DOI QR코드

DOI QR Code

Sexuality and Audience's Satisfaction Cognized through the Sports Image of Television

TV 스포츠 영상을 통해 인지된 섹슈얼리티와 시청만족도

  • 박광순 (청주대학교 신문방송학과)
  • Published : 2009.03.28

Abstract

This paper aims to consider the sexuality elements that the audience perceive from athletes on television images and how those elements influence on audience satisfaction. A total of groups were composed of 3 factors, and a group of men, 8 factors. As a result of the analysis, the correlation ratio to sexuality elements was relatively higher. But the correlation to the sexuality elements, the ratio of preference on sports and the audience quantity on sports program was hardly formed. Also, the result of analysis about the influence of these elements on the audience satisfaction of sports program showed that the higher ratio was in order of the audience quantity of sports program, the preference of sports, the sexuality elements, and so on. As a whole, it was shown that, for a group of college students, the athletes' sexual image on TV had only a slight influence on the audience satisfaction with sports program.

Keywords

Sexuality;Athletes;Satisfaction;Sports

References

  1. 고은하, 김한주, "한국 신문에 나타난 여성스포츠사진 보도의 이데올로기", 체육과학연구, 제15권, 제4호, pp.172-183, 2004.
  2. 권중문, "TV 스포츠 방송영상 텍스트 분석", 현대사진영상학회, 제6권, pp.63-75, 2003.
  3. 김상우, 이진옥, "미디어스포츠에 나타난 성불평등 이데올로기에 관한 연구", 한국여성체육학회, 제10권, pp.123-13, 1996.
  4. 김성겸, 김화룡, "DMB폰 스포츠프로그램에 따른 시청태도 및 행동에 미치는 영향", 한국스포츠산업경영학회지, 제12권, 제4호, pp.261-271, 2007.
  5. 김숙자, 김양례, "TV 스포츠 프로그램 제작자와 수용자의 만족도 연구", 한국 체육학회지, 제35권, 제2호, pp.44-52, 1996.
  6. 김양례, "미디어 스포츠와 성역할", 96년도 스포츠 사회학회 동계 세미나 자료집, pp.20-31, 1996.
  7. 김양례, "TV 스포츠 수용자의 프로그램 시청동기가 시청태도에 미치는 영향", 체육확회지, 제39권, 제1호, pp.159-169, 2000.
  8. 김정기, "대학생 수용자의 텔레비전 시청동기 연구", 한국언론학보, 제35권, pp.37-77, 1995.
  9. 김정기, "텔레비전 등장인물과 청소년 시청자의 의사(擬似)인간관계", 한국방송학보, 제19권, 제1호, pp.255-285, 2005.
  10. 김홍철, "대학생 스포츠 참여가 TV 스포츠 프로그램 시청에 미치는 영향", 한국스포츠리서치, 제15권, 제3호, pp.197-204, 2004.
  11. 남상우, "일간신문 스포츠 지면에 나타난 여성선수 사진의 내용 및 의미 분석", 한국체육학회지, 제45권, 제4호, pp.101-114, 2004.
  12. 박광순, "디지털위성방송 시청행태에 관한 연구: 텔레비전 시청과 관련된 심리적 요인을 중심으로", 한국방송학보, 제18권, 제2호, pp.169-209, 2004.
  13. 박은아, 박창희, 박현수, 이호배, "TV 프로그램과 광고의 선정성이 광고 시청률에 미치는 영향 연구", 광고학 연구, 제14권, 제4호, pp.123-147, 2003.
  14. 안경일, "청소년의 TV 스포츠 프로그램 만족도와 스포츠활동 참여 관계", 한국스포츠리서치, 제15권, 제6호, pp.1469-1480, 2004.
  15. 오태웅, "미디어 스포츠와 세계화", 한국스포츠리서치, 제16권, 제4호, pp.387-400, 2004.
  16. 이승조, "정보처리과정에 구현된 감각추구성향과 스로모션의 상호작용: 생리적 반응을 중심으로", 한국언론학보, 제52권, 제3호, pp.322-345, 2008.
  17. 이유숙, "텔레비전 선정성 요인에 관한 연구", 주관성 연구, 제10호, pp.27-50, 2005.
  18. 이호영, 윤성옥, " 베이징 올림픽 중계방송 편성에 관한 분석: 성별, 국가주의, 중복.편성 현황을 중심으로", 한국방송학보, 제23권, 제1호, pp.279-314, 2009.
  19. 임양준, "대학생들의 미국 텔레비전 드라마에 대한 시청동기 및 만족도 연구: 한국텔레비전 드라마와 비교를 중심으로", 한국언론정보학보, 제41권, pp.303-337, 2008.
  20. 조성식, 조광민, "신문스포츠 섹션의 상품화-마케팅 과정과 여자선수의 사진 보도. 한국스포츠행정.경영학회지", 제3권, 제2호, pp.229-247, 1999.
  21. 조영제, "격투스포츠 프로그램 시청동기가 대학생의 시청태도 및 폭력성에 미치는 영향", 한국체육학회지, 제46권, 제4호, pp.129-136, 2007.
  22. 최상배, 김양례, "TV 스포츠 수용자의 프로그램 관심도가 만족도에 미치는 영향", 한국체육학회지, 제38권, 제3호, pp.195-20, 1999.
  23. 황하성, 박성복, "텔레비전 시청만족도 형성에 관한 재고찰: 시청동기, 의사인간관계, 실재감의 상호작용을 중심으로", 한국방송학보, 제21권, 제5호, pp.339-379, 2007.
  24. http://www.sportsbusinesssims.com/female.athletes.sports.marketing.sex.and.beauty.htm
  25. J. R. Angelini, "Television sports and athlete sex: looking at the differences in watching male and female athletes," Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol.52, No.1, pp.16-32, 2008. https://doi.org/10.1080/10934520701820752
  26. http://list.msu.edu/cgi-bin/wa?A2=ind0310a&L=aejmc&T=0&P=54
  27. J. D. Brown, "Mass Media Influences on Sexuality," Journal of sex Research, Vol.39, No.1, pp.42-45, 2002. https://doi.org/10.1080/00224490209552118
  28. http://www.startribune.com/sports/11710956.html
  29. http://www.barnard.edu/sfonline/sport/buysse01.htm.
  30. http://serendip.brynmawr.edu/local/scisoc/sports02/papers/kclarke.html
  31. D. Cowles, "Consumer perception of interactive media," Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol.33, No.1, pp.83-89, 1999.
  32. Cunningham and G. B. Cunningham, "Media Coverage of Women's Sports: A New Look at an Old Problem," Physical Educator, Vol.60, pp.43-50, 2003.
  33. http://list.msu.edu/cgi-bin/wa?A2=ind0209a&L=aejmc&T=0&P=2077
  34. R. S. Fullerton, "Not Playing Fair : Coverage of Women & Minorities in Sports Page, Simile," Vol.6, No.2, pp.2-22, 2006. https://doi.org/10.3138/sim.6.2.003
  35. http://list.msu.edu/cgi-bin/wa?A2=ind0109b&L=aejmc&T=0&P=318
  36. http://list.msu.edu/cgi-bin/wa?A2=ind0109a&L=aejmc&T=0&P=10851
  37. J. K. Kim and A. M. Rubin, The variable influence of audience activity on media effects, Communication Research, Vol.24, No.2, pp.107-135, 1997. https://doi.org/10.1177/009365097024002001
  38. http://list.msu.edu/cgi-bin/wa?A2=ind0109b&L=aejmc&T=0&P=4152
  39. N. R. Krassas, J. M. Blauwkamp, and P. Wesselink, "MASTER YOUR JOHNSON: SEXUAL RHETORIC IN MAXIM AND STUFF MAGAZINES," Sexuality & Culture, Summer, pp.98-119, 2003.
  40. G. Lines, "Villains, fools or heroes? Sports stars as role models for young people, Leisure Studies, Vol.20, pp.285-303, 2001. https://doi.org/10.1080/02614360110094661
  41. http://list.msu.edu/cgi-bin/wa?A2=ind0101a&L=aejmc&T=0&P=3352
  42. http://list.msu.edu/cgi-bin/wa?A2=ind0109a&L=aejmc&T=0&P=11154
  43. J. Nauright, "Global games: culture, political economy and sport in the globalised world of the 21st century," Third World Quarterly, Vol.27, No.7, pp.1325-1336, 2004.
  44. E. M. Perse, "Soap opera viewing patterns of college students and cultivation," Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol.30, pp.175-193, 1996. https://doi.org/10.1080/08838158609386618
  45. A. M. Rubin and E. M. Perse, "Audience activity and soap opera involvement: A use and effects investigation," Human Communication Research, Vol.14, pp.246-26, 1997a. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.1987.tb00129.x
  46. A. M. Rubin and E. M. Perse, "Audience activity and television news gratification. Communication Research," Vol.14, pp.58-84, 1997b. https://doi.org/10.1177/009365087014001004
  47. V. Schneider, K. Cockcroft, and D. Hook, "The Fallible Phallus: A discourse analysis of male sexuality in South African men's interest magazine," South African Journal of Psychology, Vol.38, No.1, pp.136-151, 2008. https://doi.org/10.1177/008124630803800108
  48. C. A. Tuggle, "Differences in Television Sports Reporting of Men's and Athletics: ESPN SportsCenter and CNN Sports Tonight," Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol.41, pp.14-24, 1997. https://doi.org/10.1080/08838159709364387
  49. D. L. Wann, P. J. Waddill, and M. D. Dunham, "Using Sex and Gender Role Orientation to Predict Level of Sport Fandom," Journal of Sport Behavior, Vol.27, No.4, pp.367-377, 2004.
  50. L. M. Ward, K. M. Day, and M. Epstein, "Uncommonly Good: Exploring How Mass Media May Be Positive Influence on Young Women's Sexual Health and Development," New Directions For Child and Adolescent Development, Vol.112, pp.57-71, 2006.
  51. L. A. Wenner, Media Sports, 1998: 송해룡 옮김, 미디어스포츠, 커뮤니 케이션북스, 2004.
  52. H. Westerbeek and A. Smith, Sport Business in the Marketplace, 2003: 송해룡.김종필.김 태형 공역, 글로벌 미디어 시장과 스포츠 비즈니스, 레인보우북스, 2008.
  53. W. A. Whisenant and P. M. Pedersen, "Analyzing Attitudes Regarding Quantity and Quality of Sports Page Coverage: Athletic Director Perceptions of Newspaper Coverage Given to Interscholastic Sports," International Sports Journal, Vol.8, No.1, pp.54-64, 2004.