DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Integrated Environmental Experience Program on Environmental Attitude of Elementary Schoolers

통합 환경체험 프로그램이 초등학생의 환경태도에 미치는 영향

  • 김찬기 (부산장전초등학교) ;
  • 최성봉 (부산대학교 지구과학교육과)
  • Received : 2010.10.13
  • Accepted : 2010.11.19
  • Published : 2010.12.31

Abstract

Recently, Korea's interest in environment protection is increasingly growing, and Korea realizes the seriousness of environmental pollution and national movement to minimize the effect is arising. As part of the movement, the need of environmental education in elementary schools is on the rise. This study aims to develop integrated environmental experience programs allowing students to have experience activities in forests, rivers, and seas that they can approach easily around them and to have environmental education through various plays. In addition, the study purposes to compare general educational education programs in actual education in terms of the effect of the program on students' environment attitudes. This study was conducted to 50 fourth graders in two classes of S elementary school in Busan, and the 25-student comparative group had the normal educational education program that is mostly being performed in actual education while the 25-student treatment group had the survey on environmental attitude after a class using an integrated environmental experience program. The survey content is about environmental attitudes, and it consists of six subjects such as general environment, environmental pollution, energy, water resources, recycling, and animal protection and has 7 or 8 items by each subject which is divided into eight sub-items including sensibility, belief, values, spontaneity, criticism, patience, attention and interest. The findings are as follows. First, the integrated environmental experience program has a more positive effect on environmental attitudes than the general educational program. In particular, it is really effective about the topic of animal protection among students' environmental attitudes. Second, the integrated environmental experience program has a more positive effect on values and interests than the general environmental education program.

Keywords

Integrated environmental experience program;Environmental attitude

References

  1. 권중희, 2001, 생태체험학습을 통한 중학생들의 환경에 대한 인식 및 행동변화 연구, 석사학위논문, 한국교원대학교.
  2. 김남일, 노경주, 이면우, 추병완, 2003, 강원도 지역의 초등학교 환경교육 실태 조사, 과학교육연구, 27, 107-145.
  3. 김재경, 2002, 초등학생의 환경가치와 태도가 환경 친화적 행동에 미치는 영향, 석사학위논문, 서울교육대학교.
  4. 류홍진, 2008, 학교 환경교육장을 활용한 체험학습이 초등학생의 친환경적 태도에 미치는 영향, 석사학위논문, 춘천교육대학교.
  5. 배영미, 2006, 학교숲 체험학습을 통한 친환경 태도와 행동의 변화에 관한 연구, 석사학위논문, 부산교육대학교.
  6. 배효선, 2009, 광주천 생태체험 프로그램 적용이 초등학생의 환경감수성에 미치는 영향, 석사학위논문, 서울교육대학교.
  7. 서우석, 나승일, 정영철, 김수욱, 1999, 초등학교 환경교육 프로그램의 내용 분석, 한국산업교육학회, 31(3), 42-62.
  8. 송영주, 2009, 환경과학탐사 프로그램이 초등학생의 환경소양과 과학적 태도에 미치는 영향, 석사학위논문, 부산교육대학교.
  9. 유현경, 2002, 사회과에서 초등학생의 지리적 공간인지에 관한 연구 : 고양시 초등학교 중심, 석사학위 논문, 연세대학교 교육대학원.
  10. 이선준, 2010, 국가 녹색성장정책 수립에 따른 고등학교에서의 녹색환경교육 방향, 석사학위논문, 경희대학교.
  11. 임형백, 2002, 청소년의 환경 책무성 행동과 관련 변인 연구, 박사학위논문, 서울대학교.
  12. 장미연, 1994, 국민학교 아동의 공간 지각력 연구. 석사학위논문, 한국교원대학교 대학원.
  13. 장보라, 2009, 초등학교 학생의 전지구적 및 지역적 환경문제에 대한 인식 조사, 생물교육학과, 이화여자대학교.
  14. 장보라, 2009, 초등학교 학생의 전지구적 및 지역적 환경문제에 대한 인식 조사, 석사학위논문, 이화여자대학교.
  15. 전수옥, 2004, 자연의 아름다움에 대한 환경감수성 함양을 위한 환경교육교재 개발 연구, 석사학위논문, 한국교원대학교.
  16. 정현희, 2006, 초등학생 환경소양 측정도구 개발, 석사학위논문, 경인교육대학교.
  17. 조무현, 2002, 환경체험교육이 강릉지역 중등학생의 환경인식에 미치는 영향, 석사학위논문, 강릉대학교.
  18. 한은영, 2009, 학교 화단을 활용한 수업이 초등학생의 환경태도에 미치는 영향, 석사학위논문, 서울교육대학교.

Cited by

  1. The Effects of Out-of-Class Environmental Experience Learning on Elementary Students' Environmental Literacy vol.33, pp.1, 2014, https://doi.org/10.15267/keses.2014.33.1.069
  2. Grades - vol.33, pp.3, 2014, https://doi.org/10.15267/keses.2014.33.3.453