DOI QR코드

DOI QR Code

Students' satisfaction with their major and its influence on organizational commitment and behavior intentions to pursue career in the tourism-related fields among tourism-major college students

관광전공 대학생의 전공만족이 학과몰입과 행동의도에 미치는 영향

  • Kim, Tae-Goo (Dept. of Tourism Management, Kyung Hee University) ;
  • Jee, Bong-Gu (Dept. of Tourism Management, Kyung Hee University) ;
  • Lee, Gye-Hee (Dept. of Tourism Management, Kyung Hee University)
  • 김태구 (경희대학교 관광경영학과) ;
  • 지봉구 (경희대학교 관광경영학과) ;
  • 이계희 (경희대학교 관광경영학과)
  • Received : 2010.12.12
  • Accepted : 2011.02.10
  • Published : 2011.02.28

Abstract

This study examined how students' satisfaction with their major department influences their organizational commitment and intention to pursue a career in tourism-related fields among college students majoring in hospitality and tourism. The results indicated that their overall satisfaction with their department affected positively their organizational commitment but not the behavioral intention to pursue career in the tourism-related fields. Organizational commitment, on the other hands, exerted a positively significant influence behavioral intention to pursue tourism-related career. The results of this study underscored the needs for the educators to manage students' psychological attachment to the department they belong to and their major field of study. Continuous relationship-building efforts should be made for the students to pursue tourism-related career after graduation. Such efforts include efficient communication between faculty and students, extended supports from the school and alumni to the students, and last but not the least, sufficient supports from colleges.

Keywords

Student satisfaction;Organizational commitment;psychological satisfaction;price satisfaction

Acknowledgement

Supported by : 경희대학교

References

  1. 박희석, 지방대학의 위기 속에서 관광관련 학과는 위기인가! 기회인가!. "관광연구저널", 21(1), 209-226, 2007.
  2. 문화체육관광부, 관광동향에 관한 연차보고서, 2009.
  3. 광주지방노동청, 글로벌 경제위기와 광주/전남의 고용 창출 모형 : 청소년 일자리 창출을 중심으로. 노동부, 2009.
  4. 이형룡․허용덕, 호텔직원의 고용환경변화 인식이 직무 불안정성에 미치는 영향. "관광학연구", 27(4), 67-84, 2004.
  5. 류장수, 지방화시대의 교육경쟁력 강화 방향 및 과제. 경기개발연구원, 2006.
  6. 이현청, 대학변화와 교육업적 평가. "대학교육", 110, 93-101, 2001.
  7. 한신일, 강좌규모와 강의평가결과의 관계분석. "고등 교육연구", 13(1), 155-176, 2002.
  8. R. L., Oliver, Measurement and evaluation of satisfaction processes in retailing settings. Journal of Retailing, 58(3), 25-48. 1981
  9. P. Kotler, and S. J., Levy, Broadening the Concept of Marketing. Journal of Marketing, 33(1), 10-15. 1969. https://doi.org/10.2307/1248740
  10. 안광호․권익현․임병훈, "마케팅". 학현사, 2005.
  11. 신재익․정기한, 교육기관의 서비스품질, 학생만족, 구전 간의 관계에 관한 연구."학습자중심교과교육연구", 231-256, 2007.
  12. 권대봉․오영재․박행모․손준종․송선희, 대학생들의 교육만족도 결정요인에 관한 탐색적 논의."교육학연구", 40(3), 181-202, 2002.
  13. 박주성․김종호․신용섭, 대학교육 서비스품질 요인이 학생만족, 재입학의도 및 구전효과에 미치는 영향."한국마케팅저널", 4(4), 93-112, 2002.
  14. 이용기․장병집․김재붕․김용범, 학생 만족의 결정 요인에 대한 연구: C대학교를 중심으로."고객만족경영연구", 2(1), 8-10, 2000.
  15. 이용기․장병집․박영균, 대학 환경특성이 전반적 서비스 품질, 서비스가치와 학생만족에 미치는 영향. "한국마케팅저널", 4(1), 77-100, 2002.
  16. 최규환, 관광교육 서비스 평가, 만족, 행동의도에 관한 연구. "소비문화연구", 8(1), 135-152, 2005.
  17. 백순기, 현대무용참가와 자기능력지각, 무용몰입경험 및 전공만족의 관계. 동덕여대 대학원, 박사학위논문, 2004.
  18. 백정희, 대학 무용전공자의 신체자신감과 학습태도 및 전공만족의 관계. 한국체육대학교 대학원, 박사학위논문, 2007.
  19. 옹영신, 무용학습 지도의 만족도가 무용 전공 만족도에 미치는 영향."한국학교체육학회지", 12(1), 23-29, 2002.
  20. 박건희a, 대학 무용전공 학생의 교육서비스품질 지각 과 행동의도의 관계. 세종대학교 대학원, 박사학위논문, 2009.
  21. 이경철, 대학교육서비스 평가준거가 서비스품질, 학생 만족 및 행동의지에 미치는 영향에 관한 연구. 상명대학교 대학원, 박사학위논문. 2006.
  22. 김주연, 고등학생들의 학교생활만족도 척도개발 및 타당화 연구. 원광대 대학원, 박사학위논문, 2009.
  23. H. S., Lee, Y. K., Lee, D. K., Yoo, The Determinations of Perceived Service Quality and Its Relationship with Satisfaction. Journal of Service Marketing, 40(3), 217-231. 2000
  24. 이경철, 대학 교육 서비스 품질이 학생 만족, 대학 이미지 및 긍정적 행동의지에 미치는 인과모형 연구. "교육행정연구", 22(4), 287-309, 2004.
  25. 배수원, 교육서비스품질, 학생만족, 관계품질, 그리고, 행동의도의 구조적 관계에 대한 실증적 연구. 부경대학교 대학원, 박사학위논문, 2006.
  26. 유연숙, 교육서비스 품질이 학생만족과 진로탐색활동에 미치는 영향에 관한 연구. 이화여대 대학원, 석사학위논문, 2006.
  27. 박종희․박철희, 교육서비스에서 학생만족에 영향을 미치는 요인에 관한 연구: 조직시민행동을 중심으로. "소비문화연구", 7(3), 103-124, 2004.
  28. 이동수․권판근, 노인의 여가활동유형과 여가만족도, 여가몰입도 및 고독감간의 관계."한국체육학회지", 4(3), 227-238, 2003.
  29. 김홍식․안민주․김공, 노인전담체육지도자의 직무특성과 직무만족 및 조32직헌신도 관계에서의 임파워먼트매개효과. "한국체육학회지 : 인문․사회과학편", 48(1), 301-312, 2009.
  30. 한정란․김수현 , 농촌 남녀 노인의 사회인구학적 변인과 자아존중감이 생활만족도에 미치는 영향. "노인복지연구", 26(겨울), 91-118, 2004.
  31. 성영태, 기초자치단체장의 리더십 유형이 공무원의 조직몰입에 미치는 영향 : 임파워먼트 매개변수를 중심으로. 계명대 대학원, 박사학위논문, 2007.
  32. 김창규, 변혁적 리더십이 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향 -직무 및 개인특성의 조절효과를 중심으로-. 경희대 대학원, 박사학위논문, 2009.
  33. 박건희b, 무용전공 학생의 교육서비스품질 지각이 학생만족 및 관계마케팅에 미치는 영향. "한국체육학회지 : 인문․사회과학편", 48(6), 463-473, 2009.
  34. H. L., Angel, and J. L., Perry, Dual Commitment Labor Management Relationship Climates. Academy of Management Journal, 29(1), 18-33. 1986.
  35. 구정대․이방식, 변혁적 리더십과 거래적 리더십이 호텔종사자의 자긍심과 조직몰입에 미치는 영향."관광․레저연구", 17(2), 45-60, 2005.
  36. 신철우, "조직행동론". 삼영사, 2000.
  37. 문유석, 경찰관의 업무적 자아효능감이 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향."지방정부연구", 13(4), 83-102, 2010.
  38. 이상미․김흥국, 간호사의 경력지향성과 조직몰입에 관한 연구. "인적자원관리연구", 17(1), 151-171, 2010.
  39. 이상정, 외식업종사자의 직무적합이 이직의도에 미치는 영향 : 직무만족 및 조직몰입의 매개 변수를 중심으로. 경기대 관광전문대학원, 박사학위논문, 2007.
  40. 김연선, 셀프리더십이 팀웍과 자기효능감, 직무만족, 조직몰입 및 직무성과에 미치는 영향 : 특급호텔 Wine & Dining Restaurant를 중심으로. 세종대 대학원, 박사학위논문, 2009.
  41. 박혜정, 항공사 객실팀의 조직분위기, 팀승무원의 조직몰입, 조직시민행동이 서비스수행에 미치는 영향. 세종대 대학원, 박사학위논문, 2009.
  42. 김성민, 호텔종사원의 직무착근도와 역할스트레스원이 직무만족, 조직몰입 및 이직의도에 미치는 영향. 동국대 대학원, 박사학위논문, 2008.
  43. 김용필, 호텔기업의 리더십 유형이 종사원의 임파워먼트와 조직유효성에 미치는 영향에 관한 연구 : 특급호텔 객실 종사원 중심으로. 안양대 대학원, 박사학위논문, 2009.
  44. M. A., Fishbein, and I., Ajzen, Belief, Attitude, Internation and Behavior, An Introduction to Theory and Research. Addison-wesley Publishing reading, MA. 1985.
  45. 김영곤, 태권도 축제 방문객의 방문동기, 관광이미지와 만족도 및 행동의도의 관계. 경희대 체육대학원, 박사학위논문, 2009.
  46. A., Woodside, L., Frey, R., Daly, Linking Service Quality, Customer Satisfaction and Behavioral Intention. Journal of Health Care Marketing, 9(4), 5-17. 1989
  47. J. J., Cronin, and S. A., Taylor, Measuring service quality : A reexamination and extension. Journal of Marketing, 56(3), 55-68. 1992 https://doi.org/10.2307/1252296
  48. K. Chadwick, and J., Ward, Determinants of customer satisfaction with Education : Implications for College and University Administrators. College and University, 62(3), 236-246. 1987
  49. P. A., Dabholkar, C. D., Shepherd, & D. I., Thorpe, A comprehensive framework for service quality : An investigation of critical conceptual and measure issues through a longitudinal study. Journal of Retailing, 76(2), 139-173. 2000 https://doi.org/10.1016/S0022-4359(00)00029-4
  50. S. O., Olsen, Comparative evaluation and the relationship between quality, satisfaction and repurchase loyalty. Journal of Academy of Marketing Science, 30(3), 240-249. 2002 https://doi.org/10.1177/0092070302303005
  51. 김철한, 관계마케팅 실행요인이 고객애호도에 미치는 영향에 관한 연구 -소매업체를 대상으로-. 국민대 대학원, 박사학위논문, 2003.
  52. 노동연, 스포츠센터 서비스 공정성과 고객만족, 관계 마케팅, 구매행동의 인과관계. 단국대 대학원, 박사학위논문, 2006.
  53. H., Sujan, B. A., Weitz, & N., Kumar, Learning Orientation, Working Smart, and Effective Selling. Journal of Marketing, 58(7), 39-52. 1994. https://doi.org/10.2307/1252309
  54. C., Fornell, D. F., Lacker, Evaluating Structural Evaluations Model With Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. 1981. https://doi.org/10.2307/3151312
  55. 이수범․이성희․류미라, 호텔기업의 관계마케팅 활동이 관계 지속성에 미치는 영향에 관한 연구 : 서울 시내 특 1급 호텔을 대상으로."관광연구", 19(2), 287-302, 2004.