The Effects of Science Activities using Nonfiction Literature on Preschool Children's Scientific Process Skills, Attitudes and Concepts

논픽션도서를 활용한 과학 활동이 유아의 과학적 탐구능력과 태도 및 개념에 미치는 영향

  • Jang, Yeon-Hee (Department of Child & Family Studies, Kyungpook National University) ;
  • Chung, Chung-Hee (Department of Child & Family Studies, Kyungpook National University)
  • 장연희 (경북대학교 아동가족학과, 대구초등학교병설유치원) ;
  • 정정희 (경북대학교 아동가족학과)
  • Received : 2010.06.30
  • Accepted : 2010.09.10
  • Published : 2010.10.31

Abstract

The purpose of this study is to examine how science activities using nonfiction literature affectspreschool children's scientific process skills, attitudes and concepts. For the purposes of this study, two classes, consisting of four and five-year-old children in a kindergarten located in D city were selected. One class was designated as the experimental group and the other as the control group. The experimental group performed science activities using nonfiction literature, while the control group did not. Thisexperimental study was conducted over the course of 8 weeks. Analysis of data was performed by ANCOVA. The results of the posttest indicated that the experimental group which performed science activities using nonfiction literature showed an improvement in their process skills, scientific attitudes and scientific concepts compared with the control group.

References

  1. 교육과학기술부(2008). 2007년 개정 유치원 교육과정. 대한교과서주식회사.
  2. 강주희(2005). 동화를 통한 과학 활동이 유아의 과학적 태도 및 탐구능력에 미치는 영향. 대구대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  3. 구이주(2004). 초등학교 과학수업에서 순환학습 전략의 효과. 전주교육대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  4. 김경미(2008). 동화를 활용한 과학 활동과 이야기 나누기 활동이 유아의 과학적 태도와 탐구능력에 미치는 영향. 울산대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  5. 김은주(2004). 그림책을 활용한 통합적 과학활동이 유아의 문제해결력과 과학적 태도에 미치는 영향. 충남대학교 교육대학원, 석사학위 청구논문.
  6. 김정주(2007). 문학을 통한 통합적 접근법에 의한 과학활동이 유아의 과학적 개념 및 태도에 미치는 영향. 한국영유아보육학, 50, 229-252.
  7. 김현희.박상희(1999). 유아문학교육. 서울 : 학지사.
  8. 서정숙(2000). 그림책의 교육적 활용 양상과 문제점. 어린이 문학 교육, 창간호, 99-113.
  9. 석용원(1986). 아동문학원론. 서울 : 동아학연사.
  10. 신은수.안경숙.김은정.안부금(2006). 생활과 환경중심의 영유아 과학교육. 서울 : 양서원.
  11. 안효정(2001). 유아를 위한 정보그림책의 현황 분석. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  12. 어린이 도서연구회(편)(2000). 2001년 학년별 어린이 권장도서 목록. 서울 : (사)어린이도서연구회.
  13. 유경숙(1999). 구성주의에 기초한 밀가루점토활동 구성방식에 따른 유아의 과학적 개념, 과정기술 및 태도의 차이 분석. 중앙대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  14. 이경민(2000). 상호작용적 교수법에 의한 과학교육이 유아의 과학적 개념.탐구능력.태도에 미치는 효과. 중앙대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  15. 이경우.장영희.이차숙.노영희.현은자(1997). 유아에게 적절한 그림책. 서울 : 양서원.
  16. 이경우.조부경.김정준(1999). 구성주의 이론에 기초한 유아과학교육. 서울 : 양서원.
  17. 이상금.장영희(1995). 유아문학론. 서울 : 교문사.
  18. 이성실(2000). 지식책 어떻게 볼까. 동화읽는 어른, 97, 30-36.
  19. 이정화.배소정(2003). 문학을 통한 과학활동이 유아의 과학적 탐구능력 및 태도 향상에 미치는 효과. 미래유아교육학회지, 10, 61-83.
  20. 장혜순.정은정.윤신숙(2005). 물리적 지식활동(PKA)을 통한 유아과학교육. 서울 : 양서원.
  21. 정정애(1996). 초등학교 저학년 과학 탐구 능력 측정을 위한 평가도구 개발. 한국교원대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  22. 정정희.박윤배(2004). 순환학습 모형을 활용한 과학 교수법이 유아들의 창의성과 과학적 문제 해결력에 미치는 효과. 아동학회지, 25, 3.
  23. 정휴정(2009). 논픽션(nonfiction) 과학 도서를 활용한 영어 학습이 취학 전 아동의 어휘력과 흥미도에 미치는 영향. 중앙대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  24. 조부경.고영미(2004). 유치원 교사의 과학 교수 불안에 영향을 주는 교사 내.외적 요인. 한국과학교육학회지, 24(2), 267-276.
  25. 채희준(2003). 유아의 공기 개념 발달에 관한 연구 -Piaget의 구성주의 이론을 기초로. 동덕여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  26. 현은자(2002). 논픽션 아동도서에서의 작가의 관점. 아동학회지, 23(4), 105-118.
  27. Action, W. H., Johnson, P. J., & Goldsmith, T. E. (1994). Structural knowledge assessment : Comparison of referent structures. Journal of Educational Psychology, 86, 303-311.
  28. Anderson, L W. (1981). Assessing affective characteristics in the school. Boston, MA; Allyn and Bacon.
  29. Barrow, L. W., & Salesi, R. A. (1982). intergrating science activities through literature web. School Science & Mathematics, 132(1), 65-70.
  30. Bortnem, G. M. (2005). The effects of using nonfiction interactive read-alouds on expressive and receptive vocabulary of preschool children. Ed.D., dissertation, South Dakota Univ.
  31. Burke, E. (1990). Literature for the young child(2nd ed.). Boston, MA ; Allyn and Bacon.
  32. Butzow, C. M., & Butzow, J. W. (1989). Science through Children's literature-Teacher Ideas Press, A Division of Libraries Unlimited, Inc. Englewood, Co.
  33. Campbell, P. F., & Bamberger, H. J. (1990). Implementing The Standards : The Vision of Problem Solving in the Standards. Arithmetic Teacher.
  34. Caswell, L., & Duke, N. (1998). Non-narrative as a catalyst for literacy development. Language Arts, 75. 108-117.
  35. Carr, J. (1982). In Beyond Fact : Nontiction for Children and Young People. Chicago : American Library Association.
  36. Chaille & Britain (2003). The young as scientist; A constuctivist approach to early childhood science education. N.Y. : Longman
  37. Cullinan, B., & Galda, L. (1994). Literature and the Child(3rd ed.) Fort Worth, TX : Harcourt Brace College Publishers.
  38. Gauld, C. (1982). The Science Attitede and Science Education : A Critical Reappraisal, Science Education, 66(1), 109-121. https://doi.org/10.1002/sce.3730660113
  39. Graesser, A., Golding, J., & Long, D. (1991). Narrative Representation and Comprehension. In R. Barr, M. Kamii, P. Mosenthal, & P. Pearson (Eds.), Handbook of Reading Research (Vol. II, pp. 171-205). New York : Longman.
  40. Guilford, J. P., & Fruchter, B. (1981). Fundamental Statistics in psychology and education. New York : Mcgraw-HiII.
  41. Hammond, J. R. (2004). The effect of using a read-aloud nonfiction picture book to strengthen fifthgrade students' comprehension of science content. Ed.D., dissertation, Central Florida Univ.
  42. Harvey, B. S. (1993). Children 's use of fiction and nonfiction literature in a kindergarten classroom. Ph.D., The Ohio State Univ.
  43. Karplus, R. (1974). Science curriculum improvement study. SClS Teacher's Handbook. Berkeley : Univ. of Califonia.
  44. Lomask, M., Baron, J. B., Greig, J., & Harrison, C. (1992, March). Conn Map : Connecticut's use of concept mapping to assess the structure of students' knowledge of science. Paper presented at the annual meeting of the Nationol Association of Research in Science Teaching, Cambridge. MA.
  45. Martin. D. J. (1997). Elementary science methods : A constructivist approach. Albany, NY : Delmar.
  46. McCabe, A. E., & Peterson, C. (1988). A comparison of adults' versus children's spontaneous use of because and so. Journol of Genetic Psychology, 149, 257-268. https://doi.org/10.1080/00221325.1988.10532157
  47. National Research Council (1996), National science education Standards. Washington, DC : National Academy Press.
  48. Pappas, C. (1993). Is Narrative "Primary?" Some Insights from Kindergarteners' Pretend Reading of Stories and Information Books. Journal of Reading Behavior, 25(1),97-129.
  49. Piaget, J. (1972). Science of education and the psychology of the child. New York : Viking.
  50. Sanchez. E. M. (2005). Scientific discourse in early childhood : Reading aloud and responding to nonfiction in a kindergarten community of learners. Ph.D., The Ohio State Univ.
  51. Smith, L. H., Ryan, J. M., & Kuhs, T. M. (1993). Assessment of Student Learning in Science. Columbia, SC : The South Carolina Center for Excellence in the Assessment of Student Learning, College of Education, Univtrsity of South Carolina. ERIC Document ED 358-160.