DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Self-efficacy and Commitment on Functional Satisfaction and Repurchase Intention of Mountaineering Apparels

등산객의 자기효능감과 몰입이 등산복의 기능성 만족도 및 재구매의도에 미치는 영향

  • Hong, Byung-Sook (Dept. of Clothing & Textiles, Chung-Ang University) ;
  • Kim, Chan-Ho (Dept. of Clothing & Textiles, Chung-Ang University) ;
  • Lee, Eun-Jin (Dept. of Clothing & Textiles, Chung-Ang University)
  • Received : 2010.07.08
  • Accepted : 2010.08.17
  • Published : 2010.10.30

Abstract

This study analyzed how the self-efficacy and commitment on functional satisfaction and repurchase intentionof mountaineering apparels. The survey was conducted over the climbers with 298 subjects. The statistical analysis methods were frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, and regression analysis. The results showed that the self-efficacy of climbers were classified into self-regulated efficacy, self-confidence, and task difficulty preference, and the commitment of climbers were classified into behavioral commitment and cognitive commitment. The self-regulated efficacy and self-confidence influenced the behavioral commitment and the self-regulated efficacy influenced the cognitive commitment. The behavioral commitment and cognitive commitment influenced the functional satisfaction and repurchase intention of mountaineering apparels. The functional satisfaction influenced the repurchase intention of mountaineering apparels.

Keywords

self-efficacy;commitment;mountaineering apparels;functional satisfaction;repurchase intention

References

  1. 곽호근. (2007). 생활체육 참여자의 여가만족과 자기효능감 및 사회 적응의 관계. 인하대학교 대학원 박사학위논문.
  2. 구태희, 구양숙. (2010). 온라인 구매후기 작성동기가 패션제품 재구매의도 및 추천의도에 미치는 영향. 한국의류산업학회지, 12(2), 188-193. https://doi.org/10.5805/KSCI.2010.12.2.188
  3. 김미량, 송강영. (2009). 중년기 남성의 운동변화단계에 따른 신체적 자기효능감과 우울 및 스트레스 수준 변화. 한국콘텐츠학회논문지, 9(9), 393-402. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.9.393
  4. 김아영, 차정은. (1996). 자기효능감 측정. 산업 및 조직심리학회 동계학술발표대회 논문집, pp. 51-64.
  5. 김아영, 박인영. (2001). 학업적 자기효능감 척도 개발 및 타당화 연구. 한국교육학회, 39(1), 95-123.
  6. 김연이, 나영주. (2008). 실버 소비자의 연령대에 따른 등산복 구매 및 만족도. 감성과학, 11(2), 181-191.
  7. 김용만, 김운숙, 정정희. (2008). 스포츠웨어 브랜드속성이 브랜드가치, 브랜드만족도 및 브랜드충성도에 미치는 영향. 한국체육학회지, 47(6), 435-444.
  8. 김유진. (2009). 대학생들의 라이프스타일에 따른 스포츠웨어 브랜드 특성, 만족도 및 재 구매의사. 숙명여자대학교 교육대학원 석사 학위논문.
  9. 김흥구. (2010). 초등학생의 수영참가와 신체적 자기효능감 및 몰입의 관계. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 김진국, 지용관, 강현민. (2008). 스포츠 관여도에 따른 등산복 소비자의 구매행동 분석 연구. 한국사회체육학회지, 34(1), 163-176.
  11. 김찬호. (2005). 등산객의 기능성 소재 등산복 구매행동. 중앙대학교 예술대학원 석사학위논문.
  12. 남인수, 임승현, 이기백, 김성곤, 김기한. (2009). 테니스 동호인의 성취목표성향이 신체적 자기효능감, 운동몰입에 미치는 영향. 한국사회체육학회지, 37(2), 1585-1595.
  13. 등산객 실태 분석, 한 달에 한 번 이상 등산 1,560만 명. (2009,04.). 조선닷컴 월간산. 자료검색일 2010, 6. 2, 자료출처 http://san.chosun.com
  14. 박기록. (2000). 스포츠웨어 구매행동의 영향 요인. 중앙대학교 예술 대학원 석사학위논문.
  15. 박동주. (2007). 마라토너의 스포츠몰입에 따른 스포츠용품 구매행동 차이에 관한 연구. 동국대학교 경영대학원 석사학위논문.
  16. 박은주, 강은미. (2005). 서비스 품질과 소핑가치가 소비자 만족 및 재구매의도에 미치는 영향. 대한가정학회지, 29(5), 115-124.
  17. 섬유산업의 미래를 본다. (2009, 09, 02). EBN 산업뉴스. 자료검색일 2010, 6. 5, 자료출처 http://anysteel.ebn.co.kr
  18. 손승범, 홍석표. (2006). 동계 익스트림 스포츠 참가자의 인지된 기 량 및 몰입경험과 소비자 구매성향의 관계. 한국체육학회지, 45(6), 399-408.
  19. 손승범, 홍석표. (2008). 스포츠 동호인의 인지된 기량 및 몰입경험과 구매후행동의 관계. 한국체육학회지, 47(3), 217-226.
  20. 스포츠.레저 웨어 기업체.소비자 조사분석. (2006). 인하대학교 스포츠.레저섬유연구. 자료검색일 2010, 6. 2, 자료출처 http://www.inha.ac.kr/research/institutio/u45.asp
  21. 유행주, 서정모, 한학진. (2008). 수도권 등산객의 여가활동 참여에 따른 최종 가치 분석. 호텔관광학회지, 28(1), 105-117.
  22. 이경순. (2006). 스포츠웨어 브랜드 특성이 청소년의 구매만족도 및 재 구매의도에 미치는 영향. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  23. 이수철, 김영재. (2008). 수상 레저스포츠 재미요인이 운동몰입에 미치는 영향. 한국여가레크리에이션학회지, 32(4), 83-92.
  24. 이아람, 정정림, 김희은. (2009). 기능성 등산복의 착용실태 조사. 한국의류학회지, 33(2), 1935-1940. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2009.33.12.1935
  25. 이윤미. (2004). 중년여성의 운동행동변화단계에 따른 변화과정, 의사 결정균형 및 자기효능감. 대한간호학회지, 34(2), 362-371.
  26. 이은혜. (2010). 20-30대 여성을 위한 타운웨어 겸용 등산복 개발. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  27. 이준희, 김상대. (2000). 가계소득에 따른 대학생의 레저 스포츠용품 구매요인. 한국체육학회지, 39(3), 798-811.
  28. 이지나. (2006). 등산복 소비자의 구매행동 특성에 관한 연구. 경성 대학교 대학원 석사학위논문.
  29. 정대용, 김인건, 김희숙. (2008). 규칙적인 운동과 셀프 리더십이 자기 효능감 및 개인성과에 미치는 영향에 관한 탐색적 연구. 한국인사관리학회 학술대회 논문집, pp.1-17.
  30. 정영주, 박재경, 유경원. (2005). 댄스스포츠를 이용한 운동프로그램 이 여성노인의 자기효능감, 생활만족도, 골대사에 미치는 영향. 한국여성체육학회지, 19(5), 1-21.
  31. 정용각. (1997). 여가운동참가자의 스포츠 참여동기, 각성추구, 정서의 요인이 스포츠몰입행동에 미치는 영향. 부산대학교 대학원 박사 학위논문.
  32. 정용민. (2001). 생활체육 참여동기, 스포츠몰입, 여가만족간의 인과 관계. 한국체육학회지, 40(1), 749-760.
  33. 정인희. (2009). 웰빙 라이프스타일과 기능성 섬유에 대한 지식이 고 기능성 스포츠레저웨어의 중요도 지각에 미치는 영향. 한국의류학회지, 33(9), 1495-1505. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2009.33.9.1495
  34. 정재은, 홍석범, 김지수. (2008). 생활체육 축구 참여자의 동기유형과 신체적 자기효능감. 한국사회체육학회지, 33(2), 1257-1272.
  35. 조용찬, 이승철. (2006). 프로축구 서포터즈의 관여도와 팀몰입이 재 관람의도 및 라이센싱제품 구매의도에 미치는 영향. 한국스포츠산업.경영학회지, 11(4), 249-260.
  36. 차현정. (2004). 등산복 디자인 선호경향. 경희대학교 대학원 석사학위논문.
  37. 최미선. (2008). 소비자행동 특성에 따른 등산용품 구매결정 요인에 관한 연구. 국민대학교 스포츠산업대학원 석사학위논문.
  38. 한광걸, 김기한. (2008). 등산 참여경험과 여가정체성 및 심리적 웰빙의 관계. 한국사회체육학회지, 34(2), 1515-1527.
  39. 한동철. (2002). 등산의 세계. 서울: 조선일보사.
  40. 홍병숙, 박성희. (2002). 스포츠 관심도에 따른 스포츠 웨어 선호 및 구매요인. 생활과학논집, 16, 49-63.
  41. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  42. Bandura, A. (1986). Sociology foundation of thought and action, a social cognitive theory. N.J.: Prentice-Hall.
  43. Boulding, A. K., Ajav, S. P., & Zeithaml, V. A. (1993). A dynamic process model of service quality: From expectations to behavioral intentions. Journal of Marketing Research, 30(1), 7-27. https://doi.org/10.2307/3172510
  44. Csikszentmihalyi, M. (1975). Beyond boredom and anxiety. San Francisco: Jossey-Bass.
  45. Frazier, G. L. (1983). Inter-organizational exchange behavior in marketing channels: A behavioral perspectives. Journal of Marketing, 47(4), 68-78. https://doi.org/10.2307/1251400
  46. Howard, J., & Sheth, J. N. (1969). The theory of buyer behavior. New York: John Wiley & Sons.
  47. Jones, M. A., Mothersbaugh, D. L., & Beatty, S. E. (2003). The effects of locational convenience on customer repurchase intentions across service types. Journal of Services Marketing, 17(7), 701-712. https://doi.org/10.1108/08876040310501250
  48. Oliver, T. L. (1997). Satisfaction: A behavioral perspective on the consumer. Boston: Irwin MaGraw-Hill.
  49. Ryckman, R. M., Thomyon, B., & Contrell, P. (1982). Development and vaildation of a physical self-efficacy scale. Journal of Personality and Social Psychology, 42(5), 891-900. https://doi.org/10.1037/0022-3514.42.5.891
  50. Scanlan, T. K., Carpenter, P., Schmidt, G. W., & Simons, J. P. (1993). The spot commitment model: Measurement development for the youth-sport domain. Journal of Sport & exercise Psychology, 15(1), 16-38.
  51. Scanlan, T. K., & Simons, J. P. (1992). The construct of sport enjoyment. In G. C. Roberts (Ed.). Motivation in sport and exercise (pp. 199-215). Champaign, IL: Human Kinetics.
  52. Sonstroem, R. J. (1982). Exercise and self-esteem: Recommendation for expository research. Quest, 33, 124-139.

Cited by

  1. The Effect of Game Contents on User's Intention of Use in Mobile Social Network Games vol.15, pp.1, 2015, https://doi.org/10.7583/JKGS.2015.15.1.17
  2. A Study for Influence VMD Components on Commitment and Post-purchase Satisfaction within SPA Stores vol.13, pp.6, 2012, https://doi.org/10.5762/KAIS.2012.13.6.2540
  3. Analysis of Outdoor Wear Consumer Characteristics and Leading Outdoor Wear Brands Using SNS Social Big Data vol.18, pp.1, 2016, https://doi.org/10.5805/SFTI.2016.18.1.48
  4. The Study of Dependence on Sportswear and the Effects of Wearing Sportswear vol.39, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2015.39.1.77
  5. The effects of consumers' sense of community regarding outdoor brand on behavioral commitment, purchasing satisfaction, and repurchasing intention vol.23, pp.5, 2015, https://doi.org/10.7741/rjcc.2015.23.5.906
  6. The Satisfaction and Behavioral Intention of Functional Cycling Wear Consumers vol.67, pp.7, 2017, https://doi.org/10.7233/jksc.2017.67.7.118