DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Social Support and Stress Coping Strategies on Teachers' Job Stress in Corporate-Sponsored Child Care Centers

사회적 지지, 스트레스 대처방식이 보육교사의 직무스트레스에 미치는 영향: 직장보육시설을 중심으로

  • Kwon, Yeon-Hee (Human Ecology Research Institute, Yonsei University)
  • 권연희 (연세대학교 생활과학연구소)
  • Received : 2010.04.30
  • Accepted : 2010.06.08
  • Published : 2010.06.30

Abstract

This study explored effects of social support and stress coping strategies on teachers' job stress in corporate-sponsored child care centers. Participants were 191 child care teachers from 19 corporate-sponsored child care centers. Data was analyzed using Pearson's productive correlation and hierarchical multiple regression tests. Important findings were as follows: First, the overload of task was the dominant factor in causing job stress. Secondly, social support correlated negatively with child care teachers' job stress. Thirdly, child care teachers' problem-focused coping strategy was also found to be related to their job stress. Finally, the effect of social support on child care teachers' job stress was partially mediated by their problem-focused coping strategy.

References

  1. 고정자. (2009). 교사들의 직장스트레스에 영향을 미치는 직무스트레스 원과 자아존중감의 매개효과. 한국가족관계학회지, 13(4), 247-269.
  2. 김경면. (2005). 공립 유치원 특수학급 교사의 직무스트레스와 직무스트레스 대처 방안에 대한 연구. 단국대학교 특수교육대학원 석사학위논문.
  3. 김윤주. (2005). 어린이집 교사의 직무스트레스와 대처 방안 연구. 경기대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 김은정. (2009). 어린이집 교사의 직무스트레스, 대처방식 및 효능감과 역할수행 간의 관계. 연세대학교 교육 대학원 석사학위논문.
  5. 김은화. (2004). 유치원 교사의 직무스트레스와 사회적지지 및 자아존중감 간의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 김지은, 안선희. (2007). 영아교사의 개인적 배경 및 근무여건과 사회적 지지가 소진에 미치는 영향. 아동학회지, 28(3), 149-162.
  7. 라자루스, 리차드 & 포크만, 수잔 (1984). 김정희 옮김 (1991). 스트레스와 평가 그리고 대처. 서울: 대광문화사
  8. 박영호, 김정인. (2000). 교사의 직무스트레스와 건강과의 관계에서 사회적 지지와 강인성의 역할. 교육이론과 실천, 10(1), 453-481.
  9. 보건복지가족부. (2009). 아이사랑플랜(2009-2012). 서울: 보건복지가족부.
  10. 서문희, 이미화, 조미진. (2006). 보육시설 종사자 직무 및 근무 환경 실태 분석. 서울: 여성가족부.
  11. 석은조, 신성철. (2008). 유아교사가 지각한 유아교육기관의 조직문화유형에 따른 직무스트레스와 스트레스 대처방안. 미래유아교육학회지, 15(1), 327-347.
  12. 송경섭. (2006). 직장보육시설 보육교사의 생활문화 연구. 중앙대학교 박사학위논문.
  13. 송경섭. (2008). 직장보육시설 보육교사의 근무실태 및 업무관련 문제 분석. 교육의 이론과 실천, 13(2), 107-127.
  14. 송미선. (2005). 보육교사의 인적 배경 및 보육시설의 특성에 따른 교사의 직무스트레스에 관한 연구. 교육과학연구, 36(1), 143-159.
  15. 신혜영. (2004). 어린이집 교사의 직무스트레스와 효능감이 교사 행동의 질에 미치는 영향. 연세대학교 박사학위논문.
  16. 안도희, 김지아. (2007). 대학생의 적응유연성에 따른 집단별 특성: 대처전략, 사회적지지, 유능감 및 학업 성적을 중심으로. 교육심리연구, 2(1), 47-67.
  17. 안효진, 안선희, 문혁준. (2007). 어린이집 교사의 귀인성향, 사회적 지지와 소진에 관한 연구. 아동학회지, 28(5), 221-232.
  18. 이경화, 정혜영. (2009). 학교조직풍토와 교사의 직무스트레스의 관계. 수산해양교육연구, 21(1), 121-133.
  19. 이무영, 박상희, 문수경. (2008). 보육교사의 심리적 복지감에 영향을 미치는 관련변인에 관한 연구. 유아교육학논집, 12(2), 277-294.
  20. 이은희, 이주희. (2001). 교사의 직무스트레스와 심리적 적응과의 관계: 문제중심적 대처 방식, 정서중심적 대처 방식의 조절 효과. 한국심리학회지: 건강, 6(1), 145-175.
  21. 임진형. (2000). 유치원 초임교사의 사회적 지지, 자기효능감과 직무스트레스 간의 관계. 이화여자대학교 석사학위논문.
  22. 조성연. (2005). 보육교사의 직무만족과 소진. 한국생활과학회지, 12(1), 69-79.
  23. 조성연, 구현아. (2005). 보육교사의 직무스트레스와 자기효능감. 아동학회지, 26(4), 55-70.
  24. 조성자, 문수백, 민하영. (2008). 유아교육기관 교사의 지각된 자아효능감과 사회적 지지가 조직 몰입에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 26(2), 25-32.
  25. 허수연, 이정은, 이종은, 홍혜영, 유호선, 최은희, 염병수. (2006). 사고노출을 경험한 철도기관사의 직무만족에 관한 연구: PTSD와 사회적 지지 영향을 중심으로. 한국사회복지조사연구, 15, 99-120.
  26. 홍은경, 백영숙, 김성숙. (2007). 직장보육시설 보육교사의 직무스트레스에 관한 연구. 유아교육학논집, 11(4), 55-76.
  27. Armstrong, M. I., Birnie-Lefcovitch, S., & Ungar, M. (2005). Pathways between social support, family wellbeing, quality of parenting, and child resilience: What we know. Journal of Child and Family Studies, 14(2), 269-281. https://doi.org/10.1007/s10826-005-5054-4
  28. Baron, R. M. & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  29. Baruch-Feldman, C., Brondolo, E., Ben-Dayan, D., & Schwartz, J. (2002). Sources of social support and burnout, job satisfaction, and productivity. Journal of Occupational Health Psychology, 7(1), 84-93. https://doi.org/10.1037/1076-8998.7.1.84
  30. Carver, C. S., Scheier, M. F., & Weintraub, J. K. (1989). Assessing coping strategies: A theoretically based approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56(2), 267-283. https://doi.org/10.1037/0022-3514.56.2.267
  31. Cohen, S., & Hoberman, H. M. (1983). Positive events and social supports as buffers of life change stress. Journal of Applied Social Psychology, 13(2), 99-125. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1983.tb02325.x
  32. Cohen, S., & Wills, T. A. (1985). Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychological Bulletin, 98(2), 310-357. https://doi.org/10.1037/0033-2909.98.2.310
  33. D'Arienzo, R. V. (1981). Stress in teaching: A comparison of perceived occupational stress factors between special education and regular classroom teacher. Unpublished doctoral dissertation, Auburn University, Auburn, Alabama, the United States.
  34. Devonport, T. J., & Lane, A. M. (2006). Relationships between self-efficacy, coping and student retention. Social Behavior and Personality, 34(2), 127-138. https://doi.org/10.2224/sbp.2006.34.2.127
  35. Faber, B. A. (1991). Crisis in education: Stress and burnout in the American teacher. San Francisco: Jossey-Bass.
  36. Hendrix, W. H., Summers, T. P., Leap, T. L., & Steel, R. P. (1995). Antecedents and organizational effectiveness outcomes of employee stress and health. In R. Crandal & P. L. Perrewe(Eds.), Occupational Stress: A Handbook(pp. 73-92). Washington, DC: Taylor & Francis.
  37. Kyriacou, C. (2001). Teacher stress: Directions for future research. Educational Review, 53(1), 27-35. https://doi.org/10.1080/00131910120033628
  38. Lapierre, L. M., & Allen, T. D. (2006). Work-supportive family, family-supportive supervision, use of organizational benefits, and problem-focused coping: Implications for work-family conflict and employee well-being. Journal of Occupational Health Psychology, 11(2), 169-181. https://doi.org/10.1037/1076-8998.11.2.169
  39. Lazarus, R. S. (2000). Toward better research on stress and coping. American Psychologist, 55(6), 665-673. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.6.665
  40. Terry, D. J., Nielsen, M., Perchard, L. (1993). Effects of work stress on psychological well-being and job satisfaction: The stress-buffering role of social support. Australian Journal of Psychology, 45(3), 168-175. https://doi.org/10.1080/00049539308259135
  41. Yang, X., Ge, C., Hu, B., Chi, T., & Wang, L. (2009). Relationship between quality of life and occupational stress among teachers. Public Health, 123(11), 750-755. https://doi.org/10.1016/j.puhe.2009.09.018