DOI QR코드

DOI QR Code

Hotel Preference Attributes and Ubiquitous Tourism Information Systems

호텔선택속성이 유비쿼터스 관광정보서비스만족도에 미치는 영향: 호텔 종사자를 대상으로

  • 서창갑 (동명대학교 경영대학 경영정보학과) ;
  • 박현지 (동명대학교 경영대학 관광경영학과)
  • Received : 2010.12.28
  • Accepted : 2011.06.01
  • Published : 2011.06.30

Abstract

Ubiquitous tourism information systems are more and more required to provide cultural contents comprising material heritage, performing art, folk tradition, handicraft or customs of everyday life, along with traditional tourist information about hotel facilities and infrastructure. This study attempts to investigate the effect of tourists' hotel preference attributes in terms of their satisfaction with ubiquitous tourism service. In so doing, 145 questionnaires were used to analyze the satisfaction of u-tourism service and the hotel preference attributes through the field survey. The questionnaires were collected from hotel employees who had experienced the ubiquitous tourism service. It is found that some of hotel-preference attributes positively influence u-tourism satisfaction but not all of them did. Service and differentiation attributes had an impact to u-tour and u-hotel function. And beverage attributes, to u-tour function, and convenience attributes, to u-hotel function. These findings mean that the hotel built u-tourism infrastructure gain a competitive advantage than the otherwise hotel.

References

  1. 김민선, "호텔 비즈니스센터 서비스품질과 지각된 서비스가치가 비즈니스 고객 만족도에 미치는 영향," 경원대학교 박사학위논문, 2004.
  2. 김성언, "인터넷 쇼핑몰 구매경험자들의 고객만족도에 영향을 미치는 요인," 정보시스템연구, 제17권, 제2호, 2008, pp.27-47. https://doi.org/10.5859/KAIS.2008.17.2.027
  3. 김윤희, 최규환, "관광정보원으로서의 모바일매체수용에관한 연구," 한국관광학회학술심포지엄, 2006, pp.195-211
  4. 김외영, 이재은, 신현욱, 박현지, "통영U-TOUR 서비스에 대한 고객행동분석," 한국관광레저학회발표논문집, 2007, pp.153-162.
  5. 김정만, 임성택, "혁신기술수용모델을 이용한 관광전자상거래 소비자의 행동고찰," 관광학연구, 제28권, 제4호, 2005, pp.27-46.
  6. 김진탁, 김계섭, 공기열, "개인가치, 라이프스타일, 호텔 선택속성 및 만족간의 영향관계," 관광학연구, 제17권, 제2호, 2002, pp.125-142.
  7. 김학희, 김상태, 전호재, "u-관광정보시스템의 성공요인 도출: 플로우 이론을 중심으로," 한국관광학회 학술심포지엄 및 연구논문 발표대회, 2008, pp.307-320.
  8. 김학희, 이기동, "국립중안박물과 내비게이션시스템 이용자 만족도 연구: 플로우개념을 중심으로," 정보시스템연구, 제18권, 제2호, 2009, pp.19-34.
  9. 김현정, "유비쿼터스 관광정보서비스 구축을 위한관광객의정보요구에 관한 연구," 관광연구저널, 제21권, 제4호, 2007, pp.295-308.
  10. 김현정, "유비쿼터스 관광정보서비스 구축현황 및 사례분석," 한국콘텐츠학회 논문지, 제10권, 제1호, 2010, pp.407-416. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.1.407
  11. 박봉규, 조재완, "관광컨텐츠가 u-관광컨벤션 서비스 수용의도에 미치는 영향: TAM적용," 한국콘텐츠학회 추계학술대회논문집, 2005, pp.88-93.
  12. 박중환, 이호근, 박현지, "유비쿼터스 관광서비스의 동기, 만족도, 만족도, 행동의도간의 관계분석-관광전 참가객을 중심으로," 한국관광레저학회 발표논문집, 2007a, pp.133-142.
  13. 박중환, 주현식, 권영국, 박현지, "유비쿼터스 서비스의 동기, 만족, 재이용의도에 대한 고객행동분석: U-PIFF 체험 객을 중심으로," 한국관광레저학회 발표논문집, 2007b, pp.143-152.
  14. 박현지 "모바일 관광정보서비스 특성과 지각된 가치, 행동의지, 실제사용간의 관계분석," 호텔경영학연구, 제16권, 제1호, 2007, pp.121-138.
  15. 박현지, "모바일관광정보서비스 경험에 따른 고객행동분석-대학생 유경험자를 대상으로," 관광연구, 제23권, 제1호, 2008, pp.101-124.
  16. 박현지, 남미리, 박경난, "호텔종사자의 모바일 관광서비스 사용에 관한 연구," 한국관광학회 학술대회논문집 III, 2006. pp.197-213.
  17. 박현지, 권영국, 박중환, 이호근, 주현식, "유비쿼터스 관광서비스에 대한 이용관광객의 선호태도 분석-누리마루 방문객을 중심으로," 한국호텔경영학회 발표논문집, 2007a, pp.73-89.
  18. 박현지, 서창갑, 박영재, "유럽의 상황인식기반 모바일관광정보시비스 사례연구," 한국관광레저학회 춘계학술대회 논문집, 2007b, pp.63-72.
  19. 서창갑, 박현지, "관광동기가 유비쿼터스 관광정보서비스 특성에 미치는 영향요인: U-tourpia를 중심으로," 대한경영학회지, 제23권, 제6호, 2010, pp.3251-3264.
  20. 서창갑, 이석용, "e-Learning 학습자 만족도 영향 요인에 관한 연구," 정보시스템연구, 제18권, 제3호, 2009, pp.1-25.
  21. 송기보, 임춘성, 신현규, "유비쿼터스 컴퓨팅 환경의 비즈니스 모델 사업타당성 평가체계에 관한 연구," 한국경영과학회/대한산업공학회 춘계공동학술대회 발표논문집, 2005, pp.489-496.
  22. 안경모, 김주연, "IPA기법을 활용한 모바일관광 정보서비스 평가," 관광연구, 제24권, 제5호, 2009, pp.45-61.
  23. 안운석, "호텔선택 결정속성에 관한 연구," 여행학연구, 제4호, 1966, pp.1-16.
  24. 오문환, "호텔이용객의 호텔선택에 있어서 가격과 서비스가 미치는 영향에 관한 연구," 관광학연구, 제15호, 1991, pp.115-132.
  25. 유형석, 김기연, 이봉규, "모바일 텔레매틱스 서비스 사용 의도에 영향을 미치는 사용 용이성과 유용성 분석," 한국공간정보시스템학회논문지, 제9권, 제2호, 2007, pp.15-30.
  26. 이채은, "호텔고객의 경제환경 인식이 호텔선택 속성과 고객충성도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제10호, 2010, pp.359-367.
  27. 이태민, 전종근, "유비쿼터스 접속성과 상황기반 제공성이 모바일 상거래 수용의도에 미치는 영향에 관한 연구," 경영학연구, 제33권, 제4호, 2004, pp.1043-1071.
  28. 이해성, 권준희, "상황인식 환경에서의 집단지성 기반의 모바일 여행 콘텐츠 서비스의 설계," 한국정보기술학회논문지, 제7권, 제5호, 2009, pp.142-155.
  29. 장병주, 정연국, "경주지역 호텔 식음료 시설의 선택속성에 관한 연구," 관광호텔경영연구, 제2권, 제2호, 2002, pp.259-280.
  30. 정규엽, 한승엽, "호텔선택 결정속성에 의한 비즈니스 FIT의 시장세분화에 관한 연구," 호텔경영학연구, 제5권, 제2호, 1997, pp.215-229.
  31. 정석찬, 이동길, "경상남도 관광정보시스템 구축 및 운영방안에 관한 고찰," 대한경영학회지, 제39권, 2003, pp.1211-1235.
  32. 조인숙, 안윤영, "유비쿼터스 관광정보 서비스 속성에 대한 지각이 사용자 만족 및 행동의도에 미치는 영향 - 모바일 서비스 를 중심으로," 대한경영학회지, 제23권, 제4호, 2010, pp.2149-2172.
  33. 차윤숙, 정문상, "유비쿼터스 특성 요인이 모바일서비스 사용의도에 미치는 영향," 한국정보시스템학회 추계학술대회 발표논문집, 2005, pp.367-377.
  34. 최혁라, "모바일 특성하에서모바일 인터넷 사용 의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 한국산업경제학회지, 제17권, 제4 호, 2004, pp.1399-1420
  35. 최현식, 최영민, "모바일관광정보의 정확성이 관광만족 및 재사용의도에 미치는 영향," 관광학연구, 제34권 제5호, 2010, pp.287-306.
  36. 최현식, 박진우, "유비쿼터스환경하에 관광정보 탐색서비스가 수용의도에 미치는 상호 작용성 요인에 관한 연구," 한국관광학회 학술심포지엄, 2008, pp.468-479.
  37. 하인주, "외국인 여성 FIT 호텔선택속성에 관한 연구," 세종대학교 대학원 석사학위논문, 2000.
  38. 한승엽, "비즈니스 FIT시장의 세분화에 관한 연구(호텔선택속성을 중심으로)," 세종대학교 박사학위논문, 1996.
  39. 홍창표, 유종민, 강경보, 강동현, 좌정우, "상황인식 기반의 모바일 맛 집 관광정보 서비스 개발," 한국콘텐츠학회 추계종합학술대회 논문집, 2006, pp.355-359.
  40. Buhalis, D., "Strategic Use of Information Technologies in the Tourism Industry," Tourism Management, Vol.19, No.5, pp.409-422.
  41. Cadott, E.R. and Tureon, N., "Key Factors in Guest Satisfaction," The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, Vol.28, No.4, 1988, pp.45-51.
  42. Chu R.S. and Choi T., "An Importance-Performance Analysis of Hotel Selection Factors in the Hong Kong Hotel Industry: A Comparison of Business and Leisure Travellers," Tourism Management, Vol.21, 2000, pp.363-377.
  43. Connolly, D.J., Olsen, M.D. and Moore, R.G., "The Internet as a Distribution Channel," The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, Vol.39, No.4, 1998, pp.42-54. https://doi.org/10.1177/001088049803900408
  44. Hyang, Jin Huh, Taegoo Kim and Tob Law, "A Comparison of Competing Theoretical Models for Understanding Acceptance Behavior of Information Systems in Upscale Hotels," International Journal of Hospitality Management, Vol.28, No.1, pp.121-134.
  45. Jeong, M., Oh, H., and Gregoire, M., "Conceptualizing Web Site Quality and Its Consequences in the Lodging Industry," International Journal of Hospitality Management, Vol.22, No.2, 2003, pp.161-175. https://doi.org/10.1016/S0278-4319(03)00016-1
  46. Law, R., Jogaratnam, G., "A Study of Hotel Information Technology Applications," International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol.17, No.2, 2005, pp.170-180. https://doi.org/10.1108/09596110510582369
  47. Lewis, R., "Isolating Differences in Hotel Attributes," The Cornell Hotel Restaurant Administration Quarterly, Vol.25, No.3, 1984, pp.64-77.
  48. Meethan, K., Transnational Corporations, Globalization, and Tourism in A Companion to Tourism (eds A. A. Lew, C. M. Hall and A. M. Williams), Blackwell Publishing Ltd, Malden, MA, USA. doi:10.1002/9780470752272.ch9, 2008.
  49. Mills, J., and Law, R., Handbook of Consumer Behaviour, Tourism and the Internet, New York: Harworth Hospitality Press, 2004.
  50. Nunnally, J.C., Psychometric Theory, McGraw-Hill, 1978.
  51. Stamboulis Y. and Skyannis P., "Innovation Strategies and Technology for Experience-Based Tourism," Tourism Management, Vol.24, 2003, pp.35-43. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(02)00047-X
  52. Wei S., Ruys H. and Muller T. E., "A Gap Analysis of Perceptions of Hotel Attributes by Marketing Managers and Older People in Australia," Journal of Marketing Practice: Applied Marketing Science, Vol. 5 Iss: 6/7/8, 1999, pp.200-212. https://doi.org/10.1108/EUM0000000004574