DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Appearance Management Behavior of Male Consumers(III) - Focusing on the Gender Role Identity -

남성들의 외모관리행동에 관한 연구(III) - 성역할태도를 중심으로 -

  • Received : 2010.11.29
  • Accepted : 2010.12.28
  • Published : 2011.04.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the relationship of appearance management behavior, appearance management motives and body image perception according to males' gender role identities. A set of questionnaire was administered to 398 male consumers. Data were analyzed by utilizing frequency, factor analysis, ANONA, and Crosstabs. The results showed that four groups of male consumers according to the gender role identity were androgyny, unclassified, femininity, and masculinity. The androgyny oriented group showed more active and various appearance management behavior. And they were more conscious of their own body image and rated themselves high in body image perception. The masculinity oriented group were satisfied with their bodies and showed positive attitudes on their body figures and hair care. The femininity oriented group showed positive attitudes on skin care and plastic surgery for social life.

Keywords

Appearance management behavior;Body image;Gender Role Identity

References

  1. 구양숙, 이영주, 추태귀. (2010). 남성들의 외모관리행동에 관한 연구(I)-연령을 중심으로-. 한국의류산업학회지, 12(4), 459-466.
  2. 구양숙, 이영주, 추태귀. (2011). 남성들의 외모관리행동에 관한 연구(II)-외모관리행동 집단 간 외모관리동기 및 신체이미지 비교-. 한국의류산업학회지, 13(1), 91-99.
  3. 김광경, 이금실, 정미실. (2001). 다차원적 신체이미지가 의복행동에 미치는 영향. 한국의류학회지, 25(2), 358-365.
  4. 남수정. (2010). 성역할정체성, 자아존중감, 외모에 대한 사회문화적 태도에 따른 메트로섹슈얼소비. 한국생활과학회지, 19(1), 91-102.
  5. 류은정, 김영희. (2008). 남자대학생의 신체이미지에 따른 외모관리행도과 동기. 대한가정학회지, 46(1), 63-72.
  6. 박수진, 박길순. (2008). 남성의 외모관리행동에 대한 태도 및 인식. 복식문화연구, 16(3), 533-546.
  7. 신연욱. (2006). 남성 외모관리행동의 영향요인 연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 윤진, 최정훈, 김영미. (1989). 성역할 고정관념과 남성의 스트레스와 의 관계(1) : 남성 스트레스 척도 개발과 관련 변인에 대한 탐색적 연구. 한국심리학회지, 4(2), 70-83.
  9. 이윤정. (2005). 20-30대 남성 소비자들의 의복쇼핑성향과 성역할 정체성에 관한 연구. 대한가정학회지, 43(9), 27-40.
  10. 이윤정. (2007). 남성의 외모관리행동의 동기에 관한 연구; 성역할 정체성과 의복추구혜택을 중심으로. 한국의류학회지, 31(4), 551-562.
  11. 이은실. (2000). 남성의 성지향 및 심리적 특성에 따른 의복행동과 외모장식에 관한 연구. 성신여자대학교 대학원 박사학위논문.
  12. 이지현. (2004). 남자 대학생의 외모관리행동에 대한 연구; 성역할 정체감을 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 정옥분. (1986). 한미 양국 대학생의 성역할 정체감과 자존감에 관한 비교문화연구. 대한가정학회지, 24(2), 123-137.
  14. 최지성. (2002). 남성의 외모관리에 대한 태도 연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 한국 남녀 성 고유영역 허물어진다. (2004, 12. 26), 한겨레. 자료검색일 2010, 8. 20, 자료출처 http://www.hani.co.kr
  16. 홍금희. (2006). 외모의 사회문화적 태도와 신체비만도가 신체이미지와 신체만족도에 미치는 영향. 한국의류산업학지, 8(1), 48-54.
  17. LG 경제연구원. (2005). 메트로 섹슈얼의 시장잠재력. 주간경제, 829호.
  18. Bakan, D. (1966). The duality of human existence. Chicago: Rand McNally.
  19. Bem, S. L. (1977). On the utility of alternative procedures for assessing psychological androgyny. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 45, 196-205. https://doi.org/10.1037/0022-006X.45.2.196
  20. Cash, T. F. (1990). The multidimensional body-self relations questionnaire, In appendix, body image disturbance, assessment and treatment. Elmsford: Pergamon press, pp. 125-130.
  21. Chun, S. Y., Shin, Y. W., & Koh, A. R. (2007). Effects of sex role attitudes on body image and appearance management behavior of men in their 20s. International Journal of Human Ecology, 8(2), 141-151.
  22. Richmond & Abbot. (1979). The American women; Her past, her present, her future. New York; Rinehart & Winston.
  23. Lenney, E. (1991). Chapter 11. Sex roles: The Measurement of masculinity, feminity, and androgyny. In J. P. Robinson, P. R. Shaver, and L. S. Wrightsman (Eds.), Measures of Personality and Social Psychological Attitudes (pp. 573-660). San Diega, CA:Academic Press.

Cited by

  1. A Study on Sociocultural Attitudes and Appearance Management Behavior in accordance with Gender Role Identity vol.16, pp.3, 2012, https://doi.org/10.12940/jfb.2012.16.3.107
  2. Study on the relationship of Interpersonal Relations Disposition, Appearance Concern, Appearance Management Behavior of Men vol.65, pp.7, 2015, https://doi.org/10.7233/jksc.2015.65.7.118
  3. The Influence of Men's Media Information Utilization on Appearance Management Behavior: Mediated Effect of Appearance Awareness and Metrosexual Tendency vol.15, pp.5, 2013, https://doi.org/10.5805/SFTI.2013.15.5.704
  4. Appearance-Related Consumption Behavior according to Interpersonal Relations and Masculinity - Mediated effect of Appearance Concern - vol.15, pp.5, 2013, https://doi.org/10.5805/SFTI.2013.15.5.777
  5. Social Face Sensitivity and Appearance Management Behaviors according to Sex Role Identity vol.16, pp.5, 2012, https://doi.org/10.12940/jfb.2012.16.5.164

Acknowledgement

Supported by : 경북대학교