DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Curriculum of 4- year Nursing Schools

4년제 간호학과 교과과정 분석

  • Received : 2011.08.05
  • Accepted : 2011.11.13
  • Published : 2011.12.31

Abstract

Purpose: This study was performed to identify the present status of graduate nursing curriculum in Korea, so as to provide basic data for improving nursing education. Methods: In order to analyze the present nursing curriculum, data were collected from the home page of 81 nursing colleges in Korea. The subjects and credits of nursing curriculum were analyzed using descriptive statistics. Results: The total graduate credits were 137.6, credits of general education were 31.4 and nursing major courses were 96.5 credits. The credits of nursing major courses were as follows: 'basic science for nursing' was 22.0 credits, 'basic nursing' was 11.9 credits, 'subjects having same name with nursing license examination' were 66.9 credits and 'other nursing subjects' were 11.9 credits. These results showed that the credits of general education and nursing major courses were decreased while the subjects and credits related to the courses for nursing license examination have not changed compared with the past. Conclusion: Considering the change of social needs and nursing student character, it is necessary to improve the nursing curriculum. We suggest that further research to facilitate nursing curriculum development and adapting to social change should be undertaken.

Keywords

Nursing curriculum;Nursing education

References

  1. 고자경 (1987). 간호의 전문성 영향요인에 관한 연구. 연세대학교 대학원 박사학위 논문, 서울.
  2. 구민성 (2010). 의과대학 인문사회의학 교과목 통합교육과정 비교, 통합교육과정 연구, 4(1), 115-148.
  3. 김대현, 이은화 (2005). 대학교육과정의 구조적 특성에 관한 연구. 한국교육, 32(2), 217-246.
  4. 김수지 (1986). 2000년대의 간호교육. 대한간호, 24(5), 20-26.
  5. 김옥수 (1999). 우리나라와 미국의 간호교육과정 분석, 간호과학. 12(1), 33-42.
  6. 박남기 (2002). 미국대학 학사관리제도 분석. 고등교육연구, 13(12), 23-48.
  7. 박순경, 이양락, 이광우, 김평국, 이미숙, 정영근, 이희영, 김현진 (2004). 제 7차 교육과정의 쟁점분석 연구. 한국교육과정평가원.
  8. 박종선 (1999). 한국간호교육정책. 제도 및 교과과정의 변천, 경상대학교 교육대학원 석사학위 논문. 경남.
  9. 이윤주 (2000). 우리나라 근대간호의 도입과 정착. 간호학탐구, 9(2), 79-103.
  10. 송지호, 박상연, 최영희 (1994). 간호교육 일원화 추진을 위한 3년제 간호전문대학과 4년제 간호대학과의 간호교육과정 분석. 대한간호, 33(5), 76-93.
  11. 윤은숙 (2008). 노인간호학 개설현황 및 교과과정 조사연구. 한국간호교육학회지, 14(2), 188-194. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2008.14.2.188
  12. 정경옥 (1984). 간호대학과 간호전문대학의 교육과정 비교연구, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문. 서울.
  13. 정석종, 남계춘, 한신일, 김규환, 정유석 (2005). 학부제 운영 현항분석 및 개선방안 연구. 서울: 한국대학교육협의회.
  14. 정연강, 김윤회, 양광희, 한경자, 한상임 (1988). 간호교육 철학정립 및 교육과정 개발을 위한 기초 조사. 대한간호학회지, 18(2), 162-188.
  15. 정혜령 (2000). 해방 이후 대학 교양교육과정의 변화 경향에 관한 연구. 연세대 대학원 석사학위 논문. 서울.
  16. 최명애(1999). 간호학교육에서의 기초의과학 교과운영에 대한 연구. 대한간호학회지, 27(4), 975-987.
  17. 하영수 (1996). 이화여자대학교 간호과학대학 간호교육에 대한 역사적 고찰. 간호과학, 8(2), 1-11.
  18. 홍경자, 홍여신, 이은옥, 박정호,이소우, 서문자, 최명애, 이명선, 이인숙 (1998). 학부교과과정개편을 위한 연구. 서울대학교 간호대학 간호학논문집, 12(2) 258-279.
  19. 홍신영 (1973). 한국간호교육행정의 발전적 고찰. 간호학회지, 3(2), 1-14.
  20. 홍후조 (2004). 교육과정의 이해와 개발. 서울: 문음사.
  21. 교육과학기술부 (2007). 제7차 교육과정 개편.
  22. 의료법 시행규칙 (1973). 보건사회부령 제 426호. 1973, 법제처.
  23. 의료법 시행규칙 (1982). 보건사회부령 제 426호. 1982, 법제처.
  24. 한국간호평가원 (2006). 간호학과 인정평가 편람. 한국간호평가원.
  25. 한국간호평가원 (2007). 2006년도 학문분야 평가인정제 간호학 분야 종합보고서. 한국간호평가원.
  26. Ben-Zur, H., Yagil, D., & Spitzer, A. (1999). Evaluation of an innovative curriculum nursing education the next century, Journal of Advanced Nursing, 30(6), 1432-1440. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1999.01210.x
  27. Li, S., Kenward, K.(2006). Executive summary, A national survey on element of nursing education-Fall 2004. NCSBN research brief Vol. 24. Texas: National Council of State Board of Nursing.
  28. McEwen, M., & Brown, S. C. (2002). Conceptional frameworks in undergraduate nursing curricula: report of a national survey. Journal of Nursing education. 41(1), 5-13.
  29. 이보경, 장수철, 이재성 (2009). 대학교양교육에서 자연과학의 자리매김에 대한 소고. 한국교육과정학회, 27(2), 205-226.

Cited by

  1. A Study on Industry and Learner's Demand-Based Curriculum Development on Nursing Education : A Case of P University vol.4, pp.4, 2016, https://doi.org/10.15205/kschs.2016.12.31.769
  2. Influence of Humanities and Empathy on Ethical Values of Nursing Students vol.28, pp.6, 2016, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2016.28.6.1865
  3. Effect of The Spiritual Care Module Education Program for Nurses vol.22, pp.1, 2016, https://doi.org/10.5977/jkasne.2016.22.1.51
  4. Analysis of Theory-applied Research in the Journal of Korean Academy of Nursing Administration (2007~2016) vol.24, pp.2, 2018, https://doi.org/10.11111/jkana.2018.24.2.130