 17.
  4. K. B. Murray, "A test of services marketing theory: Consumer information acquisition activities," Journal of Marketing, Vol.55(January), pp.10-25, 1991. https://doi.org/10.2307/1252200
  5. 김나은, 김민화, "온라인 관광 구전정보품질이 구 전효과에 미치는 영향", 호텔경영학연구, 제19권, 제4호, pp.59-79, 2010.
  6. 문화체육관광부, "2009년 기준 관광 동향에 관한 연차 보고서", pp.14-15, 2010.
  7. Stephen W. Litvin, Ronald E. Goldsmith, and Bing Pan, "Electronic Word-of-mouth in Hospitality and Tourism Management," Vol.29, No.3, pp.458-468, 2008. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.05.011
  8. 천민호, "브랜드 커뮤니티와 브랜드 태도 연구: 여행도․소매업을 중심으로", 경기대학교 관광경영학과 박사학위논문, pp.13-14, 2006.
  9. Wang, Y., Yu, Q. and Fesenmaier, D. R., "Defining the Virtual Tourist Community: Implications for Tourism Marketing," Tourism Management, Vol.23, pp.407-417, 2002. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(01)00093-0
  10. W. G. Kim, C. Lee, and S. J. Hiemstra, "Effects of an Online Virtual Community on Customer Loyalty and Travel Product Purchases," Tourism Management, Vol.25, pp.343-355, 2004. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(03)00142-0
  11. 최현국, "인터넷 구전효과에 영향을 미치는 영향 연구", 연세대학교 경영학과 석사학위논문, pp.7-8, 2003.
  12. 임종원, 이은영. "온라인 구전효과의 영향요인에 관한연구", 한국마케팅저널, 제8권, 제4호, pp.59-77, 2007.
  13. 양성수, 허향진, 최병길, "온라인 구전 관광정보의 구전효과", 관광학연구, 제32권, 제2호, pp.109-130, 2008.
  14. 조효진, "온라인 관광정보 신뢰와 관계지속 연구", 경기대학교 관광경영학과 박사학위논문, pp.21-41, 2006.
  15. 김동원, "온라인 환경에서 신뢰의 2중 차원이 구매의도에 미치는 비대칭적 영향에 관한 연구", 서울대학교 경영학과 박사학위논문, pp.8-45 2003.
  16. B. Bickart and R. M. Schindler, "Internet forums as influential sources of consumer information," Journal of Interactive Marketing, Vol.15, No.3, pp.31-40, 2001. https://doi.org/10.1002/dir.1014
  17. 이은영, "온라인 구전 수용과 확산 과정에 대한 이중경로 모형에 관한 연구: 정보 특성요인과 커뮤니티 특성요인을 중심으로", 서울대학교 경영학과 박사학위논문, pp.1-172, 2004.
  18. 김경민, 김경희, 왕중기, "온라인 브랜드 커뮤니티 유형에 따른 소비자신뢰, 동일시 및 브랜드 태도", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제3호, pp.241-249, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.3.241
  19. Smith, J. M. Bailey, and E. Brynjolfsson, "Understanding digital market: review and assessment," Brynjolfsson, E., Kahin, B.(Eds.), Understanding the Digital Economy, MIT Press, Cambridge, MA, 2000.
  20. F. F. Reichheld and P. Schefter, "E-loyalty: Your secret weapon on the Web," Harvard Business Review, Vol.78, No.4, pp.105-113, 2000.
  21. 서문식, 김유경, "온라인 브랜드 공동체의식이 브랜드 커뮤니티 동일시와 브랜드 태도에 미치는 영향에 관한 연구", 마케팅관리연구, 제8권, 제2호, pp.49-77, 2003.
  22. 태원규, "자아개념 브랜드 이미지 일치성과 브랜드 태도와의 관련성", 영남대학교 박사학위논문, pp.1-139, 2000.
  23. 박노현, "인터넷 광고가 웹사이트 태도, 브랜드 태도, 구매의도에 미치는 영향: 패밀리 레스토랑 홈페이지 광고를 중심으로", 호텔경영학연구, 제11권, 제2호, pp.115-132, 2002.
  24. 김윤식, 정규엽, "호텔 브랜드 블로그 특성이 구매 의도 및 온라인 구전 커뮤니케이션에 미치는 영향: 블로그 태도를 매개변수로", 호텔경영학연구 제18권, 제3호, pp.1-22, 2009.
  25. 김재휘, 송미란, "온라인에서의 새로운 의견선도자 탐색: 구전의 확산에 미치는 영향력을 통해서", 소비자학연구, 제19권, 제2호, pp.93-113, 2008.
  26. P. Chatterjee, "Online reviews: Do consumers use them?," Advance in Consumer Research, Vol.28, pp.129-133, 2001.
  27. 김창호, 황의록, "구전정보의 특성과 구전효과의 관계", 광고연구, 제35호, pp.55-77, 1997.
  28. L. J. Harrison-Walker, "E-complaining: A content analysis of an Internet complaint forum," Journal of Consumer Marketing, Vol.15, No.5, pp.397-412, 2001. https://doi.org/10.1108/EUM0000000005657
  29. 정창모, "브랜드 커뮤니티 충성도가 브랜드 태도에 미치는 영향에 관한 연구", 서울대학교 대학원 석사학위논문, 2002.
  30. 서문식, 김유경, "온라인 브랜드 공동체의식이 브랜드 커뮤니티 동일시와 브랜드 태도에 미치는 영향에 관한 연구", 마케팅관리연구, 제8권, 제2호, pp.49-77, 2003.
  31. 박찬, 유창조, "온라인에서의 구전커뮤니케이션이 상표평가에 미치는 영향에 관한 연구: 상표사용후기와 답글을 중심으로", 소비자학연구, 제17권, pp.73-92, 2006.

Cited by

  1. Understanding Customer Values by Analyzing the Contents of Online Hotel Reviews vol.13, pp.10, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.10.533
  2. Why do Customers Write Restaurant Reviews on Facebook?: An Examination into Five Motivations and Impacts of them on Perceptual Changes caused by Memory Reconstruction vol.14, pp.8, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.08.416