DOI QR코드

DOI QR Code

Design Change of E-EGR Valve to Suppress Carbon Deposit

E-EGR Valve 내부 Carbon Deposit 억제를 위한 형상연구

  • Lee, Hyun-Chang (Department of Automobile Engineering, Kangwon National University) ;
  • Lee, Tae-Gon (Department of Automobile Engineering, Kangwon National University) ;
  • Park, Woo-Cheul (Department of Automobile Engineering, Kangwon National University)
  • 이현창 (강원대학교 자동차공학과) ;
  • 이태곤 (강원대학교 자동차공학과) ;
  • 박우철 (강원대학교 자동차공학과)
  • Received : 2010.09.06
  • Accepted : 2010.12.17
  • Published : 2010.12.31

Abstract

New E-EGR valve design to suppress a carbon deposit causing a trouble in the valve by improving gas flow velocity is proposed. With CFD simulations of various shapes of valve disk and rod, the velocities and quantities of flowing fluid are observed. The proposed unique design of having round grooves on the disk head shows the improved performance of flow velocity about 10 % without sacrificing the flow quantity.

Keywords

E-EGR;Carbon Deposit;Flow Velocity;Valve Disk;Round Grooves

References

  1. 함윤영, 전광민, "직분식 디젤엔진에서 EGR이 연소 특성 및 배출가스에 미치는 영향에 대한 시뮬레이션 연구", 한국자동차공학회, 제10권, 제4호, pp.51-59, 2002.
  2. 한영출, 오용석, 오상기, "EGR율 제어에 따른 유동 및 NOx 특성에 관한 시뮬레이션", 한국자동차공학회, 제10권, 제1호, 2002.
  3. 백두성, "디젤기관에서 산소과급과 EGR에 의한 기관 성능 및 배출특성에 미치는 효과", 한국산학기술학회, 제7권, 제5호, pp.778-783, 2006.
  4. 남정길, 최재성, "디젤기관의 내장형 EGR시스템 적 용 가능성에 관한 연구", 한국마린엔지니어링학회, 제 23권, 제3호, pp. 398-404, 1999.
  5. Gary L. Borman, Kenneth W. Ragland, "Combustion Engineering", McGraw-Hill, 2002.
  6. 송창훈, 정용일, 차경옥, "소형디젤엔진용 E-EGR 밸브의 개발 및 차량적용에 관한 실험적 연구", 한국에너지공학회, 제11권, 제3호, pp.203-209, 2002.
  7. 정수진, 정재우, 강정호, 강 우, "배기계 형상이 VGT 를 장착한 디젤엔진의 EGR 특성에 미치는 영향에 관한 연구", 한국자동차공학회, 춘계학술대회논문집, pp.242-249, 2006.