The Effect of Regenerative Energy Storage System on Stabilization of Electro-Pneumatic Braking Blending

회생에너지 저장시스템이 제동 브랜딩 안정화에 미치는 영향

  • Kim, Kyu-Joong (Department of Safety Engineering, Seoul National University of Science and Technology) ;
  • Lee, Keun-Oh (Department of Safety Engineering, Seoul National University of Science and Technology)
  • 김규중 (서울과학기술대학교 안전공학과) ;
  • 이근오 (서울과학기술대학교 안전공학과)
  • Received : 2010.07.30
  • Accepted : 2010.10.25
  • Published : 2010.10.31

Abstract

Regenerative Energy Storage System(ESS) is a system that saves regenerative energy which generated instantly in the regenerative braking of Electric Multiple Unit(EMU) and disappear, and reuse the stored energy when EMU is in powering. Such system related to a research field of renewable energy which emerged concerning climate change and high oil prices. In the case of existing domestic rolling stock, about 25% to 30% of generated regenerative energy is restored to power source and is regarded as direct factor of raising catenary voltage. Such rapid change of catenary voltage is a cause of the failure of EMU's electronic equipment and lowering its reliability and is also a cause of train's fault occurred by tripping circuit breaker. In this paper, we intend to investigate the effect on blending characteristics of electric-braking and pneumatic-braking whether the regenerative energy storage system is used or not in urban transit DC 1,500V feeding system, while trains run. And we also intend to investigate its effect on stabilization of the blending, fluctuation of catenary voltage and various electric equipments.

References

  1. 백승길, 임지영, 차준일, 김길동, 권경민, "에너지저장시스템의 충․방전 Auto Level- Tuning 알고리즘에 관한 연구", 2010년 한국철도학회 춘계학술대회 논문집, p. 126, 2010.
  2. 이한민, 김길동, 안천헌, 장길수, 권세혁, "전기철도시스템에 에너지저장시스템 적용 해석에 관한연구", 2009년 대한전기학회 전력기술부문회 추계학술대회 논문집, pp. 34~36, 2009.
  3. 안천헌, 이한민, 김길동, 이희성, "에너지저장시스템 적용에 의한 에너지절감 효과에 관한 연구",한국철도학회 논문집, 제12권, 제4호, pp.582-589, 2009.
  4. 이한민, 김길동, 안천헌, 김영규, 김태석, "도시철도용 에너지저장시스템 에너지 절감율 현장시험", 한국철도학회 춘계학술대회 논문집, pp.1461-1467, 2009.
  5. 배창한, 장동욱, 김주락, 한문섭, 김용기, "직류1500V 전철변전소의 회생전력량 측정 및 분석",한국철도학회 논문집, 제10권, 제6호, pp.717-722, 2007.
  6. 김길동, 이한민, "전동차 회생에너지 활용을 위한저장시스템 기술", 한국조명전기설비학회지 제20권, 제2호, pp. 10-15, 2006.
  7. 이경복, 이희선, 명기환, 정인수, "차륜의 슬립/슬라이드 발생시 Multi Brake Modeling 분석을 통한정지점 추적에 관한 연구", 한국철도학회 추계학술대회 논문집, pp. 3356-3364, 2009.
  8. 이경복, 이희선, 김진수, 마상견, 김동수, "ATO 차량의 제동장치 유지보수 시스템 개발을 통한 정위치정차율 향상방안 연구", 한국철도학회 춘계학술대회 논문집, p. 359, 2010.
  9. Thomas Blooming, Daniel J. Carnovale, "Application of IEEE Std 519-1992 Harmonic Limits" IEEE IAS Atlanta Section, 2007.