DOI QR코드

DOI QR Code

Implementation of Web-page & Development of Size Informational Model on Fashion Electronic Commerce

패션전자상거래 치수정보모델 개발 및 웹페이지 구현

  • Kang, Myoung-Hui (Dept. of Clothing & textiles, Seoul National University) ;
  • Nam, Yun-Ja (Dept. of Clothing & textiles, Seoul National University/Research Institute of Human Ecology, Seoul National University) ;
  • Choi, Young-Lim (Research Institute of Human Ecology, Seoul National University)
  • 강명희 (서울대학교 의류학과) ;
  • 남윤자 (서울대학교 의류학과/서울대학교 생활과학연구소) ;
  • 최영림 (서울대학교 생활과학연구소)
  • Received : 2010.10.13
  • Accepted : 2010.11.02
  • Published : 2011.04.30

Abstract

The purpose of this study is to develop a size information providing model which is easy recognition and utilization for customer. This study also implemented web page to apply the size-informational model. Web page implemented using Apache Web Server and JAVA client-side scripting. Research result on the actual condition of fashion electronic commerce, most of the firms are used the old named same with period of 1980. On the same named-code, they are used different sizing systems by firms or items. Size interval is used 2~5 cm, different by firms. In the size information, is provided only named-code(55, 66 etc.) or garment size, and is confusing whether the marked is body size or garment size. Many of the marked size information were wrong. The sizing system of KS K5001(2009) is not used well. These problems are increased a lose customer and firm by return, exchange, mending-cost, stock, etc. Therefore, the problems should be improved by providing correct and detailed information of size and garment, as well as standardization of sizing systems based on KS K5001.

Keywords

Fashion electronic commerce;Size information;Fashion web page;Female adults' garment sizing system

Acknowledgement

Grant : 맞춤양산형 섬유제품 PLM 시스템 개발

References

  1. 김선희. (2000). 패션전자상거래를 위한 의복 치수체계 개발과 웹페이지 구축. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  2. 김선희, 최혜선. (1999). 대학생의 의류통신판매에 대한 비교연구. 대한가정학회지, 37(1), 157-167.
  3. 류은정. (2002). 인터넷 의류쇼핑몰의 서비스 품질과 구매의도의 영향 요인에 관한 연구. 복식문화학회지, 10(3), 53-56.
  4. 웹서버. (2010). 네이버 용어사전. 자료검색일 2010, 9. 30, 자료출처 http//terms.naver.com
  5. 웹페이지. (2010). 네이버 용어사전. 자료검색일 2010, 9. 30, 자료출처 http//terms.naver.com
  6. 이경화, 조재희. (2001). 인터넷 의류 쇼핑몰에 대한 소비자 만족도 평가-의류치수체계를 중심으로. 한국복식학회지, 51(3), 136-138.
  7. 자바스크립트. (2010). 네이버 용어사전. 자료검색일 2010, 9. 30, 자료출처 http//terms.naver.com
  8. 정혜주, 조규화. (1999). 패션산업의 인터넷 전자상거래 활용방안에 관한 연구. 패션비지니스학회지, 3(1), 88-92.
  9. 하희정. (2009). 온라인 쇼핑몰의 플러스 사이즈 여성 정장 재킷 사이즈 실태 분석. 복식문화연구, 17(2), 203-215.
  10. 한국산업표준. (2009). KS K5001-성인여성복 치수 규격. 서울: 국가표준종합정보센터.
  11. 한국소비자보호원 시험검사소. (2005). 사이버쇼핑몰 의류 상품정보의 신뢰성과 품질. 서울: 화학섬유팀.
  12. 한은주. (1993). 의류통신판매시 소비자의 위험지각과 영향변인이 구매의도에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  13. AK MALL. 여성의류; 브랜드매장. 자료검색일 2010, 9. 8-2010, 10. 5, 자료출처 http://www.akmall.com/
  14. Daum쇼핑하우. 여성의류; 정장. 자료검색일 2010, 9. 8-2010, 10. 5, 자료출처http://shopping.daum.net/
  15. G마켓. 여성의류; 정장자켓. 자료검색일 2010, 9. 8-2010, 10. 5, 자료출처http://www.gmarket.co.kr/
  16. Halfclub. 여성의류; 자켓. 자료검색일 2010, 9. 8-2010, 10. 5, 자료출처http://www.halfclub.com/
  17. Hmall. 여성의류; 정장자켓. 자료검색일 2010, 9. 8-2010, 10. 5, 자료출처 http://www.hmall.com/
  18. INTERPARK. 여성의류; 정장자켓. 자료검색일 2010, 9. 8-2010, 10. 5, 자료출처http://www.interpark.com/
  19. LOTTE.com. 여성의류; 정장자켓. 자료검색일 2010, 9. 8-2010, 10.5, 자료출처 http://www.lotte.com/
  20. My Virtual Model. 자료검색일 2010, 6. 14, 자료출처 http://www.mvm.com/cs/
  21. SHINSEGAE MALL. 여성 의류; 자켓. 자료검색일 2010, 9. 8-2010, 10. 5, 자료출처 http://mall.shinsegae.com/
  22. 11ST. 브랜드/여성의류; 정장세트. 자료검색일 2010, 9. 8-2010, 10. 5, 자료출처 http://www.11st.co.kr/

Cited by

  1. Domestic Research Trends in IT Fashion vol.14, pp.4, 2012, https://doi.org/10.5805/KSCI.2012.14.4.614
  2. An Analysis of Women's Somatotype and Virtual Fitting Model Size for the Development of Virtual Fitting Models for Consumer vol.40, pp.5, 2016, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2016.40.5.894