DOI QR코드

DOI QR Code

An analysis of small-medium retailers' vulnerable factors in competition with SSM

SSM 사업조정을 위한 중소유통사업자의 경쟁취약요인 분석

  • Kim, Soon-Tae (Graduate School of Business Department of Management Information, Chungbuk National University) ;
  • Kim, Sang-Wook (Graduate School of Business Department of Management Information, Chungbuk National University)
  • 김순태 (충북대학교 경영대학원 경영정보학과) ;
  • 김상욱 (충북대학교 경영대학원 경영정보학과)
  • Received : 2011.01.07
  • Accepted : 2011.02.10
  • Published : 2011.02.28

Abstract

Small-to-medium retailers in local neighborhood have been managing to survive without outside influence. However rapid change in business environment including consumer needs for goods and the quality of life has brought turbulence into retail business. Petty retailers are facing a crisis as large-sized discount stores owned by big enterprises are entering into traditional markets. To protect small-to-medium retailers from such threats and revive the traditional commercial markets the government is taking on the policy of subsidizing small-to-medium businesses. However, recent emergence of SSM (an industrialized supermarket in forms of direct management and affiliation) in local commercial areas has brought about conflicts and frictions between large companies and local merchants. Under this background this study attempted to make an analysis of vulnerable factors of small-to-medium retailers coping with SSM and probe for the alternatives to SSM business restructuring.

Keywords

Traditional wet markets;Super Supermarket;SSM;Small-to-medium retailers;Large-sized discount stores;Business Coordination System

References

  1. 구자열, "경주지역 재래시장의 실태와 활성화 방안," 산업경제연구, pp.21-34, 2001.
  2. 기업형 SSM 입점이 중소유통업에 미치는 영향 조사 보고서, 중소기업중앙회, 2009.
  3. 김락상, "재래시장의 CRM시스템 구축을 위한 주요 요인 분석," 한국산학기술학회논문지, 제10권, 제9호, pp. 2436, 2009. https://doi.org/10.5762/KAIS.2009.10.9.2435
  4. 김정태, 오덕성, "재래시장의 현대화를 위한 재개발특성에 관한 연구," 충남대학교 지역개발 논총, 제8집, pp.327-342, 1996.
  5. 김정희, "점포 환경과 점포이미지 매개효과에 관한 연구," 소비문화 연구, 제5권, 제2호, pp. 85-105, 2002.
  6. 김준호, 지길홍, 고영구, "도심 재래시장에 대한 설문 조사 분석연구 : 대전시 도마․한민시장 사례," 충북개발연구, 제13권, 제2호, pp.35-53, 2001.
  7. 김중식, "재래시장 재개발 사업의 효과분석 및 활성화 방안," 산업경제연구, pp.341-355, 2003.
  8. 김타열, 장찬호, "대도시의 공간구조측면에서 재래시장의 기능에 관헌 여구: 대구시 사례연구," 대한국토․도시계획 학회지, 제32권, 제3호, pp.87-101, 1997.
  9. 노승혁, 윤성욱, 서근하, "재래시장 상인의 불황극복과 경영혁신을 위 한 성공요인에 관한 연구," 중소기업연구, 제28권, 제4호, pp. 19-44, 2006.
  10. 대한상공회의소, 소비활성화 방향과 유통기업의 역할, 2009.
  11. 박석희, "관광루트에 있는 재래시장의 관광자원화에 관한 연구: 서울-양평-홍천-인제루트를 중심으로," 관광학 연구, 제24권, pp.9-24, 1998.
  12. 박영근, 김판준, "창원시 재래시장의 실태분석," 마케팅과학연구, 제7집. pp.1-23, 2001.
  13. 설봉식, 유통학개론, 영진닷컴출판사, 2000.
  14. 송부용, 권성오, "창원지역 재래시장 활성화와 지원 방안," 마케팅 과학연구, 제7집, pp.25-53, 2001.
  15. 신석훈, 기업형 슈퍼마켓(SSM) 규제 입법논리의 문제점, 한국경제연구원 정책연구, 2009.
  16. 오동욱, 오완근, "재래시장의 서비스 품질과 소비자 만족과의 관계에 관한 연구," 중소기업연구, 제29권, 제1호, pp.117-134, 2007.
  17. 원종문, 대규모점포 확산에 따른 중소유통 대응방안 토론회 , 중소기업중앙회, 2009.
  18. 윤성욱, 서근하, "중소기업의 경영성과를 설명하는 구조모델에 대한 탐색적 연구," 한국마케팅 춘계학술논문발표대회 논문집, pp.101-119, 2006.
  19. 윤성욱, 황경미, "서비스 복구형태가 고객관계에 미치는 영향: 음식점을 대상으로 한 CIT 접근," 소비자학 연구, 제15권, 제1호, pp.135-158, 2004.
  20. 이익현, 배무언, "기업형 슈퍼마켓(SSM)의 확산과 지역 재래시장의 상생방안에 관한 연구," 경영논집, 제15집, 제2호, 통권25호, pp. 109-132, 2009.
  21. 지진호, 임화순, "재래시장의 문화관광 자원 활용방안," 여행학 연구, 제12권, pp.241-260, 2000.
  22. Petroshius, S. M. and Monroe, K. B., "Effect of Product-Line Pricing Characteristics on Product Evaluations," Journal of Consumer Research, Vol.13, Mar., pp.511-519, 1987. https://doi.org/10.1086/209084
  23. Poulson, Barry W., "Wall-Mart And Contestable Markets In Retailing," 39 Connecticut Law Review 1337, 2007