DOI QR코드

DOI QR Code

Children's relationships with teachers and peers, and their early school Adaptation

유아의 교사, 또래관계와 유아교육기관 일과적응

  • Chung, Duk-Hee (Department of Child Care and Education Hyupsung University)
  • 정덕희 (협성대학교 아동보육학과)
  • Published : 2009.04.30

Abstract

The study aims to investigate the children's adaptability to early school circumstances and their relationships to teachers and to peers. The examination was done on 110 children aged 4 or 5 at a kindergarten and two child care centers in Seoul. Their 'adaptability to early school' and their 'relationships to teachers and to peers' were rated by their teachers. On the whole, the children subjects are on good terms with their teachers and peers, and they adapt well to early schools. But according to age groups, there were significant differences in the teacher-to-child relationships. Compared to boys, girls show more' adaptability to the early schools', more 'closeness to teachers' and more 'prosociality in peer group'. The 'closeness to teachers' has a positive relation to the 'sociability', 'prosocial behaviors' and 'leadership of peer group', but the 'conflict with teachers' has a negative relation to the peer group relationships. And the' children's relationships with teachers and with peers' were significantly related to their early school adaptability. The 'prosociality', the 'closeness' and the' dependency' were significantly related to the' adaptability to early school' in order.

References

  1. 구선라 (1999) 연령과 성별에 따른 교사-유아관계와 유아행동연구. 동아대학교 교육대학원 석사학위논문.
  2. 김영명 (1996) 어머니 및 보육교사에 대한 유아의 애착안정성에 따른 정서적 행동문제. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  3. 김은혜 (2006) 종일제 프로그램 운영형태에 따른 유아의 정서지능 및 유아교육기관 적응. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 김정순 (2005) 교사-유아관계와 유아의 친사회적 행동과의 상관연구. 서울교육대학교 교육대학원 석사논문.
  5. 김혜수 (1995) 어머니와 교사가 인식한 유아의 기질과 유치원에서의 행동 및 적응과의 관계. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 민혜영 (1998) 유아의 사회성 발달에 영향을 미치는 환경변인과 개인 내적 변인들에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  7. 문부경 (2005) 학습과 발달에 대한 이해-또래관계를 중심으로. 창지사.
  8. 박주희, 이은해 (2001) 아동의 또래유능성에 관련된 어머니의 양육목표, 양육행동 및 또래관계 관리전략. 아동학회지, Vol 22(4), 1-15.
  9. 박지선(2000) 영유아 교사 및 또래와의 사회적 상호작용에 관한 연구. 덕성여자대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 안선희 (2002) 유아의 유치원 초기 적응에 관한 연구. 미래유아교육학회지, 9(1), 201-219.
  11. 여연승 (2003) 교사-유아관계가 유아의 사회적 유능감과 또래수용에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 유현숙a (2006) 또래관계에 대한 어머니의 신념 및 사회적 유능감과 유아의 또래관계 및 교사-유아관계. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 유현숙b (2006) 어머니의 격리불안과 양육태도 및 자녀의 어린이집 적응과의 관계. 우석대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 이영림 (2006) 교사가 지각한 유아의 기질 및 애착이 어린이집 적응에 미치는 영향. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 이진숙 (2001) 유아의 애착표상과 교사-유아관계 및 사회적 능력간의 관계. 경희대학교 대학원 박사학위논문.
  16. 이진숙 (2002) 교사-유아관계와 유아의 사회적 능력과의 관계. 한국생활과학회지 제 11권(2), 123-135.
  17. 이진숙(2004) 유아의 어머니, 교사, 또래와의 관계와 보육시설 적응간의 관련성. 열린유아교육연구, Vol. 12(2), 217-235.
  18. 이희선 (1995) 아동의 사회적 능력에 관한 어머니의 신념과 유치원 적응간의 관계. 한국영유아보육학 제 2집, 111-124.
  19. 임말자, 최경순 (2003) 유아의 성, 연령, 기질 및 가정환경자극과 유아교육기관적응과의 관계. 유아교육연구, 23(1), 189-207.
  20. 지금수, 송진숙 (2002) 부모의 양육태도, 유아의 정서지능, 유아교육기관에서의 적응에 관한 연구. 한국영유아보육학, 30, 231-248.
  21. 최경숙, 박영아 (2005) 아동발달. 창지사.
  22. 최혜영, 이은해 (2005) 아동의 또래상호작용과 교사신념 및 교사행동간의 관계. 아동교육연구, 제25권(5), 319-342.
  23. 허진 (2006) 집단치료놀이 프로그램이 부적응 유아의 유아 교육기관 적응에 미치는 효과. 전북대학교 대학원 석사학위논문.
  24. 현온강, 이은정 (1999) 아동의 스트레스 대처행동과 사회적 적응 및 행동문제. 대한가정학회지, 35(11), 167-179.
  25. Birch, S. H., & Ladd, G. W. (1997) The Teacher-Child Relationship and Children's Early School Adjustment. Journal of School psychology, 35(1), 61-79. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(96)00029-5
  26. Coie, J. D., Dodge, K. A., & Kupersmidt, J. B. (1990) Peer group behavior and social status. In S. R. Asher & J. D. Coie(Eds.), Peer rejection in childhood, 17-59, N.Y. : Erlbaum.
  27. Erwin, P. (1998) Friendship and peer relations in children. New York : Wiley.
  28. Howes, C., & Hamilton, C. E. (1992) Children's relationships with child care teacher: Attachment, stability and concordance with parental attachment. Child Development, 63, 876-878.
  29. Howes, C., & Hamilton, C. E. (1993) The changing experience of child care: Changes in teachers and in teacher-child relationships and children's social competence with peers. Early Childhood Research Quarterly, 8, 15-32. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(05)80096-1
  30. Howes, C., & Hamilton, C. E., & Matheson, C. C. (1994) Children's relationships with peers: Differential associations with aspects of the parent-child relationship. Child Development, 65, 253-263. https://doi.org/10.2307/1131379
  31. Howes, C., & Leslie, P. (1998) Continuity in children's relations with peers. Social Development, 98, 340-349.
  32. Howes, C., & Matheson, C. C. (1992) Sequences in the development of competent play with peers: Social and social pretend play. Developmental Psychology, 28, 961-974. https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.5.961
  33. Howes, C., & Phillils, D. A., & Whitebook, M. (1992) Thresholds of quality: Implications for the social development of children in center-based child care. Child Development, 63, 449-460. https://doi.org/10.2307/1131491
  34. Huges, M., Pinkerton, G., & Plewis, I. (1979) Children's difficulties on starting infant. Journal of Child Psychology, 20, 187-196. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1979.tb00502.x
  35. Howes, C., Rodning, C., Galluzzo, D.C., & Myers (1988) Attachment and child care ; Relationships with mother and caregiver. Early Childhood Research Quarterly, 3, 403-416. https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90037-3
  36. Ladd, G. W. & Price, J. M. (1987) Predicting children's social and school adjustment following the transition from preschool to kindergarten. Child Development, 58, 1168-1189. https://doi.org/10.2307/1130613
  37. Parker, J. G., & Asher, S. R. (1987) Peer relations and later person adjustment: Are low-accepted children at risk? Psychological Bulletin, 102, 357-389. https://doi.org/10.1037/0033-2909.102.3.357
  38. Pianta, R. C. (1994) Patterns of relationships between children and kindergarten teacher. Journal of school psychology, 32(1), 15-31. https://doi.org/10.1016/0022-4405(94)90026-4
  39. Pianta, R. C., & Steinberg, M. S. (1992) Teacher-child relationships and the process of adjustment to school. New Directions for Child Development, 57, 61-80.
  40. Pianta, R. C., & Steinberg, M. S., & Rollins, K. B. (1995) The first two tears of school: Teacher-child relationships and deflections in children's classroom adjustment. Development & Psychopathology, 7(2), 295-312. https://doi.org/10.1017/S0954579400006519
  41. Raver, C. C., & Zigler, E. R. (1997) Social competence: An untapped dimension in evaluating Head Start's success. Early Childhood Research Quarterly, 12, 363-385. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(97)90017-X
  42. Saft, L. (1994) A descriptive study of the student-teacher relationship scale with preschoolers. Unpublished doctorial dessertation. University of Virginia, Charlottesville.
  43. Sroufe, A. L. (1983) Individual patterns of adaption from infancy to preschool. In M. Perlmutter(Ed.), The Minnesota symposyum on child psychology, Vol. 16, pp. 41-81. Hillsdale, NJ: Erlbuam.
  44. Water, E., & Sroufe, L. A. (1983) Social competence as a developmental construct. Developmental Review, 3, 79-97. https://doi.org/10.1016/0273-2297(83)90010-2

Cited by

  1. The Effect of an Emotion Regulation Training Program on the Emotion Regulation and Social Behavior of 5-year-olds vol.33, pp.6, 2012, https://doi.org/10.5723/KJCS.2012.33.6.1