DOI QR코드

DOI QR Code

Taxonomy of Knowledge Community and Its Effectiveness

지식 커뮤니티 유형별 분류방법론

  • Received : 2010.11.09
  • Accepted : 2010.11.22
  • Published : 2010.12.30

Abstract

Although This study was designed to evaluate internet communities based on knowledge creation and learning. To do so, we created and tested our research model, by using selected 20 different knowledge communities. Using the K-Means Clustering techniques, we found different characteristics and evaluated these characteristics by the criterion. The results of discriminant analysis suggested 4 different models such as 'Search Engine,' 'Open Communities,' 'Specialty Communities,' and 'Activity Communities.' The results of this study indicated that it can cover some reasons for development process of knowledge communities and that it can also create a strategic framework for practical use of knowledge communities.

Keywords

internet community;knowledge;clustering;taxonomy

References

  1. 김정욱, 고준, "인터넷 쇼핑몰에서 서비스 품질요인이 고객이용만족에 미치는 영향: 인지된 커뮤니티 유형의 조절효과," 한국경영과학회지, 30권, 2호, 2005, pp.169-184
  2. 김종애, "온라인 지식 커뮤니티에서의 지식기여 의도의 동기요인," 한국문헌정보학회지, 43권 3호, 2009, pp.297-312 https://doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.3.297
  3. 문영주, 이종호, "온라인 커뮤니티 몰입에 미치는 영향 연구: 만족과 커뮤니티 신뢰를 매개로," 정보시스템연구, 16권, 1호, 2007, pp.23-45
  4. 문영주, 이종호, 주상호, "가상 커뮤니티 유형별 커뮤니티 충성도에 미치는 영향 연구," 전자상거래학회지, 6권, 2호, 2005, pp.21-40
  5. 박경수, 임용환, "가상커뮤니티에서 지식공유 행동에 영향을 미치는 요인 분석," 한국산업정보학회논문지, 13권, 3호, 2008, pp.38-53
  6. 석영희, 집단지성(Collective Intelligence)을 통한 정보 생산의 사회적 의미, 영남대학교 사회학과 석사논문, 2007
  7. 신호경, 이기원, 김경준, "온라인 커뮤니티 지식공헌에 미치는 영향요인," 한국컴퓨터정보학회논문지, 14권, 4호, 2009, pp.153-160
  8. 유시정, 오종철, 홍상진, "인터넷 커뮤니티 서비스특성이 지식공유활동과 참여의도에 미치는 영향," 서비스경영학회지, 7권, 4호, 2006, pp.153-175
  9. 유일, 최혁라, "온라인 커뮤니티에서 사회적 영향이 플로우, 지각된 유용성, 이용의도에 미치는 영향: 싸이월드를 중심으로," 정보시스템연구, 17권, 2호, 2008, pp.113 -135
  10. 윤영민, 인터넷 시대의 민족공동체: 이론적 접근, 한림대학교 민족통합연구소, 1999
  11. 이국용, "지식공유 목적의 가상 커뮤니티 운영전략에 관한 연구," 한국전자거래학회지, 14권 4호, 2009, pp.95-118
  12. 이문봉, 김은정, "온라인 커뮤니티에서 개인의 참여 동기와 사회적 영향 요인이 몰입에 미치는 영향," 정보시스템연구, 14권, 2호, 2005, pp.191-214
  13. 이주영, 한선화, "효율적 지식 정보 활용을 위한 전문가 커뮤니티 운영," 한국인터넷정보학회, 4권, 4호, 2003, pp.94-99
  14. 임원기, 네이버 성공신화의 비밀, 황금부엉이, 2007
  15. 장정주, 김혜정, "사이버 커뮤니티 유형의 개념적 프레임워크에 관한 연구," 경영정보논총, 15권, 1호, 2005, pp.103-116
  16. 정창모, 온라인 브랜드 커뮤니티 충성도가 브랜드 태도에 미치는 영향에 관한 연구, 서울대학교 경영학과 석사논문, 2000
  17. Armstrong, A. and Hagel III, J., "The real value of on line communities," Harvard Business Review, Vol. 74, No. 3, 1996, pp.134-
  18. Bonk, C. J, Wisher, R, and Nigrelli, M., Communities of practices: principles, technologies and examples in Littlton, Karen, Learning to Collaborate, Nova, USA, 2004
  19. Fernback, J. and Thompson, B, "Computer-Mediated Communication and the American Collectivity: The Dimensions of Community Within Cyberspace," Annual convention of the International Communication Association, Albuquerque, New Mexico, May 1995
  20. Hagel III, J. and Armstrong, A., Net Gain: Expanding Markets Through Virtual Communities, HBS Press, 1997
  21. Poplin, D., "공동체의 개념," 공동체이론 (신용하 편), 문학과 지성사, 1985, pp.18-40
  22. Rheingold, H., The Virtual Community: Homesteading on the Electronic Frontier, Addison-Wesley Publishing Company, 1993
  23. Tonnies, F., Gemeinschaft und Gesellschaft, 1887, pp.22

Cited by

  1. The Effects of u-Learning Systems Characteristics on Perceived Interactivity and Learning Performance vol.21, pp.1, 2012, https://doi.org/10.5859/KAIS.2012.21.1.117