DOI QR코드

DOI QR Code

An Empirical Study on Visitor's Sastisfaction and Revisiting Intention of EXPO Using Path Analysis: Focused on Cheonan Well-being Food Expo

경로모형을 통한 엑스포 방문객 만족도 및 재방문 의사에 관한 실증연구: 2009 천안웰빙식품 엑스포를 중심으로

  • Yang, Jong-Gon (Dept. of Management, College of Economics and Commerce, Dankook University) ;
  • Kim, Jin-Gyu (Dankook University a graduate school master's course)
  • 양종곤 (단국대학교 경상대학 경영학부) ;
  • 김진규 (단국대학교 일반대학원)
  • Received : 2009.12.24
  • Accepted : 2010.05.13
  • Published : 2010.05.31

Abstract

This study evaluates empirically visitor's satisfaction of Cheonan Well-being Exposition based on visitor's satisfaction instrument of the Ministry of Culture and Tourism. Using 900 questionnaire respondence of on-site visitors, confirmatory factor analysis and path analysis were conducted for results of the study. The results show that event's programs, event's composition, event's environment, convenient facilities' operations and product's quality are all significant factors for visitor's satisfaction. Visitor's satisfaction is also significant factor for visitor's loyalty. We hope that the results of this study would utilize for measurement instruments of visitor's satisfaction and loyalty.

References

  1. 문화연대, 2005 상반기 문화관광축제, 2005
  2. 부소영, "축제의 지역이미지에 대한 영향관련 내용분석", 관광학연구, 제 27권 제 2호, pp. 113-132, 2003.
  3. 차동욱, "지역축제만족도에 의한 방문자의 재방문 및 구전홍보 결정요인에 관한 연구: 전주국제 영화제를 중심으로", 관광/레저연구, 제 16권 제 1호, pp. 55-69, 2004.
  4. 한국농촌경제연구원, 울진세계친환경엑스포 중간보고서, 2009.
  5. 한국문화관광연구원, 한국 지역축제 조사평가 및 개선방안 연구 총괄보고서, 2006.
  6. Carlsen, Getz, and Soutar, "Event Evaluation Research", Event Management, Vol. 6, pp. 247-257, 2001.
  7. Getz, D., Special Event and Tourism, New York: BNR, 1991
  8. Getz, D., Event Management & Event Tourism, Cognizant Communication Corporation, 1997
  9. Kaplan, R. S. and Norton D. P, Strategy Maps: Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes, Boston, MA: Harvard Business School Publishing Co, 2004.
  10. Parasuraman, A., Zeithmal, V.A., and Berry, L.L, "SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality", Journal of Retailing, Vol. 64, pp. 12-40, 1988.
  11. 문화관광부, 2005 문화관광축제 종합평가보고서, 2006.
  12. 문화연대, 2002 하반기 축제평가 보고서, 2002.
  13. 고승익, 윤동구, 정승운, 박은아, "축제방문동기 세분화에 따른 지각된 성과와 만족분석: 98제주 세계 섬문화 축제를 사례로", 관광학연구, 제 23권 2호, pp. 246-266, 2000.
  14. 김규영, 임상택, "컨벤션센터의 지각된 환경단서, 이미지, 만족,애호도, 재참가의도의 관계", 컨벤션연구, 제 6권, 2호, pp.83-87. 2006.
  15. 김병철, 강원도 지역축제의 활성화 방안연구, 강원개발 연구원, 1998.
  16. 김철원, 이석호, 문화관광축제 육성방안, 한국관광연구원, 2001.
  17. 배만규, "지역축제 개최결과의 표준속성 개발", 관광연구, 제 17권 1호, pp. 175-194, 2002
  18. 이곤수, 제갈돈, 송건섭, "지방정부의 지역축제 차별화 전략 :축제유형별 변수간 상호성을 중심으로", 한국지역개발학회, 제18권 제2호 제46집, pp. 95-123, 2006.
  19. 이용기, 이덕우, 이충기, "지각된 환경단서가 방문객 만족과 충성도에 미치는 영향, 수안보온천축제의 경우, 관광학연구, 제 27권, 제 1호, pp.85-104.2003.
  20. 이재광(엮음), 함평나비축제의 성공요인연구, 페이퍼로드, 2009.
  21. 이준혁, "축제방문객의 이미지 분석: 2000 경주 세계 문화엑스포를 중심으로", 관광연구, 제 16권 제 1호, pp. 201-215, 2001.
  22. 이학식, 임지훈, 구조방정식 모형분석과 AMOS 7.0, 법문사, 2008.
  23. 이훈, "문화관광축제 평가방법 연구", 2002 문화관광축제 평가 및 활성화 방안 토론회 자료집, 2002.
  24. 문화관광부, 문화관광축제 평가모형 개발, 2003.