DOI QR코드

DOI QR Code

The Development and Application of Strategies using Fairy Tales in Elementary School Science Instruction

초등학교 과학수업에서 동화를 활용하는 전략의 개발과 적용

  • Received : 2009.03.04
  • Accepted : 2010.01.25
  • Published : 2010.02.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate the development and application of strategies using fairy tales in elementary school science. For this study, many fairy tales were searched in terms of various characteristics and educational value of the tales. Five fairy tales were selected and reconstructed to suit the 'mirrors and lenses' unit of 5th graders' school science, and teaching strategies using the fairy tales were developed to be used in six lessons. To investigate the effects of instruction using fairy tales, pre/post tests for scientific attitude were administered. To analyze students' perception of their classes, a simple survey was administered through questionnaires. We found from this study that the students related the fairy tales with their own experiences and took an active part in the class that used them. Also, instruction using fairy tales had positive effects on their scientific attitude. Many students said that the science classes were interesting, and the method using fairy tales encouraged students to study hard as well as helped them to understand the context. It was concluded that instruction using fairy tales was an effective method in terms of enhancing learning motivation, encouraging more inquiries, more opportunities to apply the scientific concept, and more positive scientific attitude. We discussed the strategies using fairy tales for implementation in elementary science classes as well.

References

  1. 강정아(2005). 동화를 활용한 과학활동이 유아의 과학적 탐구능력과 과학적 문제해결력에 미치는 효과. 인제대학교 석사학위논문.
  2. 교육부(1998). 초등학교 교육과정 해설(IV). 서울:대한교과서주식회사.
  3. 교육부(2005). 초등학교 과학 3학년 2학기. 서울:대한교과서주식회사
  4. 권미경(2005). 동화 만들기 활동이 유아의 어휘력과 이야기구성력에 미치는 영향. 성신여자대학교 석사학위논문.
  5. 김옥희(2006). 초등교사들이 생각하는 좋은 과학수업의 특징. 전주교육대학교 석사학위논문.
  6. 김효남, 정완호, 정진우(1998). 국가수준의 과학에 관련된 정의적 특성의 평가체제 개발. 한국과학교육학회지, 18(3), 357-369.
  7. 박태연(2007). 과정중심 읽기전략을 적용한 과학동화 활용수업의 효과. 청주교육대학교 석사학위논문.
  8. 박신영(2006). "크리스마스 선물 동화책 주고싶어"주부 1만명중 41%. 2006년 12월 1일. 파이낸셜뉴스 [http://www.fnnews.com/viewra=Sent0701m_View&corp=fnnews&arcid=061201101022&cDateYear=2006&cDateMonth=12&cDateDay=01]
  9. 박일선(2004). 에너지 영역의 과학용어에 대한 초등학교 학생들의 이해도. 부산교육대학교 석사학위논문.
  10. 예림당 [예림당 WHY시리즈 편집부]. (2009). 초등과학 학습만화 세트 (전 50권).
  11. 오시영(2004). 초등학교 학생들의 과학관련 글 읽기에 대한 초인지 지식과 정신용량과의 관계. 한국교원대학교 석사학위논문.
  12. 이재용(2007). 영화자료를 활용한 수업이 초등학생들의 과학에 대한 태도와 학업성취도에 미치는 효과. 경인교육대학교 석사학위논문.
  13. 임영신(2002). 아동문학을 통한 홀리스틱 학습방법이 과학에 관련된 태도에 미치는 효과. 서울교육대학교 석사학위논문.
  14. 임청환, 권성기, 송명섭, 송남희 역(2000). 초등과학교육 구성주의적 접근. 서울: 시그마프레스. [원저:Martin, D. J. (1997). Elementary science methods. Delmar.]
  15. 최덕희(2005). 서바이벌 만화 과학상식 세트 (전12권). 아이세움.
  16. 하종원 역(1989). 만화와 커뮤니케이션. 서울: 이론과 실천. [원저: Harrison. R. P. (1981). Communication to the quick. London: The Sage.]
  17. Anderson, J. A. (1981). The tales: Books with a bonus. Teacher, 96(5) 60-63.
  18. Barrow, L. H., & Salesi, R. A. (1982). Integrating science activities through literature webs. School Science & Mathmatics, 82(1), 65-70. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1982.tb17166.x
  19. Butzow, C. M., & Butzow, J. W. (1988). Science, technology and society as experienced through children's literature. A paper present at the Meeting of the Science, Technology, Society Conference on Technological Literacy. Arlington, VA. February 1988. ERIC ED 294 141. (15 pages.)
  20. Butzow, C. M., & Butzow, J. W. (1997). Science through children's literature: An integrated approach. Teacher Ideas Press.
  21. Dixey, B. P., & Baird, K. A. (1996). Students' entry into science through literature. Global Summit on Science and Science Education, 1-12.
  22. Dunn, R. (1988). Teaching students through their perceptual strengths or preferences. Journal of Reading, 31(4), 304-309.
  23. Wiemann, J. M., & Harrison, R. P. (Eds.). (1983). Non-verbal interaction. Beverly Hills, CA: Sage.