A Design of Serious Game Metadata Schema for Reliability and Compatibility

신뢰도와 호환성을 위한 기능성게임 메타데이터 스키마 설계

  • 윤선정 (동서대학교 디지털콘텐츠학부)
  • Received : 2010.04.12
  • Accepted : 2010.05.12
  • Published : 2010.06.20

Abstract

The Metadata are used for the reuse of core information, distribution and management, protection of copyright and prevention of overlapping investment. Serious game consists of multi-hierarchial multimedia data. And quality information is very important for selection according to the purpose of the game. In this paper, we designed the serious game metadata schema, including multi-media characteristic information and measurable quality information. This study will lay the groundwork for the development of metadata system which can provide serious game users with reliability through quality information, and with compatibility through multi-media characteristic information. Furthermore, we hope this study will be helpful to stable growth in serious game industry.

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단

References

  1. Chen Xin, "Influence from the Serious Game on Mobile Game Developers' Commercial Strategies", 2008 International Seminar on Business and Information Management, December 2008.
  2. 한국게임산업진흥원, 2008 게임백서, pp 763-773, 2009.
  3. Lorcan Dempsey and Rachel Heery, "A review of Metadata : a survey of current resource description formats", The UK Office for Library and Information Networking, 1997.
  4. 윤선정, 윤태수 "게임콘텐츠 메타데이터 모델개발",한국게임학회 논문지, 제9권 제 5호, pp 73-82, 2009.
  5. 윤선정, 윤태수, "교육용 게임을 위한 메타데이터 프로토타입 개발", 한국게임학회 논문지, 제8권 제1호, pp 3-14, 2008.
  6. 이상희, 전창의, 장지원, "Serious Game의 체험요소가 사회문제 교육에 미치는 효과", 게임산업저널 통권 16호, 99-104, 2007.
  7. 박형성, "Serious Games 활용을 위한 이해와 동향 ", 한국게임학회 논문지, 제8권 제2호, pp 107-118, 2008.
  8. Paul Miller, "Metadata for the Masses", Ariadne Issue 5. September, NASIG, Cannegie to internet2 Forging the Serials Future, 2000.
  9. Stusrt Weibel, John Kunze, Carl Lagoze and Misha Wolf, "Dublin Core Metadata for Resource Discovery", The Internet Society, http://www.ietf.org/rfc/rfc3413.txt, 2002.
  10. 문화관광부, "국민에게 다가가는 문화정보 구축체계", 創意韓國, pp 56, 2004.
  11. ISO/IEC 9126-1, Information Technology - Software Product Quality- PART 1: Quality Model, 2001.
  12. Azuma, M.,,"SQuaRE: The next Generation of ISO/IEC 9126 and 14598 International Standards Series on Software Product Quality," in Proceedings of the European Software Control and Metrics Conference (ESCOM), London.UK, pp 337-346, April 2001.
  13. 한국정보통신기술협회, 모바일게임 소프트웨어 품질 모델, ttas.ko-11.0078, 2007.
  14. 한국정보통신기술협회, 웹기반 소프트웨어 품질평가 지침, ttas.ko-11.0059, 2007.
  15. 한국정보통신기술협회, 게임유통을 위한 메타 데이터 구성요소, 2008.
  16. 한국정보통신기술협회, 멀티플랫폼 e-Learning 메타데이터의 구성요소 및 형식, 2005.
  17. 한국정보통신기술협회, 애니메이션 메타데이터의 구성요소 및 형식, 2006.
  18. 한국정보통신기술협회, 방송 영상자료 메타데이터의 구성요소 및 형식, 2006.